پرواز مستقیم اصفهان وین هم میسر شد و اکنون دیگر به روشنی پیداست که برجام، پای شرکت های هواپیمایی سرشناس دنیا را به ایران کشانده تا گردشگری جان بگیرد. با این اتفاق، هوای تازه ای به آسمان صنعت گردشگری وارد شد و مهر تأییدی بر این گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی زد که «با اجرای برجام سفر گردشگران بین المللی به ایران با افزایش قابل توجهی همراه بود و با رشد 7.2 درصدی در مقایسه با مدت زمان پیش از آن مواجه شده است.» جدای از این که چه انتقاداتی بر این آمار وارد است و ضرورت فراهم سازی زیرساخت برای ورود گردشگران، شاهد فصل تازه دگرگونی های صنعت هوایی و گردشگری کشور هستیم که با از سرگیری پروازهای به تعلیق درآمده رخ نمایی می کند.

براساس رویداد تازه، قرار شده که این پرواز با ظرفیت 160 مسافر، در روزهای شنبه، دوشنبه و پنجشنبه در مسیر وین به اصفهان و برعکس انجام می شود. پیش از این، سه دهه بود که مذاکره بر سر برقراری پرواز در این مسیر ادامه داشت و دست آخر، بهار امسال برنامه ریزی این مسأله محقق شد. کارشناسان گردشگری می گویند، با این روند شمار گردشگران علاقه مند به دیدن ایران باز هم بیشتر خواهد شد و باید به فکر مهیا کردن زیرساخت های استاندارد باشیم.

حمل و نقل؛ فاکتور مهم رشد گردشگری

با راه اندازی خطوط پروازی و شلوغ شدن آسمان ایران، اتفاق دیگری هم به رشد گردشگران ورودی انجامید و آن تسهیلات صدور ویزای فرودگاهی به اتباع 90 کشور بود. مسعود سلطانی فر، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم چندی پیش خبر داد که میزان ورود گردشگران آمریکایی به ایران در سال 94 نسبت به سال گذشته آن 50 درصد رشد داشته است. به گفته او، از 38 کشور که آمریکا با تصویب برنامه لغو روادید در زمینه ورود گردشگران این کشورها به ایران مانع ایجاد کرده بود، گردشگری 31 کشور از میان این کشورها به کشورمان افزایش داشته است. در سال گذشته میلادی همچنین یک میلیارد و 200 میلیون نفر گردشگر خارجی از کشور های مختلف دیدن کردند که درآمد حاصل از گردشگری را به یک هزار و 500 میلیارد دلار رسانده است.
 
اما آنچه کارشناسان گردشگری بر آن تأکید دارند، رشد زیرساخت هاست. اردشیر اروجی، کارشناس گردشگری و مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی حمل و نقل را یکی از فاکتورهای مهم گردشگری می داند و به «شهروند» می گوید: «این تسهیلات درکنار بازشدن راه های هوایی مسلما جذب گردشگر را دوچندان می کند.

خودپروازها و خدمات آن هم درجهت تسهیل رفت وآمد راه اندازی شده اند. علاوه بر این اهمیت دادن به امنیت پرواز برای مسافران خارجی باعث می شود شاهد رونق بیشتر گردشگری باشیم. این مساوی است با جذب سرمایه. این میان باید پیگیر جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل و زیرساخت های مورد نیاز مشتری ها بود.» او اضافه می کند: «سرمایه گذاری دولت روی گردشگری به جای تمرکز شدید بر استفاده اقتصادی از نفت به نفع همه است. تنوع بخشی به اقتصاد کشور، راهی درجهت اقتصاد مقاومتی است.»

«مردم با محبت ایران»

در روزهای پیشین شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز در بریتانیا پروازهای خود از فرودگاه هیثرو لندن به تهران را از سرگرفت. موانع این پرواز ها که از 4 سال پیش به بهانه تحریم تعلیق شده بود، با بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران از میان برداشته شد و روند حرکت کشور به اقتصاد جهانی سرعت بیشتری گرفت. شرکت های گردشگری انگلیس، ایران را مقصدی پرطرفدار برای گردشگران می خوانند و از افزایش تقاضای سفر به کشور ما خبر می دهند.

