همان‌ها که امسال بیشترین شرکت‌کنندگان کنکور بودند: «بررسی‌ها نشان می‌دهد از ٨٨٠‌هزار داوطلب کنکور امسال، ۵۲۰‌هزار داوطلب رشته تجربی بودند و ۳۶۰‌هزار داوطلب دو رشته انسانی و ریاضی بودند. این در حالی است که تمام ظرفیت رشته تجربی ۲۰۰‌هزار نفر است و زیرمجموعه‌های رشته پزشکی بیش از ۷‌هزار نفر ظرفیت ندارند.»

اینها بخشی از نگرانی‌های علی زرافشان است؛ مسئولی در وزارت آموزش‌و‌پرورش که دو روز پیش از آغاز ‌سال تحصیلی جدید، در نشست خبری مجازی، توضیحات بیشتری در این‌باره داد: «تمایل دانش‌آموزان برای ورود به رشته تجربی، تا چند‌ سال آینده که چندان هم دور نیست میزان داوطلبان کنکور در رشته تجربی را به‌شدت افزایش می‌دهد و تجربه تلخ پشت‌کنکوری‌ها برای فارغ‌التحصیلان رشته تجربی و دیپلمه‌های تجربی تکرار می‌شود.»

او در همین ارتباط در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اهمیت هدایت تحصیلی و مجاب‌کردن خانواده‌هایی که گمان می‌کنند، فرزندشان حتما باید دکتر یا مهندس شوند، گفت: «آنچه در هدایت تحصیلی مورد توجه است، توانایی و استعداد دانش‌آموز است نه رویاهای والدین. بنابراین در هدایت تحصیلی به استعداد و علاقه دانش‌آموزان توجه می‌شود. در آزمون‌های مشاوره‌ای که برای تعیین استعداد و گرایش دانش‌آموزان انجام می‌شود، بیشتر با تحلیل شخصیت دانش‌آموز و زمینه‌های علاقه‌مندی او رشته تحصیلی مشخص می‌شود.»


او ادامه داد: «آزمون‌ها شامل ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان است. آنچه که امروزه در جامعه شاهد هستیم، تابع شرایط محیطی است. بحث استخدامی که در رشته تجربی مطرح شده، خانواده‌ها تمایل به این رشته بیشتر دارند. اما باید توجه داشت که دانش‌آموزان امروز که به امید رشته پزشکی وارد پایه دهم تجربی می‌شوند، حداقل ۱۰‌سال دیگر از رشته پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند. طبیعی است که بازار کار در ۱۰‌سال دیگر متفاوت از اکنون است.»


زرافشان همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان اعتبار و اعتماد به آزمون‌های استعدادیابی و فرم‌های ارزشیابی هدایت تحصیلی، ادامه داد: «هدایت تحصیلی برمبنای ۱۰۰ امتیاز است، از این ۱۰۰ امتیاز ۳۰ امتیاز مربوط به آزمون‌های مشاوره‌ای و ۳۵ امتیاز مربوط به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مرتبط با نمره‌هایی است که دانش‌آموزان در‌ سال تحصیلی کسب کرده‌اند و مابقی مربوط به نظر دانش‌آموز، اولیا و معلمان است و همچنین نظر مشاور مدرسه. توزیع امتیاز در سطوح مختلف گویای علاقه دانش‌آموزان است و هدایت تحصیلی هدایت نقطه‌ای نیست به این معنا که مشخص کند دانش‌آموز صرفا مناسب رشته تجربی، انسانی و یا ریاضی است، بلکه طیف علاقه دانش‌آموز را براساس چندین اولویت نشان می‌دهد.»


سوال دیگر خبرنگاران، درباره کمک‌های مالی والدین به مدارس دولتی بود: «چه زمانی مدارس دولتی دست خود را از جیب والدین خارج می‌کنند؟» زرافشان اما این‌گونه پاسخ داد: «مشارکت اولیا در اداره آموزش‌و‌پرورش دست در جیب اولیا‌کردن نیست، بلکه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون شوراها در ماده ١١ است که به وزارت آموزش‌و‌پرورش و مدیران مدارس این اجازه را داده که با مشارکت اولیا در ارایه خدمات آموزشی با‌کیفیت همکاری داشته باشد و قرار نیست آموزش‌و‌پرورش هیچگاه از مشارکت اولیا چشم‌پوشی کند و این مشارکت را همواره همراه خود خواهد داشت.»


او درباره اضافه‌شدن کتاب‌های جدید در دوره متوسطه که سوال دیگری بود، تأکید کرد: «در پایه دهم مقرر است کتاب‌های جدیدی تدریس شود و مجموعه دروس جدید مانند سواد رسانه‌ای، بهداشت و سلامت، محیط‌زیست، کارآفرینی جزو دروس جدید است که مقرر است به دانش‌آموزان متوسطه تدریس شود.»

زرافشان در توضیح بازنشسته‌شدن ٣٦‌هزار معلم در سال تحصیلی‌ جاری در مورد جایگزین‌کردن آنها و مقابله با کمبود نیروی انسانی هم توضیحاتی داد: «بررسی‌های ما نشان داد که آموزش‌و‌پرورش را می‌توان با نیروی کمتر هم اداره کرد و در سه ‌سال گذشته تعداد قابل توجهی از همکاران رسمی آموزش‌و‌پرورش که در سازمان مدارس ساماندهی نشده بود را سامان دادیم و تعدادی نیروی حق‌التدریسی را هم در این مدت با ساماندهی به بهره‌وری بیشتر رساندیم و با نظارت دقیق میزان حق‌التدریس‌های فعال را کاهش دادیم و در مدت سه ‌سال با ساماندهی نیروی انسانی وضع استفاده بهینه از منابع را به وجود آوردیم.»


او در پاسخ به سوالی درباره دغدغه آموزش‌و‌پرورش در ارتباط با خروج نخبگان از کشور برای ادامه تحصیل، هم گفت: «در سال‌های اخیر توجهی به کشف استعدادهای برتر دانش‌آموزی داشته‌ایم. از اقدامات خوب این دولت، ایجاد بیش از ۳۱۵ پژوهش‌سرای جدید است که امسال به ۶۱۵ پژوهش‌سرا افزایش پیدا می‌کند.»

به گفته زرافشان پژوهش‌سراها، پارک‌های علم و فناوری دانش‌آموزی هستند: «این پژوهش‌سراها دانش‌آموزانی که ایده‌های نو و نوآورانه دارند را حمایت می‌کنند تا به این ایده‌ها عمل کنند و نوآوری داشته باشند. علاوه بر این، مجموعه‌ای از مسابقات و المپیادها و جشنواره‌ها در آموزش‌و‌پرورش برگزار می‌شود.» او ادامه داد: «آنچه که مربوط به حمایت از این افراد در سال‌های بعد از مدرسه هست، مربوط به دانشگاه و نهادهایی همچون بنیاد ملی نخبگان است که مسئولیت حمایت از آنها را دارند.»

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top