طرح استيضاح علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش دولت يازدهم كه گفته مي‌شد با حدود ٥٠ امضا دردستور نمايندگان قرار گرفته است براي هيچ‌كس حتي خود فاني و نمايندگان متقاضي استيضاح هم جدي نيست. افكار عمومي به ويژه افكار عمومي فرهنگيان و به خصوص كنشگران صنفي و سياسي فرهنگي هم چندان اين موضوع را جدي نگرفتند. هرچند قلم به دستان و فعالان رسانه‌اي در باب اين موضوع مطلب نوشتند اما همگي در واقع به بهانه طرح استيضاح قلم به دست گرفته و به مسائل آموزش و پرورش پرداختند.براي دولت هم انگار نه انگار كه يكي از اعضايش در معرض استيضاح نمايندگان قرار دارد.

در اين مدت هيچ عكس‌العملي از سوي رييس‌جمهور و سخنگوي دولت كه انتظار مي‌رود واكنشي داشته باشند شنيده نشده است.مجلس هم فضاي غالبش متوجه اين موضوع نيست. دو فراكسيون اصلي اصول‌گرا و اصلاح‌طلب چندان استقبالي نكرده و حتي واكنش قابل توجهي از سران اين دو فراكسيون هم منعكس نشده است.حال و هواي سياسي كشور هم مساعد سوژه‌هايي نظير استيضاح نيست و پس از انتخابات اسفند گذشته يك انتظار همراه با اميد و نگراني بر جامعه غالب شده است و هر از چندي تيترهاي يك رسانه‌ها كمي توجه‌ها را به سوي خود جلب مي‌كند اما تحركي را ايجاد نمي‌كند. تيتر شدن استيضاح وزير آموزش و پرورش هم جايي را به حركت درنياورده است.


حال پرسش اينجاست كه با اين اوضاع و احوال و با اين شرايط پس اين استيضاح به چه كار مي‌آيد؟ و به چه سرانجامي خواهد رسيد؟ نمايندگان متقاضي استيضاح چه انگيزه و اهدافي دارند؟ فاني و تيمش چگونه و با چه اهدافي موضوع استيضاح را پيگيري مي‌كنند؟ در جلسات كميسيون آموزش چه مي‌گذرد؟  و پرسش‌هايي از اين دست گروه مدرسه «اعتماد» را بر آن داشت تا اين موضوع را در دستور كار خود قرار دهد و از زاويه‌هاي خاصي به بررسي آن بپردازد.


عدم تحرك در ستاد آموزش و پرورش
فاطمه سعيدي، نماينده تهران در مجلس در جلسه‌اي با حضور وزير آموزش و پرورش گفته بود: خوب است آقاي وزير به مردم بگويند كدام يك از برنامه‌هايي كه به واسطه آنها راي اعتماد گرفته‌اند محقق شده است. سعيدي مي‌گويد: محورهاي استيضاح آقاي فاني در مجلس دهم كه همراه دولت است همان محورهايي است كه در مجلس نهم مطرح شده بود و اين نشان مي‌دهد پشت اين استيضاح انگيزه‌هاي سياسي وجود ندارد. اين عضو هيات‌رييسه فراكسيون اميد همچنين خطاب به فاني گفت: هدف همه ما كمك به فرهنگيان كشور است اما هرچقدر كه برنامه‌هاي روز اول شما را مطالعه مي‌كنيم مي‌بينيم بعد از سه سال هنوز نمي‌توان نمره قبولي به وزارت آموزش و پرورش داد. سعيدي با بيان اينكه بدنه وزارت آموزش و پرورش خسته و فرسوده است، گفت: اين عدم تحرك و پويايي در سطح ستادي نمي‌تواند كارايي لازم را داشته باشد و بايد فكر عاجلي به حال آن شود.


زمان نامناسب و انگيزه استيضاح‌كنندگان
 سيد عبدالرزاق موسوي، دبيركل انجمن اسلامي معلمان نظرات خود پيرامون استيضاح را كه در برخي رسانه‌ها منتشر شده است براي« اعتماد» ارسال كرده است كه در بخشي از آن آمده است: استيضاح به نوعي عنوان كردن نارسايي‌ها و نارضايتي‌ها در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي مورد انتظار از يك دستگاه يا دولت است كه البته مبتني بر قانون است. استيضاح بر اساس اصل ٨٩ قانون اساسي از اختيارات و حقوق نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي است.

