١-مالکیت راه و  حریم قانونی راه با چه ارگان دولتی است و چگونه احراز شده است و در صورت ایجاد راههای جدید و یا افزایش حریم قانونی راه تملک اراضی حاشیه راه و حریم  مصوب جدید به چه طریق عمل میشود ؟
مالکیت راه و حریم قانونی راه وزارت راه و شهرسازی و به طبع آن با ادارات کل راه و شهرسازی هر استان است.
تا پیش از انقلاب جهت مالکیت راهها با تجویز قانون به اینگونه عمل میشد که ، برای عرصه املاکی که در حدوده بستر راه و حریم قانونی راه قرار میگرفتند هیچگونه وجهی پرداخت نمیشده است.
لکن هر گونه تصرفات وزارت راه و شهرسازی در راه و حریم قانونی راه بعد از انقلاب اسلامی مشمول لایحه قانونی خرید و تملک اراضی برای امور عمرانی دولت است.
 
٢-حریم راههای کشور  با توجه به نوع راه چقدر است ؟
در آزاد راهها             از آکس راه به طرفین 38 متر مجموعاً 76 متر
در راههای درجه یک     از آکس راه به طرفین 5/22 متر مجموعاً 45 متر
در راههای درجه دو     از آکس راه به طرفین 5/17 متر مجموعاً 35 متر
در راههای درجه سه    از آکس راه به طرفین 5/12 متر مجموعاً 25 متر
در راههای درجه چهار  از آکس راه به طرفین 5/7 متر مجموعاً 15 متر ( راه های متروکه )
 ( راههای روستائی  درجه 3 محسوب و دارای حریم 5/12 متر از آکس راه به طرفین میباشد .)
 
 ٣-نظارت بر امر ساخت و ساز متولی صدور مجوز در حاشیه راههای بین شهری کدام ارگان است؟
اداره کل راه و شهر سازی لکن تعیین کاربری اراضی تا یکصد متر بعد از حریم قانونی راه با هماهنگی اداره جهاد کشاورزی استان انجام میپذیرد.
 
٤-محدوده نظارت وزارت راه  شهرسازی جهت صدور مجوز چه فاصله ای حریم قانونی راه است ؟
برابر تبصره 1 ماده 17 قانون ایمنی راهها و راه آهن تا یکصد متر بعد از حریم قانونی راه  حوزه نظارت مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان  و مشمول  اخذ حقوق دولتی و صدور مجوز  میباشد.
 
٥-آیا با رعایت حریم قانونی راه میتوان نسبت به احداث بنا اقدام کرد ؟
خیر برابر ماده 17 قانون ایمنی راهها و تبصره 1 و 3 ماده 17 قانون ایمنی راهها 30 متر بعد از حریم قانونی راهها به عنوان نوار تاسیسات زیر بنائی شناخته شده و اجازه تغییر کاربری جدید داده نمیشود و با همان کاربری گذشته باقی میماند .
 
٦-با توجه به محدودیت ایجاد شده در 30 متر بعد از حریم قانونی راهها آیا حقوق مالکان پرداخت میگردد؟
خیر مالکیت مالکان در 30 متر بعد از نوار تاسیسات به قوت خود باقی است و صرفا برابر تجویز قانون ایمنی راهها محدودیت تغییر کاربری برای مالکین اعمال میشود .
 
٧-آیا ایجاد راه دسترسی به راه اصلی  نیازمند اخذ مجوز است ؟
بله برابر ماده 7 قانون ایمنی راهها ایجاد راه دسترسی بدون اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی ممنوع است.

کلید واژه ها حریم - قانونی - راه
دسته بندی حقوقی , دانشنامه حقوقی ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top