این در حالی است که اخبار روز گذشته نشان می‌دهد مسئولان ایرانی تنها به ورود ایرباس‌ها و بوئینگ‌ها اکتفا نمی‌کنند و قرار بر این است که هواپیما‌های برزیلی و ایتالیایی هم به ایران بیایند. چند روز پیش مقارن با سفر رئیس‌جمهور به آمریکا خبری مبنی بر شکستن سد اوفک و صدور مجوز فروش هواپیما‌های ایرباس و بوئینگ به ایران منتشر شد. این اتفاق در حالی رخ داد که ایران پیش از این قرارداد‌هایی با این دو شرکت در این زمینه بسته بود، اما رای ممنوعیت فروش بوئینگ به ایران توسط کنگره آمریکا مانع ورود هواپیما‌های نو به کشور شده بود. در این زمان منتقدان دولت در حالی که نسبت به رای کنگره آمریکا اعتراض داشتند دولت را هم در زمینه نوسازی ناوگان هوایی و حتی برجام شکست‌خورده می‌دانستند. موانع سر راه با مجوز اوفک برداشته شد، اما هنوز برای افرادی باور این مساله که قرار است اتفاقی بی سابقه در ایران بیفتد و پس از ۵۰ سال هواپیما‌های نو و به روز به کشور بیایند مشکل است. روز گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها به گونه‌ای بحث خرید هواپیما را طراحی کرده‌اند که در هر مرحله از ما امتیاز می‌گیرند، گفت: نمی‌دانیم در مراحل بعدی چه اتفاقی در خصوص خرید هواپیما روی می‌دهد. به گزارش تسنیم، محمدرضا رضایی اظهار کرد: قرارداد خرید هواپیما خیلی پیچیده است و هنوز شفافیت کامل ندارد، ضمن اینکه مجوز صادرشده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به معنای عقد قرارداد نیست که ما شاهد ورود این هواپیماها باشیم.او با بیان اینکه بحث خرید هواپیما و ورود آن به ایران چند لایه است، تصریح کرد: خرید هواپیما مراحل مختلفی دارد و آمریکایی‌ها آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در هر مرحله‌ای می‌خواهند برخی امتیازات را از ما بگیرند و فشارهایی بر ما تحمیل کنند. رضایی افزود:‌ صدور مجوز اوفک پله‌ای است که ما فعلا شرط و شروط‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم و نمی‌دانیم در مراحل بعدی چه اتفاقی در خصوص خرید هواپیما روی می‌دهد. این در حالی است که علاوه بر اخبار امیدوارکننده‌ای که در مورد خرید بوئینگ و ایرباس منتشر شده، رسانه‌ها از ورود هواپیما‌های برزیلی و ایتالیایی نیز به ایران خبر می‌دهند.

مذاکره با امبرائر

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت:درحال مذاکرات اولیه با امبرائر بزریل هستیم که هواپیماهایی شبیه ای‌تی‌آر تولید می‌کند. به گزارش «آرمان امروز» و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،چند روز بعد از اعلام خبر موافقت اوفک با قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ عضو ارشد مذاکره کننده تیم هوایی ایران از آغاز مذاکرات رسمی با ام‌آرجی و همچنین امبرائر برزیل خبر داد و گفت درحال مذاکرات اولیه با امبرائر بزریل هستیم که هواپیماهایی شبیه ای‌تی‌آر ایتالیا تولید می‌کند. اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در خصوص نتایج نهایی مذاکرات با ATR ایتالیا گفت: ای تی آر و ایرباس شرایط یکسانی دارند. او در این‌باره توضیح داد: از آنجا که پنجاه درصد ATR متعلق به ایرباس است و پنجاه درصد آن متعلق به ایتالیایی‌هاست، بنابراین هر تفاهمی با ایرباس به عمل آید همان تفاهم با ای‌تی‌آر نیز قابل اجراست. البته مذاکره با ای‌تی‌آر ساده‌تر است چرا که تنها یک انتخاب موتور دارد و سازندگان قطعات و تجهیزات آن محدودتر هستند ولی شرایط مالی آن درست مثل ایرباس است. فخریه کاشان همچنین از ورود تازه به مذاکره رسمی با ام‌آرجی خبر داد و گفت: مذاکرات با ام‌آرجی آغاز شده است.

پرواز آزمایشی امبرائر در ایران

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل از مذاکرات جدید با امبرائر برزیل نیز خبر داد و گفت: درحال مذاکرات اولیه با امبرائر بزریل هستیم که هواپیماهایی شبیه ای‌تی‌آر تولید می‌کند. او با اعلام خبر حضور تیم امبرائر در تهران طی هفته گذشته تصریح کرد: هواپیمای امبرائر هفته گذشته دو پرواز آزمایشی بر فراز دریای خزر و همچنین بر فراز دماوند داشته است. فخریه کاشان با بیان اینکه تیم امبرائر سه روز در تهران بودند و با همه خطوط هوایی ایران مذاکره داشتند، گفت: این تیم یک روز آموزش را به پرواز و نکات فنی و یک روز را هم به بحث‌هایی که مربوط به فاینانس و شرایط مالی ایران می‌شود اختصاص دادند. به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، قرار بر این است که امبرائر پیشنهاد نهایی خود را به ایران ارائه دهد.او در این زمینه گفت: پیشتهاد امبرائر به ایران جزو پیشنهادهایی است که حتما رسیدگی می‌کنیم چرا که علاقه مند به داشتن هواپیماهای کوچک هستیم و مهم‌تر اینکه نمی‌خواهیم همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم و قصد داریم منابع تامینی نیازهایمان را توزیع کنیم. به گفته فخریه کاشان در صورت نهایی شدن این دو قرارداد هواپیمایی آسمان طرف قرارداد با امبرائر و ام‌آرجی خواهد بود. در روز‌های اخیر که اخبار امیدوارکننده‌ای درباره نوسازی ناوگان هوایی کشور منتشر شده تحلیل‌های فراوانی هم در رابطه با منفعت این نوسازی انجام شده است. با وجود مخالف سرایی‌های عجیب و غریب برخی رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص نوسازی ناوگان هوایی ایران علاوه بر اینکه امنیت پرواز‌ها در ایران را بیشتر می‌کند به کاهش هزینه‌ها در این زمینه نیز می‌انجامد. برخی برآورد‌ها حاکی از این است که با ورود هواپیما‌های جدید نرخ بلیت هواپیما به نقاط مختلف کشور کاهش چشمگیری خواهد داشت، همان‌طور که موضوع تاخیر در پرواز‌ها نیز رفع می‌شود.

   

 

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top