براساس آمار میزان کشته شدگان تصادفات ایران بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است. آمار کشته‌شدگان بر اثر تصادف، تلخ‌ترین خبری است که حتی در شادترین روزهای مردم ایران مهمان همیشگی آنهاست. آماری که هرچند در سالیان گذشته روند آن کاهش یافته است، اما همچنان دومین عامل مرگ ومیر در کشور تلقی می‌شود. کافی است تعداد کشته‌شدگان براساس تصادفات را با تعداد کشته‌شدگان سایر حوادث مقایسه کرد، تا معلوم شود تنها جنگ و زلزله نیست که جان هزاران تن را می‌گیرد، بلکه تصادفات و دیگر عوامل طبیعی نیز در بروز چنین حوادثی تاثیرگذار است.سازمان صلیب سرخ جهانی در گزارش سالانه خود اعلام کرده است در سال ۲۰۱۳ دست کم ۲۲ هزار نفر در اثر بلایای طبیعی در جهان کشته شده‌اند. تعداد کشته‌شدگان زلزله بم ۲۶هزار و ۲۷۱ نفر و کشته‌شدگان زمین‌لرزه رودبار منجیل نیز ۳۵هزار نفر اعلام شده است. همچنین می‌توان به کشته شدن ۲۶۲ هزار نفر ایرانی در هشت سال جنگ ایران و عراق اشاره کرد. با توجه به این آمار، شگفت‌آور به نظر می‌رسد که تنها در سال ۹۲، ۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر را مرگ در تصادف‌های جاده‌ای ایران از آن خود کرده است که هشت هزار و ۵۰۰ نفر آنها جوان بوده‌اند. در سال ۹۳ نیز ۴۹ هزار و ۸۶۶ تصادف فوتی و جرحی در بخش برون شهری رخ داده که شش‌هزار و ۹۱۶ نفر در صحنه تصادف جان باخته‌اند.آمار مصدومان و کشته‌شدگان تصادفات از سال ۸۴ تا ۹۲، زلزله و برخی دیگر از بلای طبیعی اجتناب‌ناپذیرند و نمی‌توان از وقوع آنها جلوگیری کرد؛ اما طبق آمارهای رسمی در ۷۰تا ۸۰ درصد تصادفات ایران، خطای انسانی عامل اصلی سوانح بوده است. همچنین علت ۶/۲۲درصد از تصادفات، رانندگی با سرعت غیرمجاز است؛ همه این عوامل دست به دست هم داده تا ایران را به رتبه نخست دنیا از حیث آمار کشته‌های تصادف برسانند. در حالی‌که تعداد خودروها در بسیاری از کشورها بیشتر از تعداد خودروهای ایران است. در ضمن براساس بررسی‌های انجام شده در ۹۰-۹۵ درصد تصادفات، رفتار انسان، عامل تعیین کننده اصلی است و رفتارهای ضداجتماعی با خشونت در رانندگی و نحوه رانندگی خشن نیز با تصادفات در ارتباط هستند. در این راستا بررسی‌های متعددی درباره رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و رفتار رانندگی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد عناصر خاصی از شخصیت رانندگان باعث بروز رفتارهای قانون شکنانه در رانندگی می‌شود، از این رو این رفتارها منجر به برآورده شدن برخی نیازهای شخصی فرد شده است، هرچند که با سیستم قانونمند محیط اطراف مغایرت دارد. محققان ترافیک معتقدند بیش از ۹۰ درصد تصادفات به دلیل شخصیت راننده و وابسته به رفتارهای اوست.

