٢٨‌میلیون ایرانی این روزها، شب و روزشان را با معروف‌ترین پیام‌رسان تلفن همراه در ایران، یعنی « تلگرام» می‌گذرانند؛ این جدیدترین خبری است که دیروز و از زبان مدیر «موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران» اعلام شده است. 

  از زمانی که « پاول دورف» روسی، شبکه‌ پیام‌رسان جدیدی به نام تلگرام را به دنیا معرفی کرد، زمان زیادی نمی‌گذرد و اگرچه این جوان روسی نتوانست دنیای مجازی را به تسخیر خود درآورد اما اختراعش به سرعت در ایران گسترش یافت و حتی روی بعضی از رفتارهای اجتماعی و سیاسی ایرانیان تأثیر گذاشت.

درباره تأثیر این پیام‌رسان اجتماعی روی زندگی مردم، ادعاهای زیادی بیان شده و نگاه‌های متفاوتی وجود دارد؛ بعضی آن‌ را عامل افزایش جرم می‌دانند و گروهی درباره امکان استفاده مفید از این پیام‌رسان سخن می‌گویند.

در‌ این‌باره، مدیر «موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران» دیروز و در نشست «شبکه‌های مجازی، دانشگاه و سیاست‌های فرهنگی» به استقبال جوانان ایرانی از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «در ایران جوانان دنبال دوست‌‎یابی و تعاملات مجازی هستند.»

«محمدمهدی فتوره‌چی» در این نشست، رفتار ایرانی‌ها و فرانسوی‌ها در شبکه‌های اجتماعی را مقایسه کرد: «کشور فرانسه بین کشورهای اروپایی جایگاه چهارم را از لحاظ تعداد کاربران و نحوه استفاده از شبکه‌های مجازی دارد. شاید دوسوم مردم فرانسه از اینترنت برای انجام امور روزمره و حدود ۹۰‌درصد دانش‌آموخته‌ها از اینترنت با کارکردهای مختلف استفاده می‌کنند.»

مقایسه رفتار مجازی جوانان ایرانی و فرانسوی بخش دیگری از سخنان فتوره‌چی در این نشست بود: «تحقیقات نشان می‌دهد کاربردهای فرهنگی مثل استفاده از موسیقی یا استفاده از بازی‌های مجازی، در اولویت کاربران نوجوان است. کاربردهای ارتباطی بین جوانان ۱۸ تا ۲۵‌سال بیشتر است و بیشترین وابستگی کاربران نوجوان فرانسوی مربوط به بازی‌های خلاقانه است اما در ایران جوانان دنبال دوست‌یابی و تعاملات مجازی هستند.»
 

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top