چگونه رتبه یک وکالت شدم

وکیل ملت: به قلم علی اکبر غلامی رتبه اول آزمون وکالت ۱۳۹۴ کانون وکلای دادگستری مرکز و حائز بالاترین نمره در کشور

تاریخ انتشار: 23خرداد1395|14:42

چگونه رتبه یک وکالت شدم
| کد خبر: 170305

بیوگرافی:
علی اکبر غلامی
متولد: ۱۳۶۲

⚪️ سال ۸۰ الی ۸۴: قبولی در کنکور سراسری ریاضی سال ۸۰ با رتبه ۵۰۰ و تحصیل در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف.

⚫️ از سال ۸۰ تاکنون: تدریس ریاضی برای کنکور.

⚪️ از سال ۸۴ تاکنون: فعالیت در شرکت بازرگانی.

⚫️ سال ۹۱: شروع به تحصیل رشته حقوق در دانشگاه پیام نور تهران جنوب به صورت کاملاً غیرحضوری و بر اساس مطالعه کتب مرجع. (بدون حضور در کلاس درس)

⚪️ تیر ۹۴: فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی حقوق.

⚫️ شهریور ۹۴: شروع به مطالعه برای آزمون وکالت ۹۴

⚪️ آبان ۹۴: شرکت در آزمون قضاوت (به عنوان آزمون آزمایشی) و کسب رتبه ۷۴

⚫️ آذر ۹۴: شرکت در آزمون وکالت برای اولین بار و کسب رتبه یک کشوری.

مطالعه برای آزمون وکالت:

✅ از شهریور ۹۴ شروع به مطالعه کردم. با توجه با اینکه شاغل بودم، زمان مطالعه من به طور متوسط روزی ۵ ساعت بود.

✅ از خدمات هیچ موسسه ای استفاده نکردم. (نه کلاس و نه آزمون آزمایشی)

✅ تنها آزمونی که به صورت آزمایشی شرکت کردم، آزمون قضاوت بود که تقریبا یک ماه قبل از وکالت برگزار شد.

✅ منابع مطالعاتی من برای این ۳ ماه (شهریور تا آبان)، بسیار اندک بود:

🔵 مدنی: نظم کاتوزیان + تست شهبازی
🔵 آ.د.م: نظم حیاتی + ساده ساز فرحناکیان
🔵 تجارت: نظم فرحناکیان + ساده ساز
🔵 جزا: متن قانون
🔵 آ.د.ک: متن قانون
🔵 اصول: تست شهبازی

بعد از اعلام نتایج آزمون، اولین سوال داوطلبان از من این بود که: منابع شما چه بود؟!

✅ از آنجا که میدانستم اکثر افراد به دنبال کمترین منابع برای وکالت میگردند و اگر صرفا منابع فوق را معرفی میکردم، قطعا باعث گمراهی اکثر داوطلبین میشدم، بنابراین در جواب دوستان، فقط اکتفا به ذکر منابع فوق نکردم و به طور کامل پیشینه خود را بیان نمودم.

یعنی علاوه بر ذکر منابع فوق، توضیح دادم که من در زمان دانشجویی، تمام کتب مرجع را خوانده بودم. به همین دلیل، هنگامی که نظم کاتوزیان را در این ۳ ماه مطالعه میکردم، برای من صرفاً جمع بندی و مرور بود. (نکته جدیدی برایم نداشت)

در برنامه ریزی برای داوطلبان آزمون وکالت نیز، ابتدا کتاب مرجع را قرار داده ام؛ که این روند تا سه ماه مانده به آزمون ادامه دارد.

🔵 کتاب خواندن به مراتب آسانتر از قانون خواندن است! کتاب میخوانیم که در نهایت، قدرت تحلیل قانون را به دست آوریم.
پس از آن، در سه ماه پایانی کتاب مرجع را کنار میگذاریم و تمرکز بر روی قانون و تست خواهد بود.

اما آن دسته از داوطلبانی که کتاب مرجع نخوانده اند چطور؟ آیا باید وکالت را فراموش کنند؟

قطعا خیر! روشها و راهها متفاوت است.

