تاریخ انتشار: 27شهريور1395|11:18

| کد خبر: 193214

آموزش و پرورش نیازمند 43 هزار میلیارد تومان اعتبار است/ شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف

وکیل ملت: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خبر داد و گفت: امیدواریم از این طریق درآمدهای اختصاصی آموزش و پرروش را افزایش دهیم و بر کیفیت مدارس و برنامه های فرهنگی و تربیتی دانش آموزان بیافزاییم.

محمد بطحائی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مدیریت منابع و درآمدزایی در آموزش و پرورش اظهار کرد: باید به دنبال این باشیم که روش اداره آموزش و پرورش را تغییر دهیم.

وی افزود: با توجه به تاکیدی که بر اقتصاد مقاومتی  وجود دارد، یکی از تغییراتی که باید در روش اداره آموزش و پرورش صورت بگیرد نگاه ما به دارایی هاست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش دارایی های فراوانی اعم از فیزیکی و کالبدی و معنوی که مهترین آن منابع انسانی است در اختیار دارد، ادامه داد: چنانچه بتوانیم بهره وری این دارایی‌ها را ارتقاء دهیم می تواند بخش عمده‌ای از مشکلات آموزش و پرورش را کاهش دهد.

بطحائی افزود: طی یک تا دوسال قبل تلاش بسیاری به‌کاربستیم و از طریق ارتقای بهره‌وری دارایی ها، منافع حاصل شده را به آموزش و پرورش بازگرداندیم و موفقیت هایی داشتیم که چشمگیر نبوده است.  اما برنامه‌هایی به منظور شناسایی دارایی‌ها و پیش بینی راه‌های ارتقای بهره وری شروع کرده‌ایم.

نیازمند افزایش 35 درصدی منابع موجود در آموزش و پرورش هستیم

وی با بیان اینکه رقم دقیقی از میزان این دارایی‌ها در اختیار نداریم، گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد برای آنکه بتوانیم به سطح قابل قبولی از تعلیم و تربیت در نظام آموزش و پرورش برسیم حداقل باید 35 درصد از منابع موجود را طی یک برنامه 5 ساله افزایش دهیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: به عبارتی آموزش و پرورش امسال 30 هزار میلیارد تومان اعتبارمصوب دارد و بر اساس پیش بینی‌ها، نیازمند 43 هزار میلیارد تومان اعتبار است که بتواند از مشکلات مدرسه و تامین تجهیزات  بکاهد و برای نیروی انسانی دوره‌های آموزشی خوب  برگزار وعوامل انگیزشی آنها را ارتقاء دهد تا در نهایت  طی برنامه‌ای 5 ساله به آموزش و پرورشی برسیم که هم سطح توقع آحاد مردم باشد.

بطحائی با بیان اینکه افزایش 35 درصدی  منابع، رقمی نیست که از عهده دولت ها بربیاید گفت: اما پیش بینی می‌کنیم بتوانیم آن را از طریق استفاده خوب از دارایی‌هایمان تأمین کنیم. بسیاری املاک و مستغلات ما به شرط آنکه به مأموریت اصلی آموزش و پرورش که همان تعلیم و تربیت است لطمه نزند قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه بعضا شبهاتی در این خصوص مطرح می‌شود گفت: دقت داریم که به هیچ عنوان ورود ما به عرصه‌های اقتصادی نباید به تعلیم و تربیت لطمه بزند و خط قرمز ما نیز همین است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال املاک زیادی داریم که هم قابلیت تغییر کاربری دارند و هم می‌توان آنها را فروخت و در منطقه دیگری مدرسه نوساز و با کیفیت بالاتر احداث کرد.

شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش

بطحائی از شناسایی 12 زمینه اقتصادی و درآمدی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم از این طریق درآمدهای اختصاصی آموزش و پرروش را افزایش دهیم و بر کیفیت مدارس و برنامه های فرهنگی و تربیتی دانش آموزان بیافزاییم.

وی به برخی زمینه‌های اقتصادی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال هنرستان‌های فنی ما امکانات خوبی دارند و می‌توانند تولیداتی داشته باشند که به‌فروش برسد. همچنین امکانات خوبی برای تبلیغ و اشاعه فرهنگ در هر منطقه داریم. یا اردوگاه‌های فراوانی که برخی ایام سال عملا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و می‌توان همانند برنامه اسکان تابستانی و اسکان نوروزی فرهنگیان در مدارس از آنها بهره برداری کرد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زمینه دیگر یکپارچه کردن مدیریت خرید اقلام در آموزش و پرورش است، گفت: خریدهای زیادی در آموزش و پرورش از لوازم‌التحریر گرفته تا مواد خوراکی اساسی برای مدارس شبانه روزی همگی به صورت پراکنده انجام می‌شود، در حالی که اگر مدیریت آن تجمیع و با مقدار بالا اما ارزانتر و به قیمت عمده خریداری شود، می‌تواند در بهره وری منابع موثر واقع شود.

بطحائی ادامه داد: البته همانطور که تاکید شد افزایش بهره وری از فضای مدرسه این اجازه را به ما نمی دهد که به عنوان مثال زیرزمین یک مدرسه را انبار کنیم و در میان روز کارگران برای استفاده از انبار به مدرسه رفت وآمد کنند. این خطوط قرمز را رعایت می‌کنیم و تمرکز ما بیشتر بر روی اماکن و مستغلاتی است که امکان تغییر کاربری دارند.

وی تاکید کرد: هیچ مدرسه‌ای  رأسا اجازه ورود به هیچ کدام از این فعالیت‌های درآمدزایی را ندارد و این امور معمولا باید با موافقت اداره یا استان همراه شود.

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top