دکتر لوتر تري Luther leonidas Terry فهرست بيماري هاي ناشي از مصرف دخانيات را يازدهم ژانويه 1964 در اعلاميه اي قرارداد و به رسانه ها داد تا گوشزدي براي مردم باشد. در اين اعلاميه آمده بود؛ موادي که کارخانه هاي دخانيات به برگ توتون و تنباکو هنگام ساخت سيگار و توتون پيپ مي زنند تا تاثير بيشتري داشته و خوشبو و خوش طعم شود خطر مرگ از دخانيات را افزايش مي دهد. اين اعلاميه در آن روز در جهان همانند بمب صدا کرد. آمريکاي شمالي از زمان مهاجرت انگليسي ها در قرن هفدهم، بزرگترين توليد کننده توتون، تنباکو و بعدا سيگار بوده است.

توتون و تنباکو از گياهان قاره آمريکا بودند که کريستف کلمب در دهه آخر قرن پانزدهم بذر آن را از کوبا به اروپا برد و مصرف دخانيات جهاني شد. قبل از اعلاميه دکتر تري، در دهه 1920 در آلمان براي محدودکردن مصرف سيگار اقدام شده بود.


اعلاميه دکتر تري که خود پزشک قلب بود از سوي پژوهشگران پزشگي ديگر دنبال شد و هرکدام خطر تازه اي کشف کردند. در پي اين اکتشافات، نخست انتشار آگهي تبليغ سيگار در رسانه هاي بيشتر کشورها ممنوع شد و بازيگران فيلمهاي سينمايي از دود کردن سيگار هنگام فيلمبرداري که مشاهده آن ايجاد تشويق در بيننده مي کند منع شدن و حتي به مولفان کتاب و سردبيران رسانه توصيه شد که عکس هاي معاريفي همچون چرچيل، فيدل کاسترو، استالين و ... درحال دودکردن سيگار و يا به دست داشتن آن را چاپ نکنند، سپس دودکردن سيگار در ادارات، رستورانها، وسائط نقليه عمومي ازجمله هواپيماها و حتي منازل (در زير سقف) ممنوع شد و در آمريکا قانون منع فروش دخانيات به افراد زير 21 سالگي تمام به تصويب رسيد و آنگاه در بيشتر کشورها تبليغات دولتي برضد مصرف آن آغاز گرديد و سازمان جهاني بهداشت دخانيات را بزرگترين قاتل انسان اعلام داشت و تاکيد کرد که سيگار هر سال شش ميليون انسان را مي کشد؛

از هر جنگي، بيشتر. در کشورهاي پيشرفته در چندسال اخير کارخانه هاي سيگار سازي و يا شرکتهاي وارد کننده آن مجبور شده اند که برهر پاکت سيگار برچسبي بزنند که خطرات ناشي از مصرف آن را ذکر کرده باشد. در اين کشورها دادگاهها به قبول و دادرسي ادعاي غرامت از کارخانه و وارد کننده سيگار دست زده اند و بعضي احکام در اين زمينه در دادگاههاي آمريکا سر به صدها ميليون دلار مي زند. اين غرامات سنگين به شاکياني داده مي شود که ثابت کرده باشند مصرف سيگار آنان را سرطاني، مرض قلبي و ... کرده باشد و حتي وارثان متوفيان از سيگار.


اين تبليغات باعث شده است که در کشورهاي پيشرفته و از جمله آمريکا مصرف سيگار تا 42 درصد کاهش يابد ولي برغم اين تبليغات، مصرف سيگار در کشورهاي ديگر و عمدتا فقير 3 و 4 دهم درصد افزايش يافته است.
 

دسته بندی اخبار داغ ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top