این خبری است که عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح بزرگترین کیترینگ خاورمیانه اعلام کرد. آخوندی که از ابتدای ورود به ساختمان دادمان تأکید ویژه‌ای به توسعه حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان مدل برگزیده کشورهای پیشرفته داشته است، دیروز بزرگترین کیترینگ خاورمیانه در تهران را افتتاح کرد. این پروژه که با سرمایه‌گذاری ١٢‌ ‌میلیون یورو اتریشی‌ها ایجاد شده است، در واقع فرآیند طبخ غذا برای مسافران ایرانی را به سرآشپزان بین‌المللی واگذار کرده است.

وزیر راه‌و‌شهرسازی دولت یازدهم این اقدام را در راستای بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران ایرانی اعلام کرده و گفته است كه برنامه‌های دیگری برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در دستور کار دارد.
قطار مهم‌ترین مدل حمل‌ونقل در کشورهای پیشرفته است. قطارهایی که حالا تا ٤٥٠ کیلومتر بر ساعت رکورد زده‌اند و از نظر شتاب، گرانقیمت‌ترین خودروهای جهان را پشت سر گذاشته‌اند.

به جز سرعت، قطارها ایمن‌ترین وسیله حمل‌ونقل در جهان هستند، در عین این‌که کمترین هزینه ممکن را به محیط‌زیست تحمیل می‌کنند. این مزایا باعث شده است که توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی در کشورهای پیشرفته مورد توجه جدی قرار گیرد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که حمل‌ونقل ریلی در ایران تا پیش از دولت یازدهم مورد اهتمام و توجه جدی دولت‌ها نبوده است.

مصداق این مسأله ریزش سالیانه شمار مسافران قطار و افزایش تردد با خودروهای شخصی بوده است که منجر به ترافیک سنگین و سوانح مرگبار در جاده‌های ایران شده است؛ به‌گونه‌ای که ایران از نظر تصادفات جاده‌ای به یکی از رکوردداران جهان تبدیل شده است.

با وجود اين دولت یازدهم توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی و نوسازی ناوگان راه‌آهن را در دستور کار خود قرار داد. ایران که حالا نه‌تنها از نظر شاخص سرعت قطار از کشورهای همسایه عقب افتاده است، ناوگانی را در مسیرهای ریلی خود به کار گرفته است که گاه قدمتی نزديك به تاریخچه راه‌آهن در کشور دارد. قطارهای پیر و فرسوده‌ای که به گفته عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی عمر آنها به بالاتر از ٦٤‌ سال می‌رسد. آخوندی که از ابتدای ورود به ساختمان دادمان توسعه حمل‌ونقل ریلی در ایران را مورد تأکید قرار داده است، دیروز در مراسم افتتاح بزرگترین کیترینگ خاورمیانه اعلام کرد كه ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران تا دو‌ سال آینده جوان می‌شود.


قطارهای فرسوده بازنشسته می‌شوند
عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی جوان‌سازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی اعلام کرد: در حال حاضر سن ناوگان ریلی ایران بسیار بالا است، به‌طوری که تا‌ سال گذشته حتی قطارهای با سن بیشتر از ٦٤‌سال هم در این ناوگان در سیر و حرکت بودند. این در حالی است که مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، از آذر ماه ‌سال گذشته قطارهای بالای ٥٥‌سال کنار گذاشته شدند و آذر ماه امسال قطارهای بالای ٤٥‌سال از ناوگان حمل‌ونقل ریلی جمع می‌شوند.


او ادامه داد: با اجرای این برنامه ظرف دو‌ سال تمامی قطارهای با عمر بیشتر از ٣٥‌ سال از ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران حذف می‌شوند و قطارهای جوان‌تر جایگزین می‌شوند. آخوندی تأکید کرد: قطارهای جوان علاوه بر این‌که از شرکت‌های داخلی تأمین می‌شوند، با انعقاد قراردادهای مختلف با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی، قطارهایی با فناوری نوین نیز به این ناوگان اضافه خواهد شد.


