در این نظرسنجی تنها ٣٢‌درصد از پاسخ‌دهندگان، صداقت رسانه‌ها را «تا حد زیاد» یا «نسبتا خوب» قبول داشته‌اند؛ این میزان از اعتماد به رسانه‌ها، کمترین میزان در تاریخ نظرسنجی‌های گالوپ است و از ‌سال گذشته تاکنون، ٨‌درصد نیز کاهش پیدا کرده است.


متخصصان می‌گویند كه این میزان منعکس‌کننده یک روند مداوم از صداقت رو به کاهش در رسانه‌های آمریکا است؛ اما این بی‌صداقتی، تنها از‌ سال گذشته به صورت نمایی رشد پیدا کرده و «فضای دو‌قطبی انتخابات ریاست‌جمهوری» و «چشم‌اندازِ به‌سرعت در حال تغییرِ رسانه‌ها»، بر بی‌اعتمادی مردم افزوده است.


جاناتان ام. لَد، نویسنده کتاب «چرا آمریکایی‌ها از رسانه‌ها متنفرند»، معتقد است که این کاهشِ اعتماد مختص جامعه آمریکا و آمریکایی‌ها نیست. او می‌گوید: «پدیده‌ای مشابه در تعدادی از کشورهای ثروتمند در ٢٠ تا ٤٠‌سال گذشته رخ داده است؛ اما این پدیده در آمریکا «به نحو خاصی» بزرگ است.


دکتر لَد اضافه می‌کند که پیش از آن‌که نگرش نسبت به رسانه‌ها در دهه‌های ١٩٥٠، ١٩٦٠ و اوایل دهه ٧٠، به‌طور مثبتی رشد کند و به «اوج» خود برسد، این نگرش در دهه ١٩٣٠، «نسبتا منفی» بود اما اکنون «بیش از هر زمان دیگری منفی است». لَد کاهش مداوم اعتماد را به سه عامل نسبت می‌دهد؛ نخستين فاکتور این است که «یک کاهش اعتماد عمومی به تمام نهاد‌های آمریکایی وجود داشته است».
دومین دلیل این است که «احزاب، دوقطبی‌تر شده‌اند که همین موضوع احزاب را تشویق می‌کند تا به نقد رسانه‌های سازمانی بپردازند و حامیانشان نیز بیش از پیش از رسانه‌های حزبی استفاده کنند». برای همه واضح است که رسانه‌های حزبی نیز همواره برای نقد طرف مقابل واقعیت را اغراق‌گونه نشان می‌دهند و نقاط منفی حزب مخالف را به‌شدت پررنگ می‌کنند و نکات مثبت را ناگفته می‌گذارند. رقبای حزب حاکم سیاستگذاری‌های حزبی که بر سر قدرت است را به‌شدت نکوهش می‌کنند و هر آنچه را که می‌توانند بر گردن آن حزب و طرفدارانش می‌اندازند. حزب حاکم و طرفدارانش نیز، با همین رفتارها تلاش به مقابله می‌کنند.
عامل سوم این است که «تغییر و رشد تکنولوژی موجب شده  منابع جدیدِ خبری زیادی به وجود بیایند که بسیاری از آنها مقرون به صرفه‌تر هستند و پوشش خبری بهتری دارند و خبرها را به شیوه‌ای احساسی‌تر و پرشورتر به مخاطب می‌رسانند و در‌نهایت موجب کاهش اعتبار رسانه‌های رسمی‌تر می‌شوند».


دیوید جونز، استاد علوم سیاسی در دانشگاه جیمز مدیسون در ویرجینیا می‌گوید که رشد اینترنت عملا باعث هجوم منابع خبری آنلاین شده است که برخی از آنها قابل اعتماد و بعضی به اندازه زیادی نیستند. جونز معتقد است: «وقتی مردم به اخبار مراجعه می‌کنند یا تلویزیون را روشن می‌کنند و از منابع گسترده‌ای اطلاعات کسب می‌کنند که بعضی از آنها کمتر از سایرین قابل اعتماد هستند، اینها این احساس را در آنها تقویت می‌کند که همه رسانه‌ها غیرقابل اعتمادند».


با این حال، دکتر جونز می‌گوید او اعتقاد ندارد که در درجه اول خود رسانه‌ها مسئول این بی‌اعتمادی عمومی باشند. او نیز مانند دکتر لَد این موضوع را بخشی از یک روند بی‌صداقتی در حال رشد در نهادهای عمومی و سیاسی مثل کنگره، ارتش و دیوانعالی کشور مي‌داند که تصور مردم به رسانه‌ها را نیز منفی کرده است.


تحلیلگران می‌گویند همچنان که گرایش‌های سیاسی می‌تواند سطح اعتماد در چنین نهادهایی را تحت‌تأثیر قرار دهد، همچنین می‌تواند این موضوع را مشخص کند که هر فرد چه نگاهی به رسانه‌ها دارد؛ به عبارت دیگر، گرایش سیاسی هر فرد نسبت مستقیمی با میزان اعتماد او به نهادهای سیاسی و رسانه‌ها دارد. نظرسنجی گالوپ نشان داد که تعداد جمهوریخواهانی که گفته‌اند به رسانه‌های جمعی اعتماد دارند، تا حد چشمگیری پایین‌تر از تعداد دموکرات‌هایی است که به رسانه‌ها اعتماد دارند. این مقدار برای جمهوریخواهان ١٤‌درصد و برای دموکرات‌ها ٥١‌درصد بوده است.


