از نظر او اين زنان ( اكثرا دانشجو ) كه حجاب را به طور كامل رعايت نكرده بودند ، سزاوار اين عمل بودند . در زشتى كار او ترديدي ندارم و آن را تقبيح مي كنم . سعيد  اعدام شد . در حالي كه در لحظه اعدام ٢٤ سال بيشتر نداشت ، تاسف عميق خود را از اعدامش ابراز مي دارم و به خانواده داغدارش تسليت عرض مى كنم و مي دانم اعضاى خانواده اش روزهاي سختى را مى گذرانند ، اميدوارم خداوند سعيد را ببخشد و به خانواده اش صبر عطاء نمايد . تحليلي جرم شناختي از اين واقعه دردناك ضروري است . چرا وي مرتكب اين رفتار زشت و جنايت آميز شده است ؟


الف : موقعيت خانوادگي ؛ وي در خانواده اى مذهبي بدنيا آمده و جواني معتقد بوده است ، پدرش سرهنگ بوده و هـيچ گونه انحرافي از زندگي اين جوان گزارش نشده و در جلسات مذهبي مشاركت داشته است . از نظر معيشت و زندگي در رفاه نسبي قرار داشته و مشكل خاص مالي در اين باره گزارش نشده است . ضمن اينكه در اداره راه و شهر سازى هم مشغول به كار بوده است .


ب: وضعيت رواني ؛ ادعاي عدم تعادل رواني و حتي جنون در باره وي بررسي و پزشك قانوني صحت عقل وي را تاييد كرده است . مشكل رواني خاصي در باره وي تاييد نشده است . نمي دانم تست آي كيو از ايشان گرفته شده يا نه  و ضريب هوشي ايشان چند بوده است ؟ ولي با توجه به تحصيل در رشته عمران احتمالا از ضريب هوشى مناسبي برخوردار بوده ، بنابراين آگاهى كافى در تشخيص پيامدهاي عملش را داشته است .


ج : انگيزه ارتكاب جرم ؛ ايشان ظاهرا هـيچ كدام از بزه ديدگان را شخصا نمي شناخته و هـيچ گونه عداوت  و دشمني شخصي با آنان نداشته است . به طور تصادفي آنان را صرفا بدليل عدم رعايت حجاب كامل اسلامي ، مورد تهاجم به شكل خاص قرار داده است .


پس چرا وي دست به اينكار زده است ؟ خودش در اعترافات أوليه انگيزه اش را امر به معروف و نهي از منكر اعلام داشته است . گفته شده كه نامبرده بسيجي بوده است ولي اين موضوع مورد تاييد نهادهاى مربوطه قرار نگرفته است . اين مقدار اطلاعات كه من بدست آورده ام نشان نمي دهد كه وي بدليل بيولوژيك يا روانى مرتكب جرم شده باشد . بايد دلائل اجتماعى مورد بررسي قرار گيرد .


د : فرآيند اجتماعى شدن ؛ رفتارهاى بد و خوب به تعبير ساترلند صاحب نظريه معاشرت ترجيحي ، آموخته مى شوند . اين آموزش از خانواده شروع مى شود و در مرحله بعد در مدرسه ادامه مي يابد . رسانه ها نيز به فهرست آموزش دهندگان اضافه شده اند . نهادهاي مذهبي مثل مساجد يا شخصيت هاي مذهبي و سياسي نظير روحانيون ، امامان جمعه ، فرماندهان نظامي و غيره ، نقشي مؤثر در آموزش و متعاقبا رفتار شهروندان دارند .

وقتي اين اشخاص شهروندان را تحريك به خشونت و اقدامات خودسرانه نمايند ، رفته رفته ، خصوصا نوجوانان و جوانان تاثير پذيرفته و ممكن است دست به اقدامات غير قابل دفاع بزنند . (موضع رسمي نظام جمهوري اسلامي و دستگاه قضايي  در اين باره كاملا مشخص است و با قانون شكنان ، قاطعانه برخورد مي كند)  . رفتار امروز داعش و طالبان ، نتيجه سالها آموزش در مدارس علميه عربستان ، پاكستان ، أفغانستان و غيره است .

در طول چند دهه از طريق تريبون هاي نمازجمعه و جماعات ، حكم تكفير شيعيان را صادر كردند و خون مسيحيان و يهوديان  ( به قول خودشان كفار ) را مباح اعلام كردند . لذا امروز حتي نوجوانان سنى مذهب تحت تاثير اين آموزش ها ، در كشورهاي مختلف با چاقو ، ماشين و بمب و غيره ، روزانه صدها انسان بي گناه ، كودكان و زنان را به خاك و خون مي كشند .

بنابراين ، نبايد از تاثير آموزش غافل شد . در ايران وضعيت به اين شدت نيست و كاملا اوضاع تحت كنترل و موارد اين چنيني نادر ، ولي اگر غفلت شود ممكن است در دراز مدت ، تعداد بيشترى از اين سخنان تاثير پذيرفته و موارد مشابه افزايش يابد .

لذا ، من علت اصلي جرايم سعيد را در آموزش خشونت توسط كساني مي دانم كه در سخنراني هاى خود ، جوانان معتقد و متدين را تحريك به مبارزه فيزيكي با بد حجابان ( و يا ساير مواردى كه آنان نقض ارزش ها توصيف مى كنند ) مي نمايند .

عده اي كه از تاثير كلام خود بر جوانان بي اطلاعند ، و نمي دانند كه هر كس باد بكارد طوفان درو مى كند . دايما اعلام مي كنند كه مسؤولان براي حجاب كاري انجام نمي دهند و مردم خود بايد دست به كار شوند .آنان  با استناد به امر به معروف و نهي از منكر و تفسير نارواى آن ، اهميت مقابله با بد حجابي را از جهاد در راه خدا هم مهم تَر جلوه مي دهند . نوجوان ها و جوانهاي مذهبي هم به غلط اين رهنمودها را حكم خدا مي دانند و دست به اينگونه جنايات غير قابل دفاع مي زنند .

آنان به نوعي مسئوول نتايج اعمال اين جوانان تحريك شده هستند . دستگاه قضايي چاره اى جز تعقيب و مجازات اين جوان نداشته  و به نظر من راي صادره وفق موازين صادر شده است ، ولي آيا تحريك ديگران در اين موضوع بررسي شده است يا خير اطلاعي ندارم .

چرا بايد يك دانشجوى عمران كه فردا مي توانست به عنوان مهندس ، خدمات شايان توجهي به جامعه نمايد و سبب افتخار خانواده اش باشد ، درانظار عمومى اعدام شود . آيا كسانى كه با سخنان غير مسوولانه خويش سبب تحريك إحساسات پاك مذهبي جوانان مى شوند ، مي توانند امشب آسوده بخوابند و لحظه اي حال پدر و مادر داغدار اين جوان را درك كنند

آيا از ميزان تنفرى كه در جامعه از اين اعمال نسبت به اصل اسلام و نظام ايجاد مى شود آگاه هستند ؟ آيا قربانيان اين جنايت مي توانند اين جنايت را فراموش كنند ؟ آيا آنان از گسترش اين رفتارها در جامعه نگران نيستند ؟  در هـيچ كجاى دنيا نمي توان موردي را ديد كه عده ايي كه خود در حاكميت نقش دارند ، شهروندان را تحريك به نقض قانون نمايند .
 

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top