قراردادها یکی از پس از دیگری امضا می‌شود تا پاسخی باشد به اظهارات کسانی می‌گویند «برجام هیچ نداشت». روز پنجشنبه بزرگ‌ترین شریک قدیمی خودرویی ایران، دومین قرارداد خود با خودروسازان ایرانی را امضا کرد. پژو سیتروئن فرانسه و شرکت سایپا با یکدیگر بر سر قراردادی به ارزش 300 میلیون یورو به تفاهم رسیدند. قرار است تولید و توسعه سه مدل خودروی جدید سیتروئن سال 2018 از سوی پژو و سایپا به بازار ایران عرضه شود. این یک توافق اولیه است و تا پایان ماه جاری میلادی نهایی خواهد شد. گفته شده است که طرف ایرانی تاکید کرده که «محصولاتی که تولید و عرضه می‌شود، آخرین محصولات تولیدی شرکت سیتروئن باشد.» سیتروئن و ساپیا حدود یک‌ماه پیش قراردادی را امضا کرده بودند.
شرکت‌های فرانسوی یکی پس از دیگری پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران، به دنبال محکم کردن پای خود با بستن این قراردادها در بازار خودروی این کشور هستند. این را می‌توان از بازگشت دوباره پژو سیتروئن و بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی به ایران مشاهده کرد. آنجا که «کارلوس تاوارز» مدیر اجرایی شرکت پژو سیتروئن گفته است: «این توافق فصل جدیدی را در تاریخ همکاری‌های ما با سایپا می‌گشاید... هدف ما عرضه خودروهای مدرن به مشتریان ایرانی‌مان است تا بالاترین راحتی، ایمنی و استانداردهای تکنولوژیک مورد نظر آنها را تامین کنیم.»

 خداحافظی با پراید
پژو سیتروئن هم مانند بسیاری از شرکت‌ها خارجی به دلیل آنچه «فشارهای آمریکا» عنوان شد، در سال 2011 همکاری خود با سایپا را قطع کرد. اما حالا با دست پر به ایران بازگشته و به دنبال پس‌گیری بازار ازدست‌رفته‌اش است. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قرارداد میان سایپا و پژو سیتروئن گفته است که «این قرارداد زیر نظر شرکا امضا شد و ما به‌عنوان وزارت صنعت، معدن وتجارت سیاست‌ها را مطرح کرده‌ایم و در این قرارداد همه نکات از جمله انتقال تکنولوژی، طراحی، مهندسی و صادرات دیده شده است. همچنین چارچوب قرارداد مشارکت بین گروه سایپا و سیتروئن سایپا امضا و قرارداد نهایی ظرف دو ماه تکمیل و امضا خواهد شد.»
مهدی جمالی مدیرعامل سایپا هم روز پنجشنبه در مراسم امضای قرارداد مشترک شرکت سایپا و سیتروئن، این خبر را هم اعلام کرد که «محصولات تولیدی شرکت سایپای کاشان شامل «تیبا2» و «پراید» طی پنج سال آینده توسط خودروهای مشترک تولید شده جایگزین می‌شوند.» پیشتر هم سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا گفته بود‌که پراید از سال 96، دیگر تولید نخواهد شد. جمالی درباره جزئیات قرارداد با سیتروئن توضیح داد که «پس از یک سال مذاکره بین دو شرکت، روز پنجشنبه آخرین مذاکرات انجام و قرار شد شرکت مشترکی با سرمایه 50ــ50 ایجاد کنیم. بر این اساس 50 درصد از سهام شرکت سایپای کاشان به‌قیمت کارشناسی شده رسمی کشور برای این قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین میزان ‌طرف مقابل متعهد است که آورده وارد ایران کند.» به گفته مدیرعامل سایپا «در این همکاری هیات‌مدیره مشترکی متشکل از سه فرد ایرانی و سه نفر از شرکت سیتروئن تشکیل می‌شود، زنجیره ارزش از قطعه‌سازی تا فروش مدل‌سازی شده که براساس آن انتقال تکنولوژی، توسعه صنعت قطعه‌سازی و صادرات پیش‌بینی شده است. شرایط قرارداد باید برد- برد باشد و شرکت سیتروئن ‌طی مذاکرات این موضوع را پذیرفته است.» او گفت‌که «براساس طرح اقتصادی پیش‌بینی شده اولین محصول مشترک این همکاری تا پایان سال 2017 روانه بازار خواهد شد.» مدیرعامل سایپا همچنین از انجام مذاکرات با شرکت‌های رنو، نیسان و کیا خبر داد و گفته است که «کار مشترکی که با این سه شرکت انجام می‌دادیم قابل ارتقا است و شرایط پس از برجام به‌گونه‌ای شد که بسیاری از طرف‌های خارجی آماده مذاکره با ما هستند و باید از این شرایط استفاده کنیم.»

 زنگ خطر برای چینی‌ها
پژو و رنو دو خودرویی که شاید فرانسه را با آنها می‌شناسند. این دو شرکت که یاران دیرینه شرکت خودروسازی ایران خودرو و پارس خودرو هستند، پس از توافق لوزان و با گرم شدن تنور مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی، گوی سبقت را از رقبای خود ربودند و با مسئولان ایران مذاکره کردند. فرانسوی‌ها اعلام کردند که هم‌زمان با برداشته شدن تحریم‌ها خط تولید پژو 208،  و 301 و رنو کوید -Kwid- را در ایران راه‌اندازی خواهند کرد. پارسال هم گفته شده بود خودروهایی مانند سیتروئن الیزه و پژوه 308 قرار است میهمانان جدید بازار خودروی ایران باشند.
17 آذر پارسال که هنوز تحریم‌ها علیه ایران رسما لغو نشده بود، مسئولان صنعت خودرو کشور با سه خودروساز از کشورهای آلمان، فرانسه و سوئد توافق‌هایی داشتند. یک‌ماه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای هم، شرکت‌های خودروسازی آلمانی هم‌زمان با فرانسوی‌ها وارد مذاکره با ایران خودرو شده بود. مدیران دو شرکت بنز و فولکس واگن نمایندگان شرکت‌هایی بودند که مدیران ایران خودرو در مرداد پارسال با آنان مذاکره و گفت‌وگو کردند.
البته برخلاف آنچه که در ظاهر نشان می‌دهد، این شرکت‌های خودرویی کار آسانی برای بازپس‌گیری بازار محصولات‌شان در ایران ندارند. چینی‌ها را نباید به این راحتی‌ها دست‌کم بگیرند. آنان دو‌دستی خیابان‌های ایران را چسبیده‌اند و برای از دست ندادنش حاضرند قیمت‌ها خودروهایشان در ایران را حتی نصف کنند. پیشتر «جانگ گویی بینگ» مدیر شرکت خودروسازی «چری» گفته بود «هرچند در سال گذشته شاهد استقبال خوب از محصولات تولیدی خود در ایران بودیم اما امسال به دلیل روند تاثیرگذاری مذاکرات هسته‌ای، شاهد کاهش تمایل ایرانیان به این محصولات هستیم.» البته برخی کارشناسان هنوز هم تردید دارند نسبت به اینکه آیا میهمانان تازه خیابان‌های ایران می‌توانند عرصه را برای خودروهای چینی که مردم از کیفیتش می‌نالند اما قیمتش را مناسب می‌دانند، تنگ کنند.

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top