گذری بر امور اداری و داخلی کانون وکلا

وکیل محمد شیوایی کجوری

وکیل ملت: نهاد وکالت و کانون ولا با گذشت زمان و افزایش جمعیت همراه با رشد جمعیت اجتماع افزایش تعداد اعضا را به همراه داشته و تکثر تعداد وکلا و مطالبات ایشان اقتضای به روز شدن سیستم اداری و داخلی کانون را دارد.

تاریخ انتشار: 5ارديبهشت1395|14:33

گذری بر امور اداری و داخلی کانون وکلا
| کد خبر: 137991

ابتدای امر به نظر، ضرورت دارد با قید فوریت سیستم اتوماسیون اداری کانون وکلا تعریف و راه اندازی شود چرا که بروکراسی اداری در بسیاری موارد اولاً: موجبات اتلاف وقت و هزینه مصرفی و ثانیاً: معطلی مراجعه کنندگان را فراهم میدارد.                                                                  
لیکن به منظور مکانیزه شدن امور و تسهیل روند اداری و رفاه حال وکلای محترم دادگستری لزوم راه اندازی اتوماسیون اداری محرز و ضروری است.                                                              
- از آنجائیکه کمسیونهای کانون وکلا غالباً جنبه مشورتی دارند و حوزه عملکرد هر یک مجزا است و رویه مشخصی در امور اجرائی هر یک تبیین نشده از اینرو تداخل اجرائی و بی نظمی بسیار در اجرای برنامه ها مشاهده می شود. بطور مثال، کمسیونهایی که حسب اقتضای وظایف خود اقدام به برگزاری همایش یا اجلاس می نمایند، عوامل اجرائی هر یک مجزا و سلایق گوناگون اعمال می شود و در برخی موارد نواقص و معایب اجرائی کاملاً مشهود است.                                                  
از اینرو تشکیل کمیته همایش و تشریفات از نیروهای اجرائی کانون در کادر اداری امری ضروری و حائز اهمیت است.                                                                                                  
لازم به ذکر است سابقه تشکیل چنین کمیته ای در کمسیون روابط عمومی اکثر ادوار وجود داشته اما با عنایت به متغیر بودن اعضا و از طرفی عدم حضور مستمر ایشان بخصوص در موارد فوری موجبات بی نظمی و تداخل اجرائی را فراهم میداشت، حال آنکه حتی نشستهای هیئت مدیره و هیئت رئیسه با مهمانان ویژه و جلسات مشترک با سازمانهای مختلف لزوماً نیازمند دخالت کمیته تشریفات و اجرائی ثابت و آموزش دیده و مجرب می باشند.                                                  
- در موارد مختلف مستمراً شنیده شده رفتار بعضی از کارمندان محترم با همکاران مورد اعتراض واقع گردید که در این خصوص نکاتی لازم به توجه است:                                                  
اولاً: لازم است نصب صندوق انتقادات و پیشنهادات در کانون به طور جدی پیگیری شود تا وکلای محترم امکان ارائه نظرات خود را داشته باشند.                                                                  
ثانیاً: برگزاری دوره های مدیریت رفتاری توسط اساتید متخصص در کانون برای پرسنل محترم به منظور استاندارد سازی ضروری است.                                                                            
ثالثاً: برقراری جدی سیستم تشویق در کادر اداری و پیگیری و اجرای جدی آن امکان بهبود وضعیت و ایجاد انگیزه پویایی را فراهم میدارد.                                                                              
- تفکیک قوا و تفویض اختیار اجرائی همراه با تخصص گرایی                                              
استاندارد امور اجرائی تمامی سازمانها و تشکلات اداری آنها، تقسیم کار و تفکیک کامل بخشها است، با این ترتیب حجم کار از عهده یک فرد یا سمت خاص کاسته می شود، نیروهای مجرب در هر قسمت با اختیار و آزادی عمل اما تحت نظارت و کنترل طی تفویض اختیارات با انگیزه بیشتر و کیفیت بهتر فعالیت خواهند کرد.                                                                                
شناسایی توانایی نیروها و تجربه و تبحر و علاقه ایشان در بکارگیری امور از نکات حائز اهمیت و موثر در نتیجه خواهد بود که به نظر میرسد چنین مهمی در ارکان داخلی کانون مغفول مانده است.
- تفکیک مشخص و تعریف شده امور اجرائی                                                                      
آنچه که در سالهای گذشته مشهود بوده مداخله غیر مرتبط برخی ارگانهای کانون در اموری خارج از حیطه اختیارشان است.                                                                                              
مداخله در حوزه های گوناگون خصوصاً امور مربوط به تصمیم گیریهای کمسیونها صرفاً تحت نظارت و توسط هیئت مدیره و بطور خاص هیئت رئیسه امکانپذیر است حال آنکه در سالهای اخیر شاهد مداخله مسئولینی خارج از هیئت مدیره در امور گوناگون بوده ایم که این امر علاوه بر فراهم آوردن بی نظمی موجبات تنش و ناآرامی داخلی را هم ایجاد کرده و چنین ناسازگاری ، درون کانون وکلای دادگستری که باید مظهر نظم و نظامات باشد اسباب مخدوش شدن اعتبار

جایگاه این نهاد مدنی کهن است.
-تعیین مدیر روابط عمومی یا ساز و کار مشخص اجرائی                                                        
سابق بر این در این خصوص مطلبی تحت عنوان گذری بر روابط عمومی کانون وکلا تقدیم شده است و از تکرار تفصیلی آن خود داری می شود، اما استاندارد و مطلوب هر نهادی داشتن روابط عمومی پویا که آئینه و تابلوی تمام مجموعه ها است ،می باشد.                                            
تحقق پویایی روابط عمومی استاندارد داشتن مدیر روابط عمومی متخصص است، تا تمامی امور مربوطه را با برنامه ریزی تخصصی راهبری نماید.                                                          
تشکیل تیم سمعی و بصری مجرب و کار آزموده به منظور تهیه گزارش و اخبار و انتشار آن به همراه ثبت وضبط صوت و تصویر از مهمترین مسائل ابتدائی و ضروری کانون وکلا می باشد که واجب است در چارت سازمانی کانون وکلا پیش بینی و تبیین شود.                                                      
در اینخصوص هرچند بصورت سنتی چنین اموری سالها تحت اجرا بوده و بعضاً به صورت سلیقه ای و توسط اشخاص مختلف نیز با بی نظمی و غیر رسمی شاهد بودیم ولیکن هیچ گاه بصورت حرفه ای و رسمی و منسجم چنین اموری در کانون جدی گرفته نشده است.                                    
در پایان امید است با نگاهی روشن و تفکری همخوان با وضعیت روز و نیازهای ضروری هر چه سریعتر کاستی ها معروض و مواردی از این دست در کانون وکلای دادگستری مرتفع شود.              
 
محمد شیوائی                          
وکیل دادگستری
عضو سابق کمیسیون جوانان ، روابط عمومی و عضو فعلی کمیسیون رفاه و هماهنگ کننده روابط عمومی های اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

دسته بندی حقوقی , تلگرام + ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top