علاوه بر اینکه این رویداد را پولسازترین المپیک تاریخ می‌دانند، می‌توان عنوان فناورانه‌ترین رویداد ورزشی جهان را نیز به آن اطلاق کرد. علاوه بر شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون فیس بوک، توئیتر، یوتیوب و... که امسال نقش بسیار پررنگی در انعکاس اخبار مربوط به المپیک ریو2016 را داشته‌اند، ورود فناوری‌های نوین به برزیل و تجهیز ورزشگاه‌ها به این تکنولوژی‌ها، این رویداد ورزشی را از دوره‌های پیشین مجزا کرده است.از پرداخت‌های مالی گرفته تا نحوه برقراری امنیت، در هر یک می‌توان ردپای فناوری را مشاهده کرد که به چند مورد آن اشاره می‌شود.


NFC برای پرداخت
با توجه به حضور حداقل 3هزار نفر از ورزشکاران، خبرنگاران و هنرمندان در بازی‌های المپیک ریو 2016 برای رقابت، پوشش خبری مسابقات و نیز حضور در مراسم افتتاحیه و...، کمپانی Visa (اسپانسر 30ساله المپیک)وبانک برزیلی Bradesco قراردادی با یکدیگر امضا کرده‌اند تا این تعداد بتوانند در بازی‌های المپیک برای پرداخت‌های مالی خود از فناوری‌های پوشیدنی و دستبندهایی که مجهز به تکنولوژی NFCهستند استفاده کنند؛ یک دستبند پلاستیکی ضدآب که می‌توان از آن برای دریافت بیش از 4هزار سرویس و خدمات و نیز کالا(همچون غذا، آب و...) در دهکده المپیک بهره گرفت.

البته این تنها نمونه برای پرداخت‌های مالی نیست و یک گروه 45نفره از ورزشکاران المپیکی نیز در مشارکت با کمپانی Visa، در این رویداد 19روزه حلقه NFC را به انگشت خود دارند که از این ورزشکاران می‌توان به «میسی فرانکلین»شناگر اشاره کرد. این حلقه، حاصل طراحی کمپانی McLear & Co بوده و مجهز به ریزتراشه کمپانی«جمالتو» است که در طول مسابقات، از آن برای پرداخت‌های مالی خود استفاده می‌کنند. البته این تکنولوژی با سرویس‌های پرداخت موبایلی همچون Apple Pay, Google Pay و Samsung Payمطابقت دارد ولی این دستبند فعلاً در برزیل تنها با سامسونگ کار می‌کند.


تکنولوژی Photofinish
یکی از جدیدترین و کارآمدترین نوآوری‌ها در المپیک ریو 2016، تکنولوژی Photofinishاست که توسط کمپانی Omega طراحی و ارائه شده است. این تکنولوژی درواقع دوربین‌هایی است که تصاویر ورزشکاران را به محض عبور از خط پایان و بدون هیچ تأخیری ثبت می‌کند و آخرین نمونه این فناوری با نام O» Vision MYRIA»، دوربین مجهز به اسکن است که در هر ثانیه می‌تواند 10هزار عکس دیجیتالی با کیفیت بسیار بالا را ثبت کند. این فناوری به داوران کمک می‌کند کمترین خطای ممکن را داشته باشند و در این رویداد پرحادثه، حق هیچ ورزشکاری تضییع نشود.


بالن‌های امنیتی
با توجه به تهدیدات تروریستی داعش و امنیتی شدن برزیل و ریو در شب مراسم افتتاحیه، برقراری امنیت این مراسم و حفظ سلامت ورزشکاران و گردشگران در اولویت قرار گرفت و در همین راستا در کنار استقرار پلیس، نصب دوربین‌های نظارتی معمول و...، تلاش‌های زیادی انجام شد.

کمپانی برزیلی Altave با طراحی و نصب 4 بالن مجهز به دوربین‌هایی با رزولوشن بالا در برقراری امنیت بازی‌های المپیک مشارکت دارند. این بالن‌ها تصاویر حاصل از 13دوربین قرار گرفته در این وسایل فناورانه را بلافاصله به مرکز فرماندهی منطقه‌ای یکپارچه و کنترل که با ارتش برزیل همکاری دارد ارسال می‌کند. این نخستین باری است که در بازی‌های المپیک تا این حد به امنیت رویداد توجه شده و با توجه به توانمندی این بالن‌ها در ارتقای امنیت مراسم و رقابت‌ها، توکیو میزبان المپیک 2020 و نیز قطر میزبان جام جهانی 2022، اشتیاق خود را برای در اختیار داشتن این فناوری اعلام کرده‌اند.


