به گزارش وکیل ملت ،  سرهنگ محمدحسین حمیدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود: این آمار در مقایسه با سال های گذشته کاهش دارد اما رقم بزرگی است.

وی گفت: در سال 1394، شانزده هزار و 500 نفر از هموطنانمان در تصادفات جان خود را از دست دادند که نسبت به سال 93 حدود 400 نفر کاهش نشان می دهد.

سرهنگ حمیدی با بیان اینکه شهریور پرترددترین و پرتصادف ترین ماه سال است، افزود: معمولاً در تعطیلات نوروزی و ماه شهریور تردد های سفری در کشور افزایش می یابد و همین موجب افزایش تلفات در این 2 مقطع زمانی است.

وی گفت: در سال 1385 با جمعیت، خودرو و جاده کمتر حدود 28 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند اما پارسال با اینکه تعداد خودروها،‌ جمعیت و جاده ها و راه ها بیشتر شده است این رقم به کمتر از 17 هزار نفر رسیده است.

رئیس پلیس راه کشور افزود: کشور ما در نرخ کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در بازه زمانی 10 ساله اخیر رتبه نخست را دارد.

وی با تأکید بر اینکه تعداد کشته های ناشی از تصادفات در کشور همچنان بالاست گفت: باید همه دستگاه های کشور همکاری کنند تا این آمار کاهش یابد.

سرهنگ حمیدی با بیان اینکه اکنون روزی 22 نفر در سرصحنه در تصادفات جاده ای کشته می شوند گفت: این رقم در شهریور پارسال روزی حدود 50 نفر بود.

در ادامه بهرام بیات جامعه شناس هم با حضور در این برنامه گفت: خودرو یک کالای وارداتی به کشورمان است اما فرهنگ مصرف آن وارد نشده است و نتوانستیم در این زمینه، خود را بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی مانند عامل انسانی، نوع مقررات، نوع خودرو و جاده در تصادفات نقش دارند افزود: برای کاهش نقش عامل انسانی در تصادفات باید فرهنگ سازی کنیم و این کار باید از مهدکودک ها آغاز شود.

بیات گفت: نوع و کیفیت خودروها و کیفیت جاده ها هم بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد.

در ادامه جواد هدایتی مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ارتباط تلفنی در پاسخ به این پرسش که علت اصلی تصادفات جاده ای چیست؟ گفت: ارتقای ایمنی و ایجاد ساختار ایمنی پایدار به برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد و همه عوامل انسانی، جاده ای و کیفیت خودرو در تصادفات جاده ای نقش دارند.

وی افزود: در این میان عامل انسانی نقش ویژه ای دارد و می تواند در شرایط گوناگون با تصمیم گیری درست در کاهش تصادفات جاده ای مؤثر باشد.

هدایتی گفت: رتبه بندی جاده ها که از سه سال پیش آغاز شده است نشان می دهد که آزادراه ها که بالاترین استانداردهای جاده ای را دارند بیشترین تصادفات در آن جا رخ می دهد بنابراین باید بیشترین تمرکز را بر روی بهبود کیفیت رفتار رانندگی افراد جامعه داشته باشیم.

رئیس پلیس راه کشور هم گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، هر فوت در تصادف به صورت مستقیم یک میلیارد و 200 میلیون تومان خسارت مالی برای جامعه و خانواده اش در پی دارد.

در ادامه پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: 60 درصد مصدومان تصادفات به علت ضربه مغزی، جان خود را از دست می دهند و حدود 8 تا 12 درصد به علت خونریزی و بقیه به علت شکستگی ها و تبعات ناشی از آن فوت می شوند.

وی افزود: در بحث فوریت های پزشکی و درمان راه های مختلفی دیده شده است از جمله اینکه با تجهیز ناوگان اورژانس می توان تعداد تلفات را کاهش داد.

کولیوند گفت: فرهنگسازی و پیشگیری از تصادفات بهترین راه است.

در ادامه رئیس پلیس راه کشور با اشاره به اینکه اقدامات بسیار خوبی برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای انجام شده است گفت: 3 هزار و 400 محل حادثه خیز داریم که فقط در 1500 محل حادثه خیز در سه سال گذشته 5 هزار و 300 نفر جان خود را از دست دادند.

سرهنگ حمیدی افزود: سازمان راهداری و وزارت راه با بودجه های جاری خود نمی توانند این نقاط حادثه خیز را اصلاح کنند.

در ادامه مدیر کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: اقدامات اصلاحی در حوزه های زیرساختی، هزینه بر است.

هدایتی افزود: برای اصلاح 1500 نقطه حادثه خیز حداقل 500 میلیارد تومان بودجه لازم است که در تأمین آن مشکل داریم.

وی گفت: آشکارسازی و اطلاع رسانی درباره این نقاط، از جمله اقدامات بازدارنده است.

در ادامه بیات جامعه شناس با بیان اینکه نوع نگاه به مسئله رانندگی باید از فردمحور به جمع محور تغییر یابد، گفت: در زمانی که بودجه نداریم و یا نمی توانیم کیفیت خودروها را افزایش دهیم حداقل باید فرهنگسازی کنیم تا بتوانیم نقش عامل انسانی را در تصادفات کاهش دهیم.

سرهنگ حمیدی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ رانندگی را نهادینه و آموزش ها و همکاری ها را بیشتر کنیم گفت: به رانندگان توصیه می کنم عجله و شتاب نکنند و به تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه کنند.

وی افزود: 40 درصد تصادفات در کشور ما به علت واژگونی است که واژگونی هم به علت خستگی و خواب آلودگی است.

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top