کاهش تعداد جانباختگان حوادث رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال ۹۵ بر اساس آمارهای مشخص شده میزان جانباختگان و متوفیان در حوادث رانندگی در سطح جاده‌ها حدود ۸/۴ درصد کاهش یافته است. تقی مهری اظهارکرد: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد از ۱۰ سال گذشته تاکنون بیش از ۲۸۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند و برهمین اساس موضوع جانباختگان در تصادفات رانندگی جزو معضلات اساسی کشور محسوب می‌شود. او افزود: شهریور به عنوان پرترددترین ماه سال در جاده‌ها بوده است و بر این اساس آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات به‌ویژه تصادفات منجر به فوت در شهریور به وقوع پیوسته است. او افزود: در شهریور سال گذشته بیش از هفت هزار و ۷۰۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند، اما این رقم در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کاهش یافته است. مهری خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۶هزار و ۵۰۰ نفر در سطح جاده‌ها و درون شهرها جان خود را از دست داده‌اند که این رقم روزانه حدود ۴۵ نفر را نشان می‌دهد که جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند. او گفت: از علل مهمی که در تابستان سال گذشته موجب تصادفاتی که منجر به فوت شده بود ۳۹ درصد مربوط عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی و ۶/۴درصد مربوط به سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است که در مجموع ۸۰ درصد از تصادفاتی که منجر به فوت شده مربوط به این موارد بوده است. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه درچهار ماهه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد جانباختگان در حوادث رانندگی در درون شهرها سه درصد کاهش یافته است گفت: در چهار ماهه سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ تعداد ۸/۳درصد کاهش جانباختگان در درون و برون شهر را در زمینه تصادفات و سوانح رانندگی داشته‌ایم. مهری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین علل تصادفات در چهار ماه نخست سال ۹۵ که منجر به فوت و جرح شده است حدود ۷۰ درصد شامل سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی و عدم رعایت حق تقدم بوده که منجر به فوت پنج هزار و۴۳۰ نفر شده است. او افزود: در تصادفات چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری سهم وسایل نقلیه شخصی ۵۵ درصد بوده و بیشترین فراوانی برای وسایل نقلیه برای سواری‌ها بوده است. رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: در زمینه انواع و اقسام تولیدات خودروها، شماره‌گذاری خودروهای نوشماره ۳۰ درصد افزایش داشته است و از تعداد ۳۷۴ هزار به ۴۸۶ هزار خودرو افزایش یافته است. او افزود: اسقاط خودروهای فرسوده در چهار ماهه ابتدایی سال ۶۳ درصد کاهش یافته است. مهری اظهار کرد: در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال قبل صدور گواهینامه‌‌های جدید دو درصد کاهش یافته است. رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در زمینه تصادفات اتوبوس‌ها در پنج ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ فقره و ۵۵ درصد کاهش تصادفات وجود داشته است. او ادامه داد: در زمینه کاهش متوفیان در صحنه ۴۴ درصد و مجروحان ۲۲ درصد کاهش داشتیم که مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است که بیشتر اتوبوس‌‌ها هستند. مهری با اشاره به راه ‌اندازی سامانه «سپه تن» گفت: این سامانه به صورت آزمایشی و آنلاین اجرا می‌‌شود که اطلاعات وسایل نقلیه چه اتوبوس و سواری را از طریق جی پی اس به پاسگاه‌‌های پلیس منتقل می‌‌کند. این طرح از محور قم، تهران به شیراز و مشهد به تهران در حال اجراست. به گزارش نسیم، رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تاکنون قریب ۳۰۰ دستگاه دوربین در سطح جاده‌‌ها نصب شده که تا پایان تابستان مورد بهره برداری قرار می‌‌گیرد.

۳۸درصد حوادث رانندگی مربوط به واژگونی خودروهاست

رئیس پلیس راه کشور گفت: ۳۸ درصد از حوادث رانندگی مربوط به واژگونی خودروها و بر اثر خستگی و خواب آلودگی رانندگان است. محمدحسین حمیدی افزود: کشور ما با داشتن بیش از ۳۰ هزار کیلومتر راه، جزو کشورهایی محسوب می‌شود که بیشترین حجم تردد ناوگان حمل مسافر و بار از مسیر جاده‌ای را دارد. او افزود: از سال ۱۳۸۴ با اصلاح قوانین و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط با حوزه جاده‌ها، روند کاهش حوادث رانندگی آغاز شد و تعداد تلفات جاده ای در سال ۹۴ به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. حمیدی تصریح کرد: با به‌کارگیری سامانه‌های نظارتی لحظه‌ ای و استفاده از نرم افزارهای مدرن، ۹۵ و ۹۶، سال‌های تحول پلیس راه در حوزه نظارت و پایش‌های تصویری خواهد بود. او راه کاهش تصادفات جاده ای را به حداقل رساندن تخلفات رانندگی خواند و گفت: تلاش کرده ایم که با افزایش سطح آموزش رانندگان و توجه به اقدامات فرهنگی و به کارگیری ظرفیت صدا و سیما و سایر اصحاب رسانه، میزان تخلفات رانندگان را کاهش دهیم. به گزارش ایسنا، حمیدی با اشاره به اینکه حدود ۳۸ درصد حوادث رانندگی اتفاق افتاده در سطح محورهای کشور مربوط به واژگونی است، خاطر نشان کرد: نبود توقفگاه‌های بین راهی، یکی از آسیب‌هایی است که با رفع آن می‌توانیم از حوادث رانندگی که منشأ خستگی و خواب آلودگی است جلوگیری کنیم.

کلید واژه ها کاهش - حوادث رانندگی
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top