گفتگو با کارشناسان و صاحب نظران بررسی کرد:

ساخت و ساز مجتمع های تجاری آری یا نه!؟

وکیل ملت: بازارها و مراکز خرید از قدیم الایام به علت موقعیت ویژه مشهد از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و امروزه نیز مراکز خرید علاوه بر بازارهای سنتی و قدیمی، شامل مراکز خرید مدرن و مجتمع های بزرگ و پیشرفته ایست که یکی پس از دیگری در دومین کلان شهر مذهبی جهان قد علم می کند . حال این گسترش روز افزون و گاه بیش از حد این مجتمع های تجاری به خصوص در هسته مرکزی شهر، ما را بر آن داشت تا با تعدادی از صاحب نظران و کارشناسان این بخش هم کلام شده و نظر آن ها را جویا شویم که با هم می خوانیم:

تاریخ انتشار: 25اسفند1395|23:39

ساخت و ساز مجتمع های تجاری آری یا نه!؟
| کد خبر: 223229

صرفه جویی هزینه ها در مراکز بزرگ خرید
مهندس عبدالکریم جوادی رئیس کمیسیون اقتصادی و مشارکت های سرمایه گذاری و کلان اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد پیرامون مزایای اجتماعی واحدهای تجاری گفت: به نظر بنده مراکز بزرگ خرید دارای مزایای متعددی نسبت به مراکز خرید حاشیه ای می باشند که بنده فقط به بعضی از آنها اشاره می کنم. ما در علم اقتصاد، یک اصلی داریم به نام صرفه جویی های ناشی از مقیاس که به مفهوم کاهش هزینه های تولید در اثر افزایش حجم تولید، می باشد. بنابراین بسیاری از هزینه هایی که در مراکز خرید حاشیه ای برای یک مغازه دار سنگین می باشد در این مجتمع ها کاهش پیدا می کند. براساس همین اصل، ساخت پارکینگ های مجتمع، که در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات شهر ما نیز کمبود فضای پارک است، بسیار ارزان تر تمام می شود و یا امکانات متعددی از جمله فضای نمازخانه، سیستم های برودتی، فضای بازی بچه ها، سرویس های بهداشتی و … که در این مجتمع ها با هزینه های کمتری می توان برای شهروندان ایجاد نمود. دومین مزیت، بحث امنیت می باشد. امنیت از دو جنبه، هم برای مغازه داران و هم برای مشتریان. امنیت در این مجتمع ها برای هر دو گروهی که اشاره کردم، نسبت به مراکز خرید حاشیه ای بالاتر می باشد. مدیریت بهتر واحدهای صنفی توسط مدیریت شهری نیز مزیت بعدی این مجتمع ها می باشد.

ایجاد رفاه بیشترو کاهش سفرهای درون شهری با احداث مجتمع های بزرگ تجاری

مهندس محمدرضا رئیسی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در ادامه، درخصوص مزایای تمرکز و اجتماع واحدهای تجاری و صنفی در مراکز بزرگ به موارد زیر اشاره کرد:
– پیش بینی پارکینگ مورد نیاز مراجعین و کسبه به صورت متمرکز و حذف پارک حاشیه ای خودرو
– ارائه خدمات رفاهی به مراجعین به صورت سرانه متمرکز
– ایجاد اختلاط کاربری های هم نیاز و سازگار در یک مجموعه جهت ایجاد رفاه بیشتر و کاهش سفرهای درون شهری(مجموعه کارکردهای گردشگری- تفریحی- ورزشی و گذران اوقات فراغت هم پیوند با کاربری تجاری)

