به گزارش وکیل ملت ، حسین امیرعبداللهیان در نشست تحولات سوریه و سناریوهای پیش رو که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت بحران سوریه برای نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: تحولات عراق و سوریه به هم پیوسته است چرا که یکی از بازیگران فعال در سوریه وعراق، داعش است. هر زمان که عملیات در سوریه گسترش می یابد نیروهای داعش به دنبال مامنی وارد عراق می شوند.
 
وی افزود: در مقطعی در دو سه سال گذشته این گروههای تروریستی در کمتر از ٥٠ کیلومتری مرزهای ما بودند و اگر اقدام به موقع جمهوری اسلامی نبود حتما ما در نقطه آسیب پذیری قرار می گرفتیم.
 
معاون وزیر خارجه ادامه داد: در همین سال‌ها بخش‌های نظامی و امنیتی ما به این نتیجه رسیدند که در طی تحولات در داخل سوریه و تحرکات داعش و حمایت بازیکنان و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای برخی ناامنی‌ها از سوی سوریه وارد عراق می‌شود. این ظرفیت فزاینده‌ای که در عراق با وجود داعش از سوریه ایجاد شد امنیت ملی ما را هم با تهدید مواجه کرد و اگر هوشیاری دستگاه‌های امنیتی نظامی و انتظامی ما نبود شاید امروز باید از انفجار گروه‌های تروریستی در ایستگاه های متروی‌مان در تهران صحبت می کردیم اما همه این‌ها پنجاه کیلومتر دور از مرزهای ما متوقف شد و اجازه ورود این‌ها به کشور داده نشد.
 
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: همه این پیام را دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران برخلاف دیگر بازیگران منطقه‌ای متحدین خود را رها نمی‌کند و در حمایت از آن‌ها جدی است . ما هم‌چنین از مردم سوریه برای اصلاحات سیاسی حمایت کردیم و واقعیات سوریه را نادیده نگرفتیم در حالیکه بازیگرانی که به دنبال سرنگونی نظام سوریه بودند اجازه ندادند مردم سوریه مطالباتشان را دنبال کنند.
 
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اگر کمک های جدی مستشاری ایران در سوریه نبود دمشق از دست رفته بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد تروریست ها نظام سیاسی و قانونی سوریه را سرنگون کنند و همواره تاکید داشت که راهکار بحران سوریه صرفا سیاسی است و راهبرد جمهوری اسلامی ایران هم گفت‌وگو و مذاکره سیاسی است.
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره آینده سوریه نیز تصریح کرد: بخش عمده ای از کشورهایی که می خواهند راجع به سوریه تصمیم بگیرند هیچ اطلاعاتی از تحولات در این کشور ندارند. در مقابل ایران ، روسیه ، چین و لبنان و حتی کشورهایی مثل مصر و الجزایر معتقدند که نباید در نیویورک،‌ مونیخ و وین راجع به سوریه تصمیم گرفته شود بلکه مردم سوریه باید این کار را انجام دهند.
 
وی با تاکید بر اهمیت حفظ وحدت ملی در سوریه اظهار کرد: ما نباید سرگرم این شویم که آینده سوریه با بشاراسد یا بدون بشار اسد خواهد بود و بعد ببینیم که سوریه تجزیه شد. نکته مهم دیگر تعیین وضعیت بازیگران غیر دولتی است که امروز در مقابل داعش‌ و جبهه النصره سوریه را به مسیری می برند که برای ما تهدید است و ما زمانی می‌توانیم از آینده سوریه صحبت کنیم که در جهت جلوگیری از تجزیه سوریه و مبارزه با تروریسم به نتیجه ای رسیده باشیم.
 
معاون وزیر امور خارجه درباره علت اعزام نیروهای ارتش به سوریه نیز خاطر نشان کرد: ما از ابتدای تحولات در سوریه به درخواست رسمی دولت این کشور نیروهای مستشاری مان را صرفا برای مبارزه با تروریسم به سوریه فرستادیم تا از سرنگونی بشاراسد توسط تروریست ها جلوگیری کنند و منطقه و امنیت ملی ما را بیش از این به مخاطره نیاندازند هرچه تحولات و نیازها بیشتر شد تعداد نیروهای مستشاری ما افزایش یافت.
 
امیرعبداللهیان ادامه داد: در مقطع کنونی هیچ نیروی رزمنده و جنگجویی وارد سوریه نشده‌اند بلکه همان مستشارانی که از سپاه به سوریه می رفتند حالا از بخشی از نیروهای مستشاری زبده ارتش وارد سوریه شده‌اند و در مقاطعی به دلیل نزدیکی آن‌ها به صحنه عملیات گاهی با شهادتشان مواجه می شویم. بخشی از این نیروها هم نیروهای مدافع حرم هستند که اگر کمک آن‌ها نبود شاید امروز اثری از اماکن دینی و مذهبی در سوریه باقی نمی ماند.
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از اعزام نیروهای نظامی ، جنگجو و رزمنده به سوریه اجتناب کرده تصریح کرد: حتما اگر نیاز باشد نیروی مستشاری بیشتری بر ای مباززه با تروریسم به سوریه اعزام خواهیم کرد و البته خوش بین هستیم چنانکه دیگر بازیگران صادقانه به حل بحران سیاسی سوریه کمک کنند در دو مسیر آتش بس و گفت‌وگوی سیاسی به موازات مبارزه با تروریست روند سیاسی در سوریه هم پیش برود و مردم سوریه برای آینده سیاسی خودشان تصمیم می گیرند.
 