پس از این رویداد در رسانه های مختلف به بررسی ظرفیت های گردشگری ایران پرداختند و از پیش بینی شلوغی گردشگری ایران در سال 2016 خبر دادند و رشدی که پیش روی این صنعت ایران است. روزنامه تلگراف در گزارشی از پیش بینی 50 تا 57 درصد رشد گردشگری خبر دادند و به نظر می آید براساس سخنان رئیس سازمان گردشگری کشور این آمار به واقعیت نزدیک باشد.

با راه اندازی این پرواز، پورتال خبری بریتیش ایرویز خبر داد که هفته ای 6 پرواز به ایران خواهد داشت و تهران را یکی از بزرگترین شهرهای خاورمیانه، با «مردمی با محبت» خواند و در شرح مختصری نوشت: «ایران کشوری زیبابا مردمی «میهمان دوست، برخوردار از فرهنگی باستانی و میراثی غنی» است و تهران با داشتن جمعیتی جوان، به تدریج به مرکزی برای برخورداری از هنرهای معاصر تبدیل می شود و شاهد تحولاتی درصحنه اجتماعی است.»

بازگشت هواپیمای ایرفرانس پس از 8 سال

پس از برجام و برداشته شدن سد بزرگ تحریم ها، هواپیمایی ایرفرانس کشور فرانسه هم از نخستین شركت های هواپيمايى اروپایی بود که به آسمان ایران راه یافت تا با 3 پرواز درهفته، مسافران را از فرودگاه شارل دوگل پاريس، به فرودگاه امام خمینی تهران برساند. این رویداد آسمان ایران را به اروپا وصل کرد تا تعاملات گردشگری با این قاره رنگ تازه ای به خود بگیرد. پیش از اتریش و فرانسه اما راه عبور گردشگران با پروازهای شركت آلمانى لوفت هانزا و شركت اتريشى استريا اير، به ایران هموار شد. این اتفاق پس از وقفه ای 8 ساله روی داد و مسئولان این پرواز برداشته شدن تحریم ها را بر بازگشایی مجدد راه های ارتباطی موثر دانستند. رئیس بخش شبکه و پرواز بریتیش ایرویز به خبرگزاری ها گفته بود، «ایران یک کشور جذاب با مکان های توریستی جالب و هیجان انگیز است که توریست ها می توانند آن را به عنوان مقصدی با فرهنگ باستانی درنظر بگیرند.»

هلند به دلایل اقتصادی پروازها را لغو کرده بود

شرکت هوایی کی ال ام رویال داچ هلند هم، دو هفته گذشته، اعلام کرد که پروازهای خود به تهران را از 30 اکتبر 2016 یعنی تا دو ماه دیگر از سر خواهد گرفت. برای شروع چهار پرواز هفتگی بین فرودگاه شیفول آمستردام و فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می شود. این شرکت از سال 1991 تا 2013 پروازهایی به تهران داشت؛ اما صاحبان شرکت اعلام کردند که به دلایل اقتصادی و نه دلایل سیاسی پروازهایشان را متوقف می کنند. با احتساب پروازها به تهران، کی ال ام اکنون 37 پرواز را به 9 مقصد در خاورمیانه به مشتریانش پیشنهاد می دهد.

دو ماه پیش، شرکت هواپیمایی لوفت هانزای آلمان پروازهای خود به تهران را از سرگرفت تا با هفته ای سه پرواز، مسافرانش را به کشور ما برساند. «توماس وینکلمن» مدیرعامل این شرکت گفته بود: «به دنبال افزایش روابط تجاری با ایران، ما انتظار تقاضاهای بیشتری را در آینده داریم.» و تأکید کرده بود که «ایران با گردشگران فرهنگی مهم تر شده است.»

ایران از نظر توانمندی در حوزه گردشگری در ردیف 20 کشور اول دنیا قرار دارد و سهم ایران از تعداد گردشگر و درآمد حاصل از آن باید به حدود 3 درصد درآمد جهانی برسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش از این عنوان کرده بود که ایران تا 10 سال آینده براساس برنامه چشم انداز توسعه کشور باید میزبان 20 میلیون گردشگر و دارای درآمد 30 میلیارد دلاری باشد که این رقم معادل درآمد های نفتی کشورمان است. همچنین براساس آمار اعلامی سازمان جهانی گردشگری تا سال 2020 میلادی بر تعداد گردشگران تاریخی و فرهنگی کشور افزوده می شود.