تجربه‌ای خوب برای تماشاگران
بازی‌های المپیک امسال برای تماشاگران جذاب‌تر است چرا که می‌توانند نتایج را با شیوه‌ای نوین و متفاوت ببینند. در جدول امتیازات ورزشکاران که در ورزشگاه‌های میزبان مسابقات نصب شده است، تصاویر رنگی دیده می‌شود و این فناوری که توسط کمپانی Omega ارائه شده، برای تماشاگران تلویزیونی و حاضران در ورزشگاه، تجربه بهتری رقم خواهد زد. این جدول امتیازات، به رادار متصل است و می‌توان گفت بیش از همه ورزش‌ها برای رشته تیر و کمان مناسب است.

برای این جدول امتیازات، سنسورهایی به کاغذهای معمولی اضافه شده است تا میزان دقت اعلام زمان و امتیاز ارائه شده، بسیار بالا برود. در رشته تیر و کمان، تماشاگران حاضر در ورزشگاه یا هر گوشه دنیا درمی یابند که درست چه زمانی نوک پیکان تیر به هدف اصابت می‌کند و امتیاز ورزشکار نیز یک ثانیه بعد روی صفحه نقش می‌بندد.این فناوری نیز تاکنون بسیار مورد استقبال مردم، ورزشکاران و داوران قرار گرفته است.


گوگل استریت ویو
این نخستین بار در تاریخ المپیک است که هواداران بازی‌ها می‌توانند از طریق Google Street View تصویری 360درجه‌ای از استادیوم، استخر و منطقه بازی در اختیار داشته و مسابقات بزرگانی همچون مایکل فلپس، اوسین بولت و... را از نزدیک ببینند بدون اینکه پایشان را از خانه بیرون بگذارند.

گوگل برای فراهم کردن این قابلیت، پیش از این، تکنیسین‌های خود را برای تصویربرداری نقطه به نقطه ورزشگاه‌های میزبان مسابقات المپیک 2016، راهی برزیل کرده بود که آنها با حرکت در ورزشگاه‌های مختلف درحالی که Trekker، کوله پشتی بزرگ 18کیلوگرمی مجهز به 15دوربین پیچیده را به دوش داشتند تصاویر متعددی از این محل‌ها تهیه و دراختیار این طرح قرار دادند تا بتوان شبیه‌سازی بسیار مناسب و دقیقی از این محدوده داشت. هرچند از این روش پیش از این در جام جهانی فیفا2014 استفاده شده بود ولی نخستین بار است که از یک منطقه المپیکی تصویربرداری دقیق می‌شود.


فناوری پرینت سه بعدی
با افزایش محبوبیت پرینت سه بعدی، کمپانی‌های ورزشی بزرگ جهان این فناوری را نشانه گرفتند که از آنها می‌توان به نایک اشاره کرد. این کمپانی برای جریان هوای بیشتر پای دونده‌ها، کفش آنها را به یک برآمدگی سیلیکونی که با پرینتر سه بعدی ساخته شده، مجهز کرده است.آدیداس نیز در طراحی لباس شناگران از اسکنرهایی بهره گرفته که ازطریق پرینت سه بعدی ساخته شده است.کمپانی Assos نیز لباس دوچرخه سواران امریکایی را با این شیوه طراحی کرده که درهوای گرم برای ورزشکاران بسیار مناسب است.

کمپانی نایک همچنین با پرینت سه بعدی، یک کفش سفارشی برای مایکل فلپس رکورددار شنای جهان طراحی کرده تا بیرون استخر از آن لذت ببرد.نکته جالب کفش پرینت سه بعدی این است که پرینت پای فرزند 3ماهه این ورزشکار بزرگ با اندازه واقعی بر لایه زیرین کف کفش طراحی شده و وی گفته است با هر قدمی که برمی دارد احساس می‌کند کنار فرزندش است. کمپانی نایک به فروش فراوان این کفش در سال‌های آینده دل بسته است.


پخش فناورانه مسابقات
از سال 1936 که المپیک برلین برای نخستین بار از تلویزیون به نمایش درآمد، پخش این رویداد به یکی از اولویت‌های کشورهای میزبان تبدیل شد.در المپیک توکیو 1964 برای نخستین بار فیلم رنگی از این مراسم پخش شد و در بازی‌های لس آنجلس1984 بازی‌ها با کیفیت HD به نمایش درآمد. این روند رو به رشد ادامه یافت تا اینکه حالا المپیک ریو 2016 مجموعه‌ای از فناورانه‌ها را برای پخش دراختیار دارد که از آنها می‌توان به واقعیت مجازی، دوربین پهپاد، اولتراHD،ـ Super High-Vision و نیز پخش آنلاین اشاره کرد.

تیم پخش برنامه‌های المپیک مراسم افتتاحیه را از طریق واقعیت مجازی در اختیار علاقه مندان قرار داد و قرار است مراسم اختتامیه و روزانه یک رویداد ورزشی را به این طریق ارائه دهد، این فیلم‌ها آنقدر واقعی هستند که تماشاگر احساس می‌کند بازی‌ها را به طور مستقیم در ورزشگاه‌های برزیل  می‌بیند.
 

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top