✅ من صرفا راهی را که خود رفته بودم، بیان کردم. درست است که منابع من بسیار اندک بود، اما این نکته را هم در ادامه بیان کردم که آنچه باعث شد با این حجم کم منابع، رتبه یک را به دست آورم، این بود که پشتوانه و اندوخته ای از زمان دانشجویی به همراه داشتم که آن هم مطالعه کتب مرجع بود.

همانطور که میدانید بسیاری از رتبه ها، راههای کاملا متفاوتی را تجربه کرده اند. بسیاری از آنها شاید حتی یک کتاب مرجع را نیز نخوانده باشند. اما به طریقی توانسته اند برای آزمون وکالت خود را آماده و تقویت نمایند.

هدف این است که به قدرتِ تحلیلِ قانون دست پیدا کنیم. این مهم میتواند از رهگذر کتاب مرجع باشد؛ از رهگذر کتابهای تکمیلی و جزوات باشد؛ از رهگذر کلاس باشد؛ یا…

روشها متنوع است و البته این باعث میشود که تصمیم گیری در خصوص انتخاب روش برای داوطلب آزمون وکالت سختتر شود.

✅ بسیاری افراد در انبوه کتابهای تکمیلی و تست موجود در آشفته بازار کتاب ایران و همچنین شمار زیاد کلاسها و موسسات، سردرگم هستند و نمیدانند چگونه تصمیم بگیرند و یا نمیتوانند به یک تصمیم قطعی نائل آیند.

من هم دچار این سردرگمی بودم؛ اما فقط یک روز!
زمانی که در شهریور ماه ۹۴ میخواستم برای آزمون وکالت شروع به مطالعه کنم، در گوگل جستجو کردم و مصاحبه رتبه های سالهای گذشته را خواندم. بین آنها اختلاف نظر فراوان بوداما با وجود این اختلاف نظرات بین رتبه ها، برای ۳ ماهِ پایانی چگونه تصمیم گرفتم؟

مرحله به مرحله برای ۵ مورد به شرح زیر تصمیم گیری کردم:

۱⃣ انتخاب آزمون آزمایشی:
بهتر است قبل از شرکت در آزمون اصلی وکالت، لااقل در یک آزمون مشابه شرکت کنیم.

آزمون های مرحله ایِ موسسات را به دلایلی انتخاب نکردم. تجربه سالها تدریس ریاضی و رویارویی با کنکورهای آزمایشی به من نشان داده که آزمونهای مرحله ای بسیار غیراستاندارد است. این آزمونهایِ دارای بودجه بندی ممکن است برای افرادی مناسب باشد که بخواهند بر طبق همان بودجه بندیِ آزمون مطالعه نمایند.

✅ ولی آزمونهای جامع میتواند تا حدودی استاندارد باشد و برای کسانی که طبق برنامه شخصی خود مطالعه میکنند، محک مناسبی باشد. همانگونه که تمام رتبه ها در مصاحبه های خود، از شرکت در آزمونهای جامع موسسات خبر داده بودند.

🅾 ولی من حتی در آزمونهای جامع موسسات نیز شرکت نکردم! چون علاقه ای نداشتم که نتیجه تلاشم را موسسه ای به نام خود ثبت کند آنهم به صِرفِ اینکه دو آزمون جامعِ آن را شرکت کرده ام! (البته ناگفته نماند که این دلیل کاملا شخصی است. داوطلبان برای محک خود میتوانند در آزمونهای جامع شرکت نمایند.)

✅ با این اوصاف، تصمیم گرفتم در یک آزمون رسمی شرکت کنم ولی به طور آزمایشی.
آزمون قضاوت مناسب بود؛ هم رسمی بود و هم یک ماه قبل از وکالت برگزار میشد.

۲⃣ انتخاب کلاس:
اگر شخصی بر اساس کتاب مرجع یا با استفاده از کتابهای تکمیلی و جزوات، به تنهایی میتواند بر حقوق مسلط شده و قانون را تحلیل کند، نیازی به کلاس ندارد.