دکتر جونز می‌گوید که تمایلات ضد‌رسانه‌ای در میان جمهوریخواهان از اواخر دهه ١٩٦٠ آغاز شد و در زمان دولت نیکسون و زمانی که معاون او، «اسپیرو اگنو»، شبکه‌های تلویزیونی برای پوشش جنگ ویتنام را مورد انتقاد قرار داد، افزایش پیدا کرد. به گفته او، این احساس عدم‌اعتماد دوباره در ١٩٨٠ آغاز شد؛ یعنی زمانی که پوشش خبرها کمی خودسرانه و انتخابی شد و انتقاد از رسانه‌های لیبرال شدت گرفت.


جیم کویپرز، استاد ارتباطات در دانشگاه ویرجینیا‌تک در بلکزبرگز ویرجینیا معتقد است که افزایش دوقطبی حزبی در رسانه‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شده و دلیل آن افزایش تعداد روزنامه‌نگاران متعصب حزبی است. او ادامه می‌دهد: مثال‌هایی را می‌توانم برای شما بازگو کنم. «کتی کوریک» روزنامه‌نگاری که به خاطر تنظیم گمراه‌کننده و نادرست فیلم مستند «زیر اسلحه»، هم‌اکنون به دلیل اقامه دعوی در این مورد، در حال پاسخگویی در دادگاه است. همچنین، «جیم روتنبرگ»، روزنامه‌نگار «نیویورک‌تایمز» در مقاله‌ای در ماه گذشته مرتکب اشتباهاتی عمدی در مورد نامزدی دونالد ترامپ شده بود.


دکتر کویپرز توضیح می‌دهد که «اعتماد آمریکایی‌ها به رسانه‌ها مساوی با اعتقاد به بی‌طرفی رسانه‌ها است. بنابراین «اعتماد مردم» و «بی‌طرفی رسانه‌ها» با یکدیگر افزایش و کاهش می‌یابند. البته این رابطه یک‌طرفه است؛ یعنی هر زمان که بی‌طرفی رسانه‌ها افزایش یابد، اعتماد مردم به رسانه‌ها بیشتر می‌شود و هرگونه آسیبی به رعایت انصاف و بی‌طرفی در رسانه‌ها موجب کاهش اعتماد مردم به آنها خواهد شد.

همچنین هر چقدر که حزب‌گرایی رسانه‌ها نیز بیشتر شود، اعتماد مردم کمتر خواهد شد. بنابراین هرچقدر که یک رسانه منصفانه‌تر و به دور از حزب‌گرایی فعالیت کند، اعتبارش در میان مردم افزایش پیدا می‌کند و بیشتر موجب گرایش مردم آمریکا از رسانه‌های جایگزین، به سمت جریان اصلی اخبار می‌شود.


جونز می‌گوید: «رسانه‌ها همواره باید خود را از فضای دوقطبی، تعصبات حزبی و آنچه که از آن به «پدیده خصمانه رسانه» یاد می‌شود، دور نگاه دارند».


عدم اعتماد به رسانه‌ها برای یک کشور بسیار خطرناک است. رسانه‌ها یکی از ارکان دموکراسی و جمهوریت هستند که هرگونه ضربه‌ای به آنها می‌تواند به عملکرد جمهوریت در آن کشور آسیب وارد کند. همچنین با تضعیف بدنه رسانه‌ای و سلب اعتماد مردم از آنها رشد فساد در آن کشور افزایش پیدا کند؛ چراکه رسانه‌ها می‌توانند با قدرت گستردگی و تأثیرگذاری خود، به‌عنوان عامل بازدارنده‌ای در مقابل فساد عمل کنند. 

جف مک‌کال، استاد ارتباطات دانشگاه دیپاو در ‌سال ٢٠١٤، به دنبال نظرسنجی گالوپ و کاهش اعتماد به رسانه‌ها در میان مردم در آن سال، به فاکس‌نیوز گفت: «ما باید فکری به حال عدم صداقت در رسانه‌های خود بکنیم؛ چیزی که برای دموکراسی ما بسیار خطرناک است.

مردم نیازمند دریافت اطلاعات واقعی و معتبر هستند؛ آنها باید بتوانند این اطلاعات را از رسانه‌ها اخذ کنند. آنچنان که در قانون اساسی آمریکا آمده، رسانه‌ها برای این ایجاد می‌شوند که جانشین نقش مردم و در جهت خدمت به عموم باشند؛ اما اگر عملا مردم به آنها اعتماد نکنند و به سراغ آنها نروند، بیشترین چیزی که به آن لطمه وارد می‌شود، دموکراسی ما خواهد بود».

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top