بعد از برجام فضای بهتری برای ورود گردشگر به ایران فراهم شد

علی رفیعی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این باره به «شهروند» می گوید: «به طورکلی حمل ونقل یکی از ارکان اصلی صنعت گردشگری است و ارتباطات هر چه بیشتر در این خطوط می تواند به افزایش گردشگر به کشور ما کمک کند، به طور قطع ایجاد خطوط هوایی از کشورهای اروپایی می تواند در بالا بردن تعداد گردشگر اروپایی به ایران کمک کند.»

به گفته او، ایران برای گردشگران اروپایی جذابیت های فراوانی دارد؛ برخی از این گردشگران فرهنگی و برخی هم طبیعت گرد هستند: «تمام گردشگران خارجی که به ایران می آیند، گردشگر مذهبی نیستند، یعنی خیلی ها برای زیارت نمی آیند، جذابیت های تاریخی و طبیعی می تواند تعداد زیادی از گردشگران خارجی را به ایران بياورد.» رفیعی معتقد است که ایران زیرساخت های فراوانی برای ورود گردشگر خارجی و به ویژه اروپایی دارد: «ما در میراث فرهنگی استان تهران، با 12 تا 15 درصد رشد گردشگر خارجی مواجه بودیم، این نشان دهنده بالا رفتن ورود گردشگر خارجی به ایران است، در برخی از فصل های سال هم تعداد گردشگران خارجی بیشتر می شود.»

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران بر این موضوع تأکید می کند که پس از برجام آمار ورود گردشگر خارجی به ایران هم بالا رفته است: «بعد از برجام و اتفاقات سیاسی که در ایران رخ داد، فضای بهتری برای ورود گردشگر به کشور هم فراهم شد، شواهد هم حکایت از رشد گردشگری خارجی به ایران دارد، در همین زمینه هم ما توانایی ارایه خدمات و تسهیلات بهتری هم به گردشگران خارجی داریم.»

او در ادامه به این موضوع هم اشاره می کند که گردشگران اروپایی هم تمایل زیادی برای سفر به ایران دارند: « نمونه این استقبال را ما در ورود گردشگر از اروپا از طریق قطار عقاب طلایی شاهد بودیم که چندین بار هم این سفرها از اروپا به ایران انجام شد، این اتفاق هم بعد از برجام صورت گرفت.» به اعتقاد رفیعی، راه اندازی خطوط هوایی ورود گردشگر به کشور را آسان می کند: «راحت ترین وسیله نقلیه برای سفر گردشگر اروپایی، استفاده از خطوط هوایی است و آنها این نوع جابه جایی را در سفر ترجیح می دهند؛ حالا هم که خطوط هوایی از وین به اصفهان و بریتیش ایرویز به تهران راه اندازی شده، به طور قطع دروازه ورود گردشگر از آن کشورها را هم به ایران باز می کند. »

او ادامه می دهد: «کشور اتریش با ایران، از نظر فرهنگی شباهت ها و اشتراکات فراوانی دارد، همین هم باعث می شود تا گردشگران آن کشور، تمایل بیشتری برای سفر به ایران داشته باشند. از سوی دیگر ایران در میان کشورهای خاورمیانه در شرایط بهتری قرار دارد و امنیت بیشتری هم در آن حاکم است، به همین دلیل گردشگر را برای سفر به ایران ترغیب می کند.» این مسئول در سازمان میراث فرهنگی استان تهران از اضافه شدن چند خط هوایی دیگر از کشورهای اروپایی خبر می دهد: «قرار است به زودی دو ایرلاین دیگر از کشورهای اروپایی به ایران باز شود، البته هنوز موضوع نهایی نشده، اما سازمان هواپیمایی کشور جزییات بیشتری از این ماجرا را می داند.»

منبع خبر دنیای سفر
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top