معاون عربی و آفریقای وزیرامور خارجه درباره آغاز بحران در سوریه نیز گفت: زمانی که تحولاتی تحت عناوین بهار عربی و بیداری اسلامی در منطقه در جریان بود در یک مهندسی معکوس طراحی هایی به عمل آمد تا به جای اینکه موقعیت رژیم صهیونیستی تنزل یابد ، موقعیت این رژیم تثبیت شود و تهدیدات علیه آن کاهش یابد لذا روی موضوع سوریه دست گذاشته شد.
 
وی با بیان اینکه بحران سوریه از حمله مسلحانه به نماز جمعه در شهر مرزی درعا آغاز شد تصریح کرد: طبیعتا نظام سیاسی حاکم در سوریه خود را برای ورود به این مرحله آماده نکرده بود. ضمن اینکه مهندسی و طراحی بحران در سوریه از یک شهر مرزی آغاز شد در حالیکه انقلاب ها در تونس ، یمن و بحرین همه از میدانی بزرگ در پایتخت و با اطلاع رسانی در محیط های سایبری صورت گرفته بود جوانان،‌ دانشجویان وزنان نقش مهمی ایفا می‌کردند اما در سوریه خبری از این الگوهای مشترک در منطقه که تحت عنوان بیداری اسلامی و بهار عربی انجام می‌شد نبود و حکومت سوریه هم ناچار شد با سلاح وارد عمل شود که طبیعتا این امرباعث تشدید حملات نامناسبی شد که از بیرون به این کشور تحمیل شده بود.
 
معاون وزیر امور خارجه هم‌چنین در پاسخ به سوال دانشجویی در مورد رابطه ایران و عربستان، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد عربستان با قطع رابطه با ایران و تشویق برخی کشورها به این کار سیاست تنش‌آفرینی را دنبال می‌کند تا بگوید روش منزوی کردن ایران روش درستی بوده و اگر غربی‌های به دنبال منزوی کردن ایران نیستند کشورهای منطقه باید این کار را انجام دهند. آن‌ها در واقع در آستانه برجام به ایران هجمه آوردند تا کشور ما را دچار تنش کنند و با چمدان دلار سراغ برخی کشورها رفتند.
 
او ادامه داد: ما تلاش کردیم این پیام را منتقل کنیم که شرایط عربستان را درک می‌کنیم. ما معتقدیم همکای تهران و ریاض می‌تواند به خروج منطقه از بحران و رسیدن به ثبات کمک کند اما آن‌ها گوش شنوایی در این رابطه ندارند. اگرچه ما امیدواریم عربستان نقش سازنده و منطبق با واقعیات خود را در این زمینه ایفا کند.
 
امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری درباره اجلاس اخیر سازمان همکاری‌های اسلامی نیز گفت: برخی سازمان‌ها کارکردهای خاص خود را دارند. منطقه ما نیز شاهد تحولات سریع و پیچیده‌ای است که نیازمند طراحی‌های سریع و سنجیده است. اما بازیگران منطقه باید ابتدا به فهم مشترکی در این زمینه دست یابند. به هر حال سیاست ایجاد شکاف و تجزیه کشورها از دیرباز در منطقه وجود داشته و هرچه تحولات پیچیده‌تر می‌شود بازیگران فرامنطقه‌یی هم سرمایه‌گذاری بیش‌تری در این زمینه می‌کنند.
 
وی درباره حمایت ایران از بشار اسد نیز گفت: شاید خیلی عقلانی نباشد که ما روی بشار اسد معامله کنیم، در حالی که جایگزین مناسبی برای او دیده نشده است. طبیعتاً ما از این ایده که بشار اسد به رییس‌جمهور مادام‌العمر در سوریه تبدیل شود حمایت نمی‌کنیم. ما معتقدیم سوریه معضلات دیگری هم دارد از جمله این که تکلیف تروریست‌ها معلوم نشده است.
 
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: پروسه سیاسی در سوریه باید نقش قوام‌بخشی در ایجاد ساختارهای جدید سیاسی در سوریه داشته باشد. طبعاً سوریه در قانون اساسی جدید به دنبال نظام تک حزبی نیست و این قانون حتماً‌ با رأی مردم تصویب خواهد شد و آینده سوریه بر این مبنا رقم می‌خورد. با این همه معضل نمی‌توان گفت که تنها با کنار رفتن بشار اسد همه مشکلات حل می‌شود.
 
معاون وزیر امور خارجه در پایان با بیان این که ممکن است حکومت سوریه در طول مدت بحران دچار خطاها و اشتباهاتی شده بود، در عین حال گفت: این بدان معنا نیست که سیاستی که در سوریه دنبال شده سیاست غلطی است. بلکه ما معتقدیم راهکار سیاسی و روش دموکراتیک تنها راه برون‌رفت سوریه از این معضل است.

دسته بندی خبر روز ,
منبع خبر ایسنا
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top