همه ما مي‌دانيم كه كاستي‌ها و انتقاداتي جدي در آموزش و پرورش وجود دارد كه قابل كتمان نيست، اما با اذعان به اين موضوع و تمام كاستي‌ها بايد ببينيم ريشه مشكلات كجاست؟ ما معتقد هستيم، مهم‌ترين مشكل آموزش و پرورش، نوع نگاه به اين دستگاه عريض و طويل است كه بايد تغيير كند. به جاي بخشي نگري بايد به صورت سيستمي به اين هرم نگاه كنيم. يعني از راس هرم كه وزارتخانه هست تا پايين‌ترين جزو آن كه مسووليت‌ها در آن توزيع شده است يعني خانواده را با هم ببينيم. پس هيچ موفقيت يا شكست در اين مجموعه را نمي‌توان تنها بر عهده يك نفر گذاشت، اگر چه اين به منزله نفي مسووليت وزير در يك دستگاه نيست، زيرا به موجب قانون وزير در مقابل مجلس و رييس‌جمهور مسوول عملكرد وزارت متبوع است، او عالي‌ترين فرد در وزارتخانه است.

او بايد سياست‌هاي دولت و خواست مردم و مجلس را در دستگاه اعمال كند.
نمايندگان محترم مجلس براي رفع نارسايي‌ها و ايجاد رضايت‌مندي در اين ساختار بايد به صورت يكپارچه، بينديشند. امروز آموزش و پرورش مواجه با مشكلات زيادي است؛ از مشكلات معيشتي معلمان گرفته تا مشكلات آموزشي و تربيتي كه براي حل اين مشكلات و اصلاح ساختاري و ريشه‌اي آن نياز به نگرشي سيستمي است و تنها با جابه‌جايي يك نفر در رأس اين هرم به اهداف واقعي نخواهيم رسيد. اگرچه همانطور كه عرض شد، نقش اين يك نفر با ديگران خيلي متفاوت است، او وزير و مجري سياست‌هاي دولت است. ما در اين دولت مي‌بينيم، بين وزرا تفاوت‌هاي جدي و اساسي وجود دارد، توانايي آنان متفاوت است، ما انتظار داريم وزير آموزش و پرورش موفق‌ترين وزير در دولت باشد، اين خواسته بحق مردم و فرهنگيان است.

 


ايشان در بخش ديگري از اظهارنظر خود مي‌گويد: من مي‌گويم سيستمي منظورم اين است كه وزير هم نه تنها جزيي از اين نظام مي‌شود، بلكه هدايت‌كننده نيز است. شما يك دستگاه تلفن همراه را تصور كنيد، هرچقدر شما ماهر هم باشيد اما نرم‌افزار‌هاي لازم در اختيار شما نباشد كاري از دست شما ساخته نيست. حالا اين موبايل را به هركسي مي‌خواهيد بسپاريد. كارايي آن در حد همان سيستمي است كه براي آن از قبل تعريف كرده‌ايد برعكس هم اتفاق مي‌افتد اگر يك سيستم پيشرفته را هم به يك انسان ناآگاه بدهيد كارايي لازم را نخواهد داشت. به اين خاطر است كه ما مي‌گويم نگاه به آموزش و پرورش بايد يكپارچه باشد.
علاوه بر اينها ما اكنون در مقطع زماني خاصي هستيم. ما تا اول مهر و شروع سال تحصيلي خيلي فرصت نداريم، مجلس هم دو هفته تعطيل است آموزش و پرورش درگير ساماندهي نيروي انساني، برنامه‌ريزي‌هاي مدارس، نقل و انتقالات و آماده‌سازي مدارس براي شروع سال تحصيلي هم هست، لذا طرح استيضاح وزير در اين شرايط به صلاح كشور و به ويژه آموزش و پرورش نيست.


نمايندگان محترم بايد براي رفع مشكلات معيشتي فرهنگيان نجيب و مشكلات آموزشي و پرورشي كشور چاره‌اي بنيادين بينديشند و با كار كارشناسي و با استفاده از تمام ظرفيت‌ها آموزش و پرورش را ياري كنند. اين بحث من به منزله اين نيست كه با همين امكانات موجود هم آموزش و پرورش بي‌عيب و نقص است براي مثال وزارتخانه در به‌كار‌گيري نيروهاي كارآمدتر و همراه با سياست‌هاي دولت تدبير واميد دقت لازم را نداشته است. برخي ازمديران ارشد ستادي و استاني توانايي همراهي و اجراي سياست‌هاي دولت را ندارند، اين تغييرات ضروري و پاسخ به مطالبات فرهنگيان ومردم است. متاسفانه مي‌بينيم تحت فشارهاي استيضاح مديران توانمند و همراه بادولت حذف مي‌شوند و يا تحت فشار قرار مي‌گيرند. در اين مقطع با طرح استيضاح مشكلي حل نخواهد شد و در شروع سال تحصيلي جديد موجب مشكلات بيشتري هم خواهد شد.
مشكل ساختار است، استيضاح وزير راهكار نيست


سعيد شهسوارزاده/ عضو شواري منطقه شش تهران سازمان معلمان: شوراي منطقه شش تهران معتقد است نخستين و ضروري‌ترين نياز آموزش و پرورش تعيين ساختار مناسب است. اگر اين ساختار اصلاح نشود هر چه سيستم‌ها و كنترل سيستم‌ها ارتقا يابد بي‌فايده است. «تا اصلاح ساختار صورت نگيرد، اگر تمام بودجه دولت و حتي چند برابر كل بودجه دولـت، به سوي آموزش و پرورش سرازير شود باز هم چالش‌هاي آن باقي مي‌ماند، هم اكنون كه نگاه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و نخبگان جامعه به سوي آموزش و پرورش معطوف شده است بايد كلان فكر كرد و خرد  عمل نمود.