ظرفیت قطارهای حومه‌ای حدود  دو  برابر می‌شود
علاوه بر جوان‌سازی قطارهای به کار گرفته شده در مسیرهای حمل‌ونقل ریلی، وزیر راه‌و‌شهرسازی از توسعه ظرفیت قطارهای حومه‌ای به ٧‌میلیون نفر نیز خبر داد. قطارهای حومه‌ای که در واقع شهرهای کوچک و حاشیه‌ای را به کلانشهرها متصل می‌کنند و نقش مهمی در کاهش ترافیک و رفت‌و‌آمد با خودروهای شخصی و نیز آلودگی هوا دارند. در همین راستا آخوندی با اشاره به استقبال مردم از قطارهای حومه‌ای نیز گفت: ‌سال گذشته ٤,٥‌میلیون مسافر با قطارهای حومه‌ای جابه‌جا شدند و پیش‌بینی می‌کنیم كه ‌سال آینده این جابه‌جایی‌ها به ٧‌میلیون مسافر برسد.
او با بیان این‌که با سازندگان داخلی و خارجی برای استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل حومه‌ای وارد مذاکره شده‌ایم، گفت: قرار است ترن‌ست‌ها و واگن‌های اتوبوسی جدید را به ناوگان حومه‌ای وارد کنیم.


سرآشپزان بین‌المللی  در قطارهای ایرانی
وزیر راه‌و‌شهرسازی همچنین به استانداردسازی کیفیت قطارهای داخلی تأکید کرد و گفت دولت به دنبال آن است که با نزدیک کردن کیفیت قطارهای ایرانی به معیارهای بین المللی، قطار را وارد رقابت با هواپیما کند و به نوعی استفاده از قطار را به‌عنوان ایمن‌ترین، پاک‌ترین و به صرفه‌ترین مدل حمل‌ونقلی در ایران فرهنگ‌سازی کند.


آخوندی با بیان این‌که یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی ارتقای کیفیت خدمات حوزه راه‌آهن است، اعلام کرد: ایران پس از اجرای برجام به صحنه اقتصاد بین‌المللی بازگشت و در همین راستا به دنبال افزایش استانداردها در حوزه حمل‌ونقل بوده و پیگیر آن هستیم که حوزه حمل‌ونقل ریلی جایگاه خود را در بخش بار و مسافر افزایش دهد که لازمه این کار نه فقط ارتقای زیرساخت‌ها بلکه ارایه خدمات با کیفیت خوب است.
او افزود: در حوزه بار خدمات ریلی باید در حوزه سرعت و افزایش رقابت بهبود پیدا کند و در حوزه مسافر هم باید رفاه مسافران و نظم در سفر را مورد توجه قرار دهند.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این‌که چهره حمل‌ونقل ریلی مسافری تغییر کند، به این معناست که مردم بتوانند به ریل و حمل‌ونقل ریلی در سطح حمل‌ونقل با هواپیما و حمل‌ونقل هوایی اعتماد کنند و از آن لذت ببرند.
آخوندی با بیان این‌که پس از برجام شاهد آغاز سرمایه‌گذاری‌های مختلف و متعدد در حوزه حمل‌ونقل بودیم، گفت: این اعتماد و سرمایه اجتماعی در ایران باید فراهم شود تا سرمایه‌گذاران خارجی سرمایه خود را وارد چرخه درازمدت اقتصادی ایران بکند.


در همین راستا بزرگترین کیترینگ خاورمیانه در تهران افتتاح شد. کیترینگ‌ها که درواقع واحدهای طبخ غذا برای استفاده در بخش‌های مسافری مانند قطار و هواپیما هستند با سرمایه‌گذاری ١٢‌هزار‌میلیون یورو توسط اتریشی‌ها ایجاد شده‌اند.


وزیر راه و شهرسازی دراین‌باره گفت: افتتاح این کیترینگ نه فقط افتتاح یک بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود بلکه آغازی است برای ارتقای سطح خدمات رسانی به مسافران و این سرمایه‌گذاری با نگاه افزایش کیفیت خدمات به مسافران ایرانی در سطوح بین‌المللی ایجاد شده است.


وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هدف ما این است که رقابت بین هواپیما و ریل ایجاد شود، گفت: سرمایه‌گذاران اتریشی و ایرانی برای راه‌اندازی این کیترینگ ١٢‌ ‌میلیون یورو سرمایه وارد حوزه ریل کرده‌اند، با ورود سرمایه‌گذاران خارجی قدرت رقابت در حوزه حمل‌ونقل ریلی افزایش می‌یابد که نتیجه رقابت بین انواع حمل‌ونقل‌ها، آسایش بیشتر مسافران است. ضمن این‌که اتریشی‌ها به دنبال افتتاح شعب دیگری در ایران هستند.

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top