تبدیل مراکز تجاری به مقصد هدف با تجمیع خدمات در کنار بخش های رفاهی و تفریحی
مهندس سعید عباسیان، رئیس کمیته اجرای مراکز تجاری شهر مشهد و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری و عمران فلات توس نیز در همین ارتباط گفت: مزایای اجتماع واحدهای تجاری و صنفی در مراکز خرید بزرگ این است که تجمیع خدمات در کنار بخش تفریحی منجر به این خواهد شد که این مجموعه به یک مقصد هدف تبدیل شود.
در تمام مال های بزرگ دنیا با تلفیق بخش های خدماتی رفاهی و تفریحی در کنار واحدهای تجاری عرضه کننده محصولات به مشتریان سعی در ایجاد جذبه برای جذب حداکثری مشتریان و هم افزایی تجاری می نمایند. این اجتماع در طبقات مختلف مراکز تجاری موجب ارزش آفرینی و مطلوبیت واحدهای تجاری خواهد شد و کارفرمایان می توانند با این روش منابع مالی بیشتری را در قبال این سرمایه گذاری بدست آورند.
فضاهای تفریحی و خدماتی در مراکز تجاری علاوه بر اینکه نیازمند مساحت زیادی هستند، نیازمند تأمین تأسیسات و سرمایه گذاری در تجهیز آن طبق استانداردهای دنیا می باشند. هایپرمارکت، شهربازی، رستوران، سینما، آکواریوم، پاتیناژ و … همگی عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه برای انتخاب یک مرکز تجاری توسط یک خانواده است و چون مراکز تجاری محل مراجعه خانواده ها برای تأمین نیازمندی هایشان می باشد، لذا توجه به نیاز کلیه اعضای خانواده در طراحی و ساخت مراکز تجاری می تواند این مسابقه جدی بین رقبا را به فرصتی برای مشتریان تبدیل کند.

نیاز به برنامه ریزی و کار مدیریتی برای تمرکز زدایی از بافت مرکزی شهر
مهندس احمد نوروزی، مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان شرق نیز در ادامه پیرامون این که چرا در شهر مشهد بیشتر مجتمع های تجاری در مرکز شهر شکل گرفته اند گفت: مشهد از گذشته یک شهر تک قطبی بوده که تقریباً همه چیز در محدوده مرکز شهر متمرکز شده است و تمام این مجتمع ها و تمام فعالیت های اقتصادی، انبوه سازی و تجاری در آنجا تمرکز یافته است ولی از سال های حدود 80 حرکت هایی برای تغییر این محوریت صورت گرفت که یکی از آن ایجاد بازارهای روز شهرداری و بعدها احداث مجتمع های بزرگی مانند سپاد، امیر و پروما در نقاط مختلف شهر بود. ولی به طور کلی برای تمرکز زدایی این مراکز از هسته مرکزی شهر باید یک برنامه ریزی مدون و کار مدیریتی انجام گیرد تا بدین طریق از تقاضای سفر به مرکز شهر کاسته و به نوعی بار ترافیکی تقسیم گردد.
البته لازم به ذکر که مرکز شهر به دلیل داشتن زیر ساختارهای مناسب و همچنین وجود مرقد منور امام علی ابن موسی الرضا (ع) به عنوان یک جاذبه ی بسیار قوی و بی دلیل، همه چیز را به سمت خود جذب می کند. به همین دلیل شاهد تشکل تجاری بزرگی در این منطقه هستیم که نیاز زایرین و مجاورین را در همان محدوده برآورده می کند که خود یک امتیاز مثبت است.

تلاش شورای شهر برای افزایش میل سرمایه گذاری و جهت دهی ساخت و سازها به حاشیه شهر
مهندس جوادی در پاسخ به این سوال در ادامه افزود: سوال شما را می شود از دو زاویه پاسخ داد. در نگاه اول که موضوع به برنامه ریزی شهری بر می گردد، باید گفت که اینطور نیست که به صورت کامل فقط در مرکز شهر این مجتمع ها شکل گرفته اند بلکه در تمام سطح شهر مراکز خرید پراکنده شده اند. ولی قبول دارم که می توانست این پراکنش به صورت بهتر انجام می گرفت. ولی هم اکنون مجتمع های تجاری در حاشیه شهر نیز در حال ساخت می باشند و تعدادی نیز مجوزهای لازم را برای شروع ساخت و سازهای خود اخذ نموده اند. در نگاه دوم نیز که موضوع بیشتر به اقتصاد شهری بر می گردد باید گفت، جریان بازار و اقتصادی شهر تمایل به ساخت این دست مجتمع ها را در مرکز شهر دارد که اتفاقا شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری برای افزایش میل سرمایه گذاری و جهت دهی این ساخت و سازها به حاشیه شهر تلاش های زیادی نموده است که همان مراکزی که بیرون از مرکز شهر ساخته شده اند حاصل همان تلاش ها می باشد.

