گرچه این تست روانی در بسیاری از کشورهای اروپایی به‌طور سالانه درمورد معلمان انجام می‌شود، اما با گذشت یک سال از طرح این موضوع در ایران، هنوز معلمی، مورد غربالگری قرار نگرفته است.


اگرچه سال گذشته یکی از مسئولان بهزیستی اعلام کرده بود این سازمان قرار است طرح غربالگری سلامت روان معلم‌ها را اجرا کند اما آموزش و پرورش با آن مخالفت کرد. مهدی میرمحمدصادقی، مدیر دفتر مشاوره و خدمات امور روانشناختی سازمان بهزیستی به «فرهیختگان» می‌گوید: «چنین طرحی به این شکل که معلمان را مورد تست روانی قرار بدهیم و اهانتی شود، سال گذشته هم مطرح نبوده است. بهزیستی همکاری‌های مختلفی با آموزش و پرورش دارد، اما قرار نیست تست روانی از معلم‌ها بگیرد.»

 بیشتر اصناف باید تست روانی انجام بدهند
با این وجود محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش به «فرهیختگان» می‌گوید: «طرح غربالگری روانی می‌تواند به بالارفتن سطح علمی دانش‌آموزان کمک کند؛ طرحی که از سال گذشته تاکنون مسکوت مانده و هنوز تعیین تکلیف نشده است.»


او می‌افزاید: «غربالگری سلامت روان معلم‌ها کار عجیبی نیست، اما موضوعی که باعث شده آموزش و پرورش نسبت به آن مقاومت نشان دهد، این است که چرا فقط معلم‌ها. مشاغل دیگری هم هستند مانند پرستار، پلیس و... که با مردم سر و کار دارند و باید سلامت روان‌شان مورد غربالگری قرار بگیرد.»


نیک‌نژاد با اشاره به اینکه اول باید مشکلاتی که روان معلم‌ها را به‌هم می‌ریزد، حل کنند، می‌افزاید: «تصور کنید معلمی که مشکلات زیادی مانند حقوق، مسکن و... دارد، باید کلاسی را با 40 دانش‌آموز که بیشترشان علاقه‌ای به نشستن سر کلاس ندارند اداره کند، قطعا چنین معلمی تحت‌فشار روانی قرار می‌گیرد و ممکن است مانند هر انسانی کاری انجام دهد که خلاف رفتارهای عرف باشد.»


به گفته او آموزش و پرورش حق دارد اجازه ندهد که درمورد معلم‌هایش تا این حد فکر منفی باشد که غربالگری سلامت روان تنها روی آنها انجام شود. اگر قرار است چنین فرهنگی در کشور وجود داشته باشد باید درمورد تمامی اصنافی که با مردم سر و کار دارند، این کار انجام شود.»
همچنین محمد نفریه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به «فرهیختگان» می‌گوید: «بهزیستی تنها طرحی با عنوان ابزار کفایت مربی‌های مهدکودک را در دست دارد و تاکنون هزارو300 مربی مهدکودک را مورد ارزیابی قرار داده است.»
او می‌افزاید: «شاخص‌های جسمی، روانی و علمی مربی‌های مهدکودک مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مربی‌ها به بهترین شکل با کودکان برخورد کنند.»

 چرا انگشت اشاره به سمت معلم‌هاست؟
نرگس ملک‌زاده، کارشناس آموزش و پرورش به «فرهیختگان» می‌گوید: «غربالگری روانی معلم‌ها توهین به این صنف است. مخالفت معلم‌ها و اینکه اجازه ندهند چنین کاری انجام شود موضوعی طبیعی است.»


او می‌افزاید: «شاید در برخی مدارس بعضی معلم‌ها تنبیه‌ها و کارهایی انجام داده باشند که خلاف اخلاقیات باشد اما آیا فقط معلم‌ها هستند که کار اشتباهی می‌کنند و همه در تمامی مشاغل درست عمل می‌کنند.»


به گفته ملک‌زاده، مسئولان به جای اینکه به دنبال این باشند همه نواقص را گردن معلم‌ها بیندازند، بهتر است مشکلات‌ را حل کنند. معلم اگر مشکل معیشتی نداشته باشد و مجبور نباشد بعد از مدرسه کار دیگری انجام دهد، قطعا وضعیت روحی و روانی‌اش در حد استاندارد قرار خواهد گرفت و همین اتفاق‌های جزء هم رخ نمی‌دهد.»


با همه این توضیحات به نظر می‌رسد که برخلاف برخی از اظهارات مطرح شده غربال‌گری روحی و روانی دست‌اندرکاران آموزش نه تنها کسر شأن این قشر نیست بلکه در ساختن جامعه‌ای بهتر و آرامش دست‌اندرکاران این صنف می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top