نگاهی به نقاشی زیبای "پاریس، یک روز بارانی"

وکیل ملت: پاریس، یک روز بارانی یا به تعبیری دیگر خیابان پاریس؛ روز بارانی، یکی از آثار نقاش فرانسوی، گوستاو کایبوت است که به سال ۱۸۷۷ میلادی خلق شد.این اثر، تقاطعی پیچیده نزدیک به ایستگاه قطار سنت لازار در شمال پاریس را نشان می‌دهد.

تاریخ انتشار: 28آبان1395|22:05

نگاهی به نقاشی زیبای "پاریس، یک روز بارانی"
| کد خبر: 204664

.این نگاره یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار کایبوت است که در سومین نمایشگاه آثار نقاشان (امپرسیونیست) در سال ۱۸۷۷ میلادی به نمایش گذاشته‌شد. این اثر هم اکنون در موسسه هنر شیکاگو در ایالات متحده آمریکا نگهداری می‌شود.این اثر را می توان نمونه‌ای موفق از به تصویر کشیدن زندگی شهری در اواخر قرن نوزدهم میلادی دانست که جدای از فلسفه ذهنی مورد استفاده در آثار متداول دریافتگرایان، بیشتر دغدغه‌های یک رئالیست را در امانتداری و ثبتی واقع‌گرایانه به تصویر کشیده‌است.

سطح به شدت پرداخت شده کار، ابعاد وسیع اثر (بیش از دو متر طول و عرض) و رعایت دقیق نسبت‌ها در ژرفانمایی «پاریس، یک روز بارانی»، بیشتر این کار را آکادمیک نشان می‌دهد تا امپرسیونیسم.مرزبندی دقیق نقاش در جدا کردن فضای پیش‌زمینه از فضای میانی و پس‌زمینه با استفاده از چراغ گاز در پشت زوج پاریسی خود نشان از رویکردی آکادمیک در برخورد با جزئیات اثر دارد.

کایبوت آگاهانه تمام این علایم، اندازه‌گیری‌ها و جزئیات را به کار می‌برد تا لحظه‌ای از زندگی در پاریس زمان خود را نشان دهد. در این ترکیب‌بندی مقطعی، خیلی آسان می‌توان تصور کرد که در لحظهٔ بعد تمام اجزای کار در محل ثبت اثر، جا به جا خواهند شد و هیچ چیز مانند قبل نخواهد بود.

همچنین نقاش با کمی تحریف در زاویه قرارگیری ساختمان مرکزی ایستگاه قطار در پس‌زمینه تصویر و نمایش فضای انتهایی خیابان‌های دو طرف ایستگاه به خوبی سعی کرده‌است تا فضایی سراسرنما در این نقاشی ایجاد کند.از دیگر نکاتی که می‌توان در این کار مشاهده کرد، علاقه نقاش به هنر عکاسی است.

پیکره‌های زوج پاریسی که در پیش‌زمینه و در مقابل بیننده قرار گرفته‌اند، کمی محو شده‌اند و بخشی از تصویر که در پس‌زمینه دیده می‌شود، گنگ و نامفهوم کشیده شده‌اند. اما از طرف دیگر، کالسکه و مردمی که در میانه تصویر در حال گذر از خیابان هستند، بسیار واضح  و با جزئیات غافلگیرکننده‌ای خلق شده‌اند. نمونهٔ آشکار این جزئیات را می‌توان در پره‌های چرخ کالسکه و هماهنگی سایه‌های سنگفرش خیابان دید.

نقاش:گوستاو کایبوت/سال خلق :۱۸۷۷-۱۸۷۶/تکنیک:رنگ روغن روی بوم/اندازه‌ها: ۲۱۲٫۲ × ۲۷۶ سانتیمتر/مالک:موسسه هنر شیکاگو، شیکاگو
 

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top