تاریخ انتشار: 5اسفند1394|15:08

| کد خبر: 107787

تعامل اخلاق و قانون در تبلیغات انتخابات

وکیل ملت: برگزاری انتخابات سالم بر پایه اصول اخلاقی باید مورد توجه تمامی نامزدها قرار گیرد. امری که نیازمند رعایت اخلاق مداری و قانون مداری در تبلیغ های انتخاباتی است تا مردم گزینشی درست و آگاهانه داشته باشند.

انتخابات در هر کشوری یکی از معیارهای مناسب برای کشف میزان مشارکت سیاسی مردم برای ساختن آینده ای روشن به شمار می رود که در ایران نیز این امر در جهت عینیت بخشیدن به نظام جمهوری اسلامی برگزار می شود. در هر انتخابات، افراد و گروه های مختلف با اندیشه ها و هدف های متفاوتی حضور می یابند و می کوشند تا با ارائه شایستگی های خود، در رقابتی سالم، آراء مردم را به خود اختصاص دهند تا توفیق خدمت هر چه بیشتر به ملت ایران و نظام اسلامی را به دست آورند اما این امر در صورتی محقق می شود که نامزدهای انتخابات از آغاز تا پایان اخلاق و آداب اسلامی را در تبلیغ های انتخاباتی خویش رعایت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند.
تبلیغات به عنوان بهترین شیوه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و از ابزارهایی است که در انتخابات بسیار اهمیت دارد و علاوه بر آن اخلاق در تبلیغ های انتخاباتی نیز یکی از ویژگی های مهم و تاثیرگذار در انتخاب نامزد اصلح محسوب می شود و با توجه به اینکه تنها 24 ساعت تا پایان تبلیغ های انتخاباتی نامزدها باقی مانده است و از صبح روز پنجشنبه این تبلیغ ها پایان می یابد بنابراین تمامی نامزدها باید بکوشند تا در این زمان باقی مانده، تبلیغ های خود را برپایه اخلاق مداری، قانون و دین اسلام ارائه دهند تا مردم بتوانند انتخابی درست و آگاهانه را در سایه کاربرد اخلاق مناسب در تبلیغات انتخاباتی داشته باشند.
یاسر نورعلی وند پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا درباره اهمیت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی گفت: رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی میان نامزدها و هواداران آنها، هم می تواند تضمین کننده سلامت انتخابات و نیز نمایانگر شعور بالای سیاسی جامعه باشد و همچنین اصلح گزینی را میان مردم آسان کند. علاوه براین امر، یکی از کارویژه های انتخابات، آموزش فرهنگ و رفتار سیاسی در میان اقشار مختلف مردم است. بنابراین بی تردید حاکم شدن ادبیات غیراخلاقی در فضای سیاسی جامعه و رقابت های انتخاباتی در افکار عمومی تأثیری غیرقابل جبران خواهد گذاشت. ضمن اینکه یکی از ملزومات یک نظام سیاسی فعال و پویا و در کنار آن شفاف و پاسخگو، روی کار آمدن سیاستمدارانی اخلاق مدار و ارزش محور برشمرده می شود و انتخابات به عنوان مجرایی برای گزینش این سیاستمداران از طرف مردم بدون تردید با شاخصه اخلاق و اخلاق مداری به ویژه در تبلیغ های انتخاباتی گره خورده است.
وی با اشاره به اینکه هر نامزد برای تبلیغ های انتخاباتی خود باید پایبند به اصول اخلاقی باشد، تصریح کرد: نظام حاکم در کشور، یک نظام ارزش محور و اخلاق محور محسوب می شود و برای افرادی که می خواهند در جمهوری اسلامی منشأ خدمات ارزنده و ارزشمندی برای مردم و جامعه شوند، ویژگی های ممتازی در نظر گرفته شده است که قانون مداری، تعهد به قول و قرارهای خود با مردم، تبدیل نکردن کرسی نمایندگی- چون نمایندگی مردم و مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری- به ابزاری برای کسب ثروت و قدرت، پرهیز از برتری طلبی، به اضافه فاصله گرفتن از سایر افزون طلبی هایی که به مرور جزء خصلت های ناآشنا با انسانیت آدمی می شود، از جمله این ویژگی ها به شمار می رود. شایسته است که نامزدها حضور در صحنه انتخابات را با آلودگی هایی همچون دروغ گویی، تهمت زدن به رقیب، بی توجهی به فهم عمومی مردم و فریب افکار عمومی، بلندپروازی ناشایست و کسب درآمد به شیوه ناپسند برای تبلیغات پیوند نزنند.
این کارشناس سیاسی تبلیغات سالم در انتخابات را بر پایه دو ستون اخلاق مداری و قانون مداری دانست و بیان داشت: در واقع، یکی از اصول اخلاقی انتخابات و تبلیغات انتخاباتی قانون مداری است. پرهیز از تخریب و برخوردهای خلاف اخلاق نکته مهمی محسوب می شود که در تمامی مرحله های انتخابات باید رعایت شود. به طور کلی اصول و شیوه های صحیح و قانونی تبلیغات، معرفی نامزد و برنامه ها و خودداری از ترور و تخریب شخصیت دیگر نامزدها از اصول اساسی یک تبلیغات سالم انتخاباتی است.
نورعلی وند در ادامه یادآور شد: سوء استفاده نکردن از امکانات و رانت های بیت المال در تبلیغات، حفظ برابری برای استفاده از امکانات برای تبلیغات به این دلیل که ممکن است برخی از نامزدها به رسانه ها دسترسی بیشتری داشته باشند نیز باید مورد توجه نامزدها قرار گیرد. از این رو حمایت نکردن به صورت آشکار از کانون های قدرت و ثروت دولتی در بخش­ های مختلف رسانه­ ای، نظامی و اجرایی از یک جریان و یا جناح خاص نیز از ملزومات تبلیغات و انتخاباتی سالم است. نامزد انتخاباتی در تبلیغات باید خود را آنگونه که هست و برنامه دارد، معرفی و از برنامه های پوپولیستی و عوام فریبانه با هدف کسب قدرت خودداری کند. در این زمینه، نخست وعده ها بایستی در حوزه های فعالیتی نامزدها باشد تا پس از پیروزی بتوانند به آن عمل کنند. وعده هایی که خارج از حوزه فعالیتی و خارج از حوزه اختیارات و وظایف نامزد ها باشد، احتمال اجرایی و عملی شدن نداشته و شاید در جهت فریب افکار عمومی و جلب آراء برای پیروزی باشد. دوم، وعده ها از جهت قانونی بایستی امکان اجرایی شدن داشته باشند، چه بسیار وعده هایی که بیشتر برای جذب آراء بوده و بعد از پیروزی در انتخابات، امکان عملی شدن ندارند و سبب رنجش مردم و حل نشدن مشکلات شده است.
وی با بیان اینکه اخلاق مداری یکی از شاخص­ هایی برشمرده می شود که ممکن است علاوه براینکه تخلفی قانونی صورت نگرفته باشد، رعایت نکردن آن از طرف رقبای انتخاباتی و هواداران آنها، به ویژه در تبلیغات انتخاباتی سبب رقابتی ناسالم شود، عنوان کرد: در این صورت ممکن است نامزدی به ظاهر قوانین انتخاباتی را رعایت کند اما با در پیش گرفتن برخی مسائل غیراخلاقی که در قانون در مورد آنها پیش بینی نشده و یا مغفول مانده است، رقابت های انتخاباتی را از سلامت خود که پیش زمینه انتخابی صحیح است، دور سازد. بنابراین به نامزدهای انتخاباتی توصیه می شود که بیشتر در صدد عرضه توانمندی های خود به مردم باشند و به جای تخریب رقیب به شعور جامعه اعتماد کنند و تنها داشته های خود را به محک آزمون افکار عمومی بگذارند.