سلیقه و شرایط تدوین شده در طراحی شهر عامل اصلی شکل گیری مراکز تجاری در هسته مرکزی شهرها
رئیس کمیته اجرای مراکز تجاری شهر مشهد نیز در همین زمینه خاطر نشان کرد: شکل گیری مراکز تجاری در مناطق مرکزی شهرهای ایران، ظاهراً براساس سلیقه و شرایط تدوین شده در طراحی شهری است این که برخی مالکین زمین های بزرگ در داخل شهرداری ها می توانند با مشارکت شهرداری ها بدون پروانه ساخت، صرفاً با تهاتر بخشی از امتیاز پروژه، مجوز ساخت و فروش آن را بدست آورند که به نظر من از اصلی ترین عوامل شکل گیری مراکز تجاری در زمین های موجود در مرکز شهر دارد.
از طرفی به جهت این که مراجعه به مراکز تجاری یک سفر شهری محسوب می شود و با بارگذاری مناسب در زمین های اطراف شهرها و تسهیل در دسترسی و مراجعه شهروندان به حاشیه شهرها، یقیناًً می توانیم بخشی از بار ترافیکی هسته اصلی شهر را به حاشیه ها منتقل کنیم.
وجود فشارهای اجتماعی در نزد خانواده ها و اینکه با بازار گردی در مجتمع های تجاری بخشی از این فشارهای روحی و روانی اعضای خانواده کاهش می یابد، ایجاد این مراکز در حاشیه شهرها که موجبات ایجاد سفر شهری را پدید می آورد می تواند علاوه بر مطلوبیت ترافیکی، از بعد اجتماعی هم برای شهروندان مناسب تر ارزیابی گردد.

توزیع بهینه مراکز خدماتی و تجاری مهمتر از افزایش کمی و کیفی آن ها
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در ادامه با بیان این که در خدمات رساني شهري تنهـا افـزايش كمـي مراكـز خدماتي و شکل ظاهری عظیم آنها ، دليل بر خدمات رساني مناسب نيست؛ افزود: بلكه آنچه حائز اهميت اسـت توزيـع بهينـه ايـن مراكـز و دسترسي مناسـب بـراي همـه شـهروندان می باشـد .تمركز مراكز خـدمات رسـاني در يـك مكـان ضـمن ايجاد مناطق دو قطبي و بالا و پايين در شهرها، باعث هجوم جمعيت مصرف كننده و محروم از خدمات بـه آن مناطق شده كه اين خـود فشـار زيسـت محيطـي،ترافيكي، آلودگي اعم از صوتي و هوا را به دنبال خواهد داشت . بديهي اسـت كـه هـر يـك از سـطوح تقســيمات كالبــدي شــهر از جملــه منــاطق شــهري براساس نيازهاي شهروندان خدمات مختلفـي را نيـاز داشته و بر اين اساس خدمات مختلـف نيـز بايـد بـا توجه به آستانه جمعيت مـورد نيـاز در سـطح منـاطق توزيع شوند، امري كه باعـث توسـعه متعـادل منـاطق شده و منطبق بر عدالت اجتمـاعي اسـت؛ لـذا توزيـع نامتعادل امكانات و خدمات، تاثير نـامطلوبي بـر روي پايداري شـهري داشـته و مفهـوم شـهر پايـدار را بـه سرابي دست نيافتني تبديل مي كند.
در حال حاضر در شهر مشهد به دلیل وجود هسته مرکزی مذهبی شهر کلیه فعالیت های تجاری عمدتا در اطراف این هسته شکل گرفته است اما در توسعه لایه های جدید توسعه شهر توزیع این نوع مراکز تجاری به سمت حومه نیز پیش رفته است.

مشکلات ترافیکی و آلودگی های زیست محیطی و صوتی مهمترین عامل توجه به حاشیه شهرها برای احداث مجتمع های تجاری
مهندس پژوم رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی با بیان این که در اکثر کشورهای پیشرفته حداقل از 30 سال گذشته اکثر مجتمع های تجاری به صورت مال ( بازار) در حاشیه شهرