چند سوال به بهانه یکمین سال اجرای رتبه بندی فرهنگیان

سید غیاث نعمتی/معلم و فعال صنفی

وکیل ملت: دوران وزارت حاجی بابایی بود که بحث ''رتبه بندی'' بر سر زبانها افتاد و کم کم زمینه را برای مطرح نمودن ''نظام رتبه بندی معلمان'' فراهم کرد. طرحی که قرار بود هم منزلت و معیشت معلمان را ارتقا دهد و هم انگیزه و مشوق لازم و کافی برای مطالعه، ادامه تحصیل و به روز بودن فرهنگیان را فراهم کند.

تاریخ انتشار: 2مهر1395|22:56

چند سوال به بهانه یکمین سال اجرای رتبه بندی فرهنگیان
| کد خبر: 194437

با تصویب این طرح قرار شد معلمان براساس ملاکهایی چون مدرک، سنوات خدمت، آموزش های ضمن خدمت، تالیفات، آزمونهای سالانه و... در یکی از رتبه های چهارگانه ''مربی معلم'' ، ''استادیار معلم'' ، ''دانشیار معلم'' و ''استاد معلم'' قرار بگیرند. همچنین در طرح مذکور به صراحت ذکر شده بود که حقوق و مزایای هر معلم با لحاظ نمودن رتبه شغلی اش(مربی معلم،استادیار معلم و... )

باید از 80 درصد تمام حقوق و مزایای یک عضو هیئت علمی همتراز خودش در دانشگاه کمتر نباشد. در کنار حقوق و مزایا قرار بود شرایط و امکانات لازم برای آموزش و ارتقاء فرهنگیان فراهم شود و هر ساله آزمونهایی تحت عنوان صلاحیت حرفه ای( مهارتهای معلمی و روش تدریس) و صلاحیت تخصصی (توان تخصصی معلم در درس و رشته مورد تدریس) از معلمان به عمل آید تا هم معیاری باشد برای ارتقاء شغلی و هم محرکی برای مطالعه و پژوهش بیشتر.


گرچه انتقادهای شدیدی نظیر: دشوار بودن شرایط ارتقاء به رتبه بالاتر و ... به این طرح وارد بود اما موافقان این طرح به دلایلی از جمله توجه جدی به معیشت معلمان و تلقی جدید از معلمی(به عنوان یک شغل علمی -آموزشی و البته تخصصی نه کارمند و عامل اجرایی)، خواهان اجرای آن بودند. اما عمر وزارت حاجی بابایی و دولت دهم کفاف نکرد تا طرح مصوب خود را اجرا کند. شاید هم به عمد تصویب آن را به اواخر عمر دولت موکول کرد تا تنشها و چالشهای اجرای آن را تجربه نکند.


به هر صورت، مسولیت اجرای رتبه بندی بر دوش فانی افتاد و خود ایشان هم در جلسه رای اعتماد از مجلس قول اجرای آن را داد. باتوجه به ذهنیتی هم که از رتبه بندی وجود داشت به تدریج به یکی از مطالبات جدی معلمان از وزیر و دولت تبدیل شد.

اما متاسفانه با مستقر شدن دولت جدید به مرور به فراموشی سپرده شد تا اینکه با اوج گرفتن نارضایتی و اعتراضات معلمان و شکل گیری تجمعهای سکوت در سراسر کشور(با بازتابهای فراوان آن) دولت به ناچار رتبه بندی رو اجرا کرد اما نه آن چیزی که مصوب شده و همه انتظارش رو داشتند بلکه یک طرح بی پایه و اساس، من درآوردی و البته شتاب زده به قصد ساکت کردن معلمان و سرکوب گذاشتن بر نارضایتی ها. یعنی طرحی که قرار بود تحولی عظیم در آموزش و پرورش و بالاخص وضعیت فرهنگیان ایجاد کند به یک مسکن مقطعی و موقتی تبدیل شد.


   گذشت یک سال از اجرای رتبه بندی معلمان، چندین سوال و ابهام اساسی به همراه داشته که نیاز به بحث و پیگیری دارد:
- چرا با اینکه وزیر آ.پ قول افزایش 500 تا 800 هزار تومانی حقوق فرهنگیان رو داد اما میانگین افزایش ناشی از رتبه بندی کمتر از 300 هزار شد؟


- چرا به جای ارتقاء واقعی جایگاه معلمان به هیئت علمی(دانشیار معلم، استاد معلم و...) تنها به افزودن واژه ای صوری تحت عنوان ''حرفه ای'' به رتبه های شغلی قبلی اکتفا شد؟
- چگونه است که وزیر آ.پ به جای اجرای مرحله دوم رتبه بندی، آشکارا به شعور فرهنگیان توهین کرده و مدعی اجرای فاز دوم و سوم می شود؟ در حالی که فاز دوم و سومی که از آن دم می زنند همان مرحله اول است که تازه برای نیروهای اداری و معلمان کم سابقه اجرا می شود و عملا خبری از مرحله دوم رتبه بندی نیست.


- چرا به جای اجرای مرحله دوم، معلمان رو تهدید می کنند که در صورت مازاد بودن و سازماندهی در رسته دیگر، حق رتبه بندی آنها قطع می شود؟ مگر این نیروها در رسته جدید کار نمی کنند؟ در کدام اداره حق ارتقاء رو از نیروها پس می گیرند؟ مگر مسول اینهمه بی نظمی و بی سروسامانی در آ.پ معلمانند یا مسولان بی تدبیری که هر روز بلایی جدید سر این سیستم می آورند و بی هیچ دستاوردی مدام دور خود می چرخد؟
- سرنوشت 3500 میلیاردی که برای اجرای مرحله دوم تخصیص داده شده بود(و جناب نوبخت،بطحایی،فانی و... مدام در بوق و کرنا می کردند) چی شد؟


- با اجرای این طرح چه دردی از آموزش و پرورش و معلمان دوا شد و چه تفکیک و تمایزی میان معلمان کم کار و بی انگیزه با معلمان پرتلاش و دلسوز قائل گردید؟
و...در هر صورت تجربه تلخ اجرای رتبه بندی نشان داد که فرادستان تمایل و برنامه ای برای رفع مشکلات و بهبود اوضاع ندارند و اگر گاه گداری نیم نگاهی به آ.پ شده به خاطر پی گیری ها و اعتراضات معلمان(خصوصا فعالان صنفی) بوده و به نظر می رسد زین پس هم راه نجات آ.پ و گشایش در اوضاع معلمان، در گرو انسجام و اتحاد آنها در قالب تشکلهای صنفی مستقل و تلاش و تکاپو جدی و مستمر برای پیگیری حقوق و مطالبات بحق خود می باشد.

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 1

سازنگ
|
7مهر ماه 1395
0
1
جناب دکترروحانی بااین وزیر اموزش وپرورش چشم بازار را کور کردید وحالا ازش حمایت هم میکنید .عجب

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top