بر اساس توافقنامه وزارت صنعت و شرکت رنو، این خودروساز فرانسوی قرار است مراکز مهندسی، توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را به صورت مستقیم در ایران راه‌اندازی کند. اما این توافق ابهام‌هایی دارد.یک آنکه چرا سازمان گسترش به عنوان سازمان توسعه‌ای چنین توافقی را امضا کرده است؟ دومین ابهام این است که در همکاری‌های مشترک سازمان گسترش تنها 20 درصد سهام خودروسازان را دارد حال چطور یک سازمان می‌خواهد با تولیدکننده خودرو همکاری کند و این جوینت ونچر را ایران خودرو یا سایپا ادامه خواهد داد؟


دو خودرو سیمبل و داستر جدید نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می‌رسند. رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت. همکاری‌های کنونی رنو با دو شریک خود سایپا و ایران خودرو در قالب جوینت ونچر رنو پارس، همچنان ادامه خواهد داشت.


محمد رضا نعمت‌زاده، وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو است تا خودروهای به‌روز و رقابتی را به مشتریان ایرانی عرضه کند که استانداردهای ایمنی و کیفیت را دارا هستند.وی افزود: شرکت‌های زیادی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر ۱۲ ساله خود در ایران، شریکی ایده‌آل برای به انجام رساندن این طرح است.


کارلوس گون، مدیرعامل رنو نیز گفت: بازار خودرو ایران تا سال ۲۰۲۰، ۲ میلیون ظرفیت خواهد داشت و این ظرفیتی غیر قابل انکار است. امضای این توافقنامه، مهر تأییدی است بر انتخاب‌های استراتژیک رنو در ایران. این توافقنامه سرآغاز فصل جدیدی است که رنو را در جایگاهی ممتاز قرار می‌دهد.جوینت ونچر جدید شامل یک مرکز مهندسی و خرید خواهد بود که قطعه سازان داخلی را حمایت خواهد کرد. در قالب این جوینت ونچر، یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال نیز فعال خواهد شد.

با این حساب مجموع ظرفیت تولیدی گروه رنو در ایران ۳۵۰ هزار دستگاه خواهد بود.
رنو فعالیت خود را در ایران، از سال ۲۰۰۳ با تأسیس یک جوینت ونچر با دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو آغاز کرد. رنو با همکاری شرکای خود تاکنون ۵۰۰ هزار خودرو در ایران تولید کرده است. رنو هم‌اکنون در ایران تندر، تندر پیکاپ، ساندرو و ساندرو استپ‌وی را تولید می‌کند.

این توافقنامه  در دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس توسط منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و «تیری بلوره» قائم مقام مدیرعامل رنو با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با «کارلوس گون» مدیرعامل رنو به امضا رسید. در کمتر از یک سالی که از اجرای برجام گذشته است، نخستین قرارداد خودرویی میان ایران خودرو و پژو منعقد شد و قرارداد دوم را سایپا و سیتروئن بستند و بزودی قرارداد نهایی این دو شرکت امضا می‌شود.


ایران خودرو و پژو قرار است امسال نخستین محصول خود را با نام «2008» به بازار ایران عرضه کنند و پس از آن، خودروهای «301» و «208» را؛ سایپا و سیتروئن نیز تفاهم اولیه را برای افزودن خودروهای روز سیتروئن به خطوط تولید سایپا کاشان داشته‌اند.

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top