تاریخ انتشار: 23شهريور1395|22:00

| کد خبر: 192596

باز هم کم توجهی به آموزش و پرورش/اینبار در برنامه ششم توسعه/ گره کور تنگناهای وزارت آموزش و پرورش کی باز می شود

وکیل ملت: وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور که سرنوشت حدود 13 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی را در دست دارد، سهم ناچیزی از برنامه ششم توسعه را از آن خود کرده است.

قرار است سند تحول بنیادین نظام آموزشی که سال ها برای تدوین آن زحمت کشیده شده در سایه برنامه ششم توسعه پا در میدان عمل و اجرا بگذارد، سندی که تمامی برنامه ها و فعالیت های وزارت آموزش و پرورش بر اساس آن باید شکل گرفته و به مرحله اجرا در آید.


لایحه برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور که مشتمل بر 35 ماده است، چهارم مرداد ماه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت به امید برنامه ای غنی و پر محتوا بودند تا با بهره گیری از آن بتوانند گره کور و سر درگم تنگناهای وزارت آموزش و پرورش را بگشایند اما گویا این گره در هم تنیده، با برنامه ششم توسعه نیز راه به جایی نمی برد.


سهم ناچیز وزارت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه و قناعت کردن صرفا به دو بند که هر دو ناظر به مجوز خرید خدمات آموزشی از بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی) است، به عقیده کارشناسان روزنه امید رفع مشکلات این وزارتخانه را مسدود کرده است.
در ماده چهاردهم لایحه برنامه ششم توسعه، به دستگا ه های اجرایی عهده دار وظایف اجتماعی، فرهنگی و خدماتی(از جمله مراکز آموزشی) اجازه داده شده که به جای تولید خدمات نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام کنند.


همین مجوز با جزییات بیشتر و بطور اختصاصی در بند یکم ماده هفدهم به وزارت آموزش و پرورش داده شده که در این بند دو گونه خرید خدمت شامل ارائه خدمات آموزشی با استفاده از نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات بخش خصوصی و تعاونی در مدارس غیردولتی و ارائه خدمات آموزشی با نیروی انسانی غیردولتی(خصوصی و تعاونی) در مدارس دولتی به رسمیت شناخته شده است.
با نگاهی به مفاد این دو بند و تامل در برنامه ششم توسعه، جای خالی بسیاری از موضوعاتی که می توانست در قالب این برنامه مورد بررسی قرار گرفته و یا حداقل تلنگر و اشاره ای به آنها شود، کاملا احساس می شود.


به عقیده کارشناسان، حساسیت دستگاه تعلیم و تربیت می طلبید تا از منظری دیگر به وزارت آموزش و پرورش نگریسته شود، کم توجهی برنامه ششم توسعه در حقیقت شوکی برای فرهنگیان بود زیرا حداقل امیدی که برای رفع مشکلات در لابلای این برنامه جستجو می کردند نیز به بن بست رسید.


عضو کانون صنفی معلمان نیز از کم توجهی برنامه ششم توسعه به وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرده و در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا می افزاید: در برنامه ششم توسعه تنها بخش کوتاهی آن هم در مورد خرید خدمات آموزشی، مربوط به آموزش و پرورش است.


محمد حبیبی ادامه می دهد: این همان سیاست اشتباهی است که به آموزش و پرورش ضربه می زند و در برنامه ششم نیز بر آن تاکید شده است.
این فعال صنفی در تشریح خرید خدمات آموزشی می افزاید: خرید خدمات به این صورت است که دانش آموز برای آموزش به محیط خارج از مدرسه فرستاده می شود، به عنوان مثال دانش آموز در مراکز فنی و حرفه ای آموزش های فنی را فرامی گیرد و در مدرسه دروس عمومی به او آموزش داده شده و برای او دیپلم صادر می شود.


وی یادآور می شود: این روش آسیب زیادی به لحاظ اخلاقی به دانش آموز وارد می کند زیرا دانش آموز باید به لحاظ تربیتی در محیط مدرسه پرورش پیدا کند.
حبیبی می افزاید: یک بخشی از کار دستگاه تعلیم و تربیت آموزش است و بخش مهم آن تربیتی است وقتی دانش آموز از محیط مدرسه جدا شده و به منظور کاهش حجم هزینه ها صرفا محدود می شود به اینکه برای گرفتن مدرک به داخل مدرسه بیاید، این مساله به تربیت دانش آموز لطمه می زند.


عضو کانون صنفی معلمان خاطر نشان می کند: فشاری که به لحاظ اخلاقی با اجرای برنامه خرید خدمات آموزشی به دانش آموز وارد می شود موجب خواهد شد که تربیت لازم را از مدرسه دریافت نکند.
از: مریم جلوداران

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top