✅ همانگونه که من نیز از هیچ نوع کلاسی استفاده نکردم. (نه کلاسهای دانشگاه و نه موسسات) زیرا در زمان دانشجویی، ترم به ترم، مطالعه کتب مرجع مربوط به دروس همان ترم را به صورت خودخوان (بدون استاد و کلاس) در دستور کار داشتم.

چون خودم تجربه سالها تدریس و برگزاری کلاس ریاضی داشته ام، میدانم که کلاس به درد چه افرادی میخورد.

✅ کلاس برای آن دسته از افرادی سودمند است که به تنهایی قادر نباشند با استفاده از ابزارهای پیش گفته، به توانایی تجزیه و تحلیل قانون دست پیدا کنند.
برای این دسته از داوطلبان، دو نکته را بر اساس تجربیات تدریس خود بیان میکنم:

۱- کلاسهای گروهی (با تعداد نفرات بالا) بازدهی بسیار پایینی دارد. تنها مزیت اینگونه کلاسها، هزینه پایین آن است. اما تجربه نشان داده است که چنین کلاسهایی تقریبا هیچ مزیت دیگری ندارند!
بنا بر همین داستان، کلاسهای خودم را برای ریاضی همواره به صورت ۵ الی ۶ نفره برگزار میکردم.

۲- کلاسی که زمان زیادی را از شخص در طول روز میگیرد نیز کارایی کمی دارد. مثلا کلاسهایی که از صبح تا شب برگزار میشود، بسیار فرسایشی و بدون بازدهی کافی هست.
کلاسهای من برای ریاضی بیشتر از ۴ ساعت در یک روز نبود. بطوریکه پس از آن، شاگردانم کلاس دیگری نداشتند و با استراحتی کوتاه، میتوانستند بقیه زمان روز را به مطالعه اختصاص دهند.

✅ مطالعه شخص بعد از کلاس، بسیار بیشتر از کلاس رفتن اهمیت دارد.

✅ بنابراین بهتر است انتخاب کلاس مطابق موارد بالا باشد. یعنی:
اولاً شخص مطمئن باشد که به تنهایی نمیتواند از پسِ آن درس یا آن مبحث برآید؛
ثانیاً کلاسی مناسب از نظر تعداد افراد انتخاب کند؛
ثالثاً زمان کلاس آنقدر طولانی نباشد که تمام وقت شخص در روز گرفته شود.

۳⃣ انتخاب جزوه یا کتاب تکمیلی:
هیچ اعتقادی به جزوه و… نداشتم. پیش از آن، در زمان دانشجویی، تمام کتب مرجع را خوانده بودم و دیگر چیزی به نام جزوه برایم مفهومی نداشت. بنابراین جزوه ها و کتابهای تکمیلی پیشنهادی رتبه ها را از انتخابم حذف کردم.

جزوه و کتاب تکمیلی زمانی ارزشمند است که: یا کتاب مرجع وجود نداشته باشد؛ یا به هر دلیلی از این کتابها استفاده نکرده باشیم.

✅ اگر برای یک درس، کتاب مرجع نخوانده باشیم، باید:
👈 یا یک کتاب تکمیلی انتخاب کنیم؛
👈 یا یک جزوه؛
👈 یا هیچکدام! (مثلا بگوییم: فقط قانون را میخوانم)

✅ از همه بهتر و کاملتر، کتاب مرجع است. هیچ جایگزینی برای کتب مرجع وجود ندارد. اما اگر قبل از ۳ ماهِ پایانی، سراغِ کتب مرجع نرفته باشیم، ناچاراً میتوان برای این ۳ ماه، جزوه یا کتاب تکمیلی انتخاب کرد. البته فقط یکی از آنها!

هم جزوه و هم کتاب تکمیلی، انتخاب جالبی نیست. اگر بناست انتخاب کنیم، فقط یکی از آنها بهتر است؛ نه هر دو.
همه چیز را با هم نباید مخلوط کرد. یعنی نباید دور خود را شلوغ کنیم!

کلید واژه ها چگونه - رتبه - یک - وکالت - شدم
منبع خبر اختبار
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top