در نظر كارشناسي اولويت اول تغيير ساختار آموزش و پرورش است نه تغيير وزير، هرچند نظر اين نهاد مدني، آن است كه وزير آموزش و پرورش بايد فرانگر، در حد رييس سازمان برنامه بودجه يا معاون اول رييس‌جمهور باشد. اين تشكل معلمي، آشتي نهاد‌هاي مدني و رسانه‌ها با متخصصان، كارشناسان (اصولگرا، اصلاح‌طلب، معتدل، مستقل و...) در ايجاد عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش را اولويت اول جامعه مي‌داند. با نگاه به دلايل استيضاح مشخص مي‌شود كه نظر كارشناسي اين نهاد مدني درست است.


 به جاي اقدام عوام‌فريبانه استيضاح وزير آموزش و پرورش و پاك كردن صورت مساله، بايد تشكل‌هاي مدني و رسانه‌ها با احساس مسووليت در برابر آينده كشور، در سايه همدلي و همزباني مردم با مسوولان (اصولگرا، اصلاح‌طلب، معتدل، مستقل و...) با تكيه بر خرد جمعي (جايگزيني ديالوگ معجزه‌گر، به‌جاي مونولوگ نابود كننده)، زير ساخت‌هاي اوليه توسعه پايدار را پي‌ريزي كند.


در سايه همدلي، همزباني و نقش آفريني متخصصاني چون آل اسحاق، مسعود نيلي، دانش جعفري، كميجاني، واعظي، ابوطالبي، شيخ الاسلام، مسعود كرباسيان و... همكاري دانشگاه‌هاي شريف، تهران، علامه و ديگر دانشگاه‌ها (بدون توجه به خط سياسي، وابستگي‌هاي جناحي و به دور از عوام فريبي و فرصت‌طلبي) در دو كميسيون اقتصادي و روابط خارجي و ديپلماسي در اتاق بازرگاني از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٢ خط‌مشي سياسي و اقتصادي كشور تدوين شد كه راه تعالي و پيشرفت جمهوري اسلامي و رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز را هموار كرده. در اين سه سال، به سختي توانسته‌ايم تورم ٤٢ درصد را تك‌رقمي كنيم و رشد اقتصادي منفي شش و هشت دهم درصد را در بهار سال جاري به ٤/٤ درصد برسانيم.


اين گفته ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، براي جامعه فرهنگيان فرهيخته جاي بسي اميدواري است كه نمايندگان محترم مجلس، دست در دست دولتمردان، با تكيه بر اين واقعيت كه مشكلات و چالش‌هاي آموزش و پرورش با جابه‌جا شدن وزير بر طرف نمي‌شود بلكه باعزم ملي (همدلي و همزباني اصولگرايان، اصلاح‌طلبان، اعتداليون، مستقل‌ها و...) با نگاه كلان نگر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي قابل حل است براي برون‌رفت از چالش‌هاي آموزش و پرورش.ابتدا بايد يك كميته فوق تخصصي با حضور دكتر نوبخت و جهانگيري و نخبگاني كه ديدگاه استراتژيك دارند تشكيل شود كه نمايندگان تشكل‌هاي مدني معلمان يا نمايندگان شوراهاي معلمان يا پارلمان معلمي به عنوان بازخورد‌دهنده اطلاعات در اين كميسيون فوق تخصصي عضويت داشته باشند.

وظيفه اين كميته تعيين ساختار مناسب براي آموزش و پرورش كشور با توجه به ماموريت‌هاي جديد آموزش و پرورش بر اساس طرح‌هاي آمايش سرزمين ٥٠ سال آينده است. بياييد كلان فكر و خرد عمل كنيم و تمركززدايي را با مدرسه محوري آغاز كرده، در ادامه منطقه‌محوري، شهرمحوري و استان‌محوري را دنبال كنيم وكلام آخر اينكه تشكل‌هاي مدني به خصوص تشكل‌هاي مدني فعال در حوزه آموزش و پرورش و رسانه‌ها فرصت‌سوزي نكنند.

 

اعتماد

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 1

میرزا
|
17شهريور ماه 1395
0
0
معنی جز بی اهمیتی آینده ونامیدی نداره

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top