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه مردم چگونه می توانند با توجه به ویژگی های تبلیغاتی نامزدها، نامزد اصلح خود را برگزینند، اظهار داشت: در وجه سلبی، صرف هزینه های کلان در رقابت های انتخاباتی، تخریب رقیب و تلاش برای پیروز شدن به هر قیمتی و دادن شعارهای غیرعملی و خارج از حیطه اختیارات از جمله ویژگی های منفی است که نشان می دهد فرد مورد نظر شخص مناسبی برای تصدی پست نمایندگی مجلس نیست. اما در وجه ایجابی بررسی سوابق مثبت و کارآمدی نامزدها در مسئولیت های قبلی، داشتن تخصص و دانش کافی از طرف نامزد مورد نظر، داشتن منش اخلاقی و رعایت اصول اخلاقی همچون انصاف در گفتار، احترام به رقیب در حین رقابت های انتخاباتی، تمرکز بر دغدغه های مردم و بینش صحیح در تشخیص نیازهای کنونی کشور از جمله نشانه هایی است که ما را در انتخاب صحیح یاری خواهد داد.
یاسر نورعلی وند در ادامه افزود: هر فردی که در عرصه نمایندگی از طرف مردم برای برنامه ریزی، قانون گذاری، پیگیری امور و حل مشکلات مردم و جامعه نامزد می شود، بایستی برای این کار تعهد، تخصص، برنامه مدون در جهت حل مشکلات و توسعه و پیشرفت جامعه داشته باشد و با وظایف نمایندگی، حوزه های فعالیت؛ شناسایی مشکلات و نواقص و عیب های حوزه فعالیتی و برنامه ریزی برای رفع آنها، شیوه­ها و اصول افزایش رفاه و امنیت عمومی آشنا باشد و مردم باید این نکته های مهم را در انتخاب نهایی خود دخیل سازند.
این کارشناس سیاسی درباره شفافیت هزینه های تبلیغاتی گفت: یک مساله مهم دیگر شفافیت در هزینه های تبلیغاتی است که مردم را در انتخاب صحیح یاری خواهد کرد. ریخت و پاش های زیاد در هزینه های انتخاباتی از قبیل ناهار و شام های گسترده و آن چنانی، پوسترهای تبلیغاتی در اندازه های مختلف و تعداد بالا، آلوده کردن محیط و فضای شهر با پوسترهای بیش از اندازه، استفاده از امکانات و اموال مادی و معنوی دولتی در برخی مواقع از طرف برخی از نامزدها، راه اندازی جشن ها و جلسه ها در سفرهای تبلیغاتی و در بعضی مواقع اقدام به خرید آراء از طرف برخی نامزدها از جمله نشانه هایی است که باید با دیدن آنها در سلامت گفتار، رفتار و نیت نامزد مورد نظر تردید داشت. به هر میزان که هزینه انتخاباتی یک نامزد در دوره تبلیغات بالا باشد، این احتمال که در فردای ورود به مجلس درصدد جبران این هزینه ها به قیمت فراموشی وعده های خود به مردم برآید، بسیار زیاد است.
وی از وظیفه های نامزدها پس از انتخاب و ورود به مجلس شورای اسلامی سخن گفت و بیان داشت: نمایندگی کردن مردم، انعکاس دغدغه ­های آنان در مجلس و وفای به عهد و وعده های داده شده مهمترین وظیفه یک نامزد در صورت پیروزی و ورود به مجلس است. ساده بگویم مردم­ مداری هر نامزد نباید تاریخ مصرف داشته باشد و مردم را تا زمانی که به رای آنها احتیاج دارند مورد تکریم قرار دهند و همین که وارد مجلس شدند منافع شخصی و جناحی خود را به جای دغدغه عمومی پیگیری کنند. شعارزدگی و عدم پیگیری مطالبات مردمی پس از کسب کرسی نمایندگی، از یک طرف بر مشکلات مردم و کشور خواهد افزود و از طرف دیگر مردم را نسبت به اصل انتخابات بدبین کرده و سبب کاستن از امر توسعه و پیشرفت و کاهش قدرت و اقتدار ملی و در نهایت سرخوردگی مردم از نظام خواهد شد.

دسته بندی مقالات , حقوقی , انتخابات 94 ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top