محققان استرالیایی موفق شدند

تولید نازکترین لنز جهان

وکیل ملت: تیمی از محققان استرالیایی موفق به تولید نازکترین لنز جهان شده‌اند که به ادعای آنها، 2000 برابر نازکتر از موی انسان است.

تاریخ انتشار: 24اسفند1394|11:52

تولید نازکترین لنز جهان

به گزارش وکیل ملت ، محققان به رهبری یوری لو از دانشگاه ملی استرالیا مدعی هستند که اندازه لنز آن‌ها 6.3 نانومتر است که در مقایسه، کوچکترین لنز قبلی دارای ضخامت 50 نانومتری بوده است.

به گفته دانشمندان، این لنز می‌تواند کاربردهای متحول‌کننده‌ای در حوزه‌های علمی، فناوری و بهداشتی داشته باشد و همچنین می‌توان از آن برای ساخت نمایشگرهای رایانه‌ای قابل خم شدن بهره برد اگرچه لنزهای جدید در حال حاضر توسط شرکت‌های فناورانه آزمایش و پیش‌ساخت نمایشگرهای تلویزیون و رایانه قابل لوله کردن یا تا کردن ساخته شده اما تولید انبوه آن‌ها با قیمت پائین هنوز محقق نشده است.

لو اظهار کرد: این نوع ماده بهترین کاندید برای نمایشگرهای منعطف آینده به شمار می‌رود. کاربرد دیگر این لنز می‌تواند آکایه‌های میکرولنز باشد که از چشم مرکب حشرات تقلید می‌کند.

به گفته لو، یک بلور موسوم به "دی‌سولفید مولیبدن" عنصر اصلی این ماده است. محققان با استفاده از یک پرتو یونی، لایه‌های بلور را بصورت اتم به اتم تراشیده تا جسمی با ظاهر گنبدی شکل لنز تولید کنند. آن‌ها در مرحله اول این فرآیند از نوار چسب برای برداشتن تکه‌ای از بلور استفاده کردند که از آن، محصول نهایی را ساختند.

به گفته دانشمندان، دستکاری جریان نور در مقیاس اتمی می‌تواند به کوچک‌سازی بی‌سابقه‌ای در ساخت دوربین‌ها منجر شود.

جزئیات این تحقیق در مجله Light: Science and Applications منتشر شده است.

کلید واژه ها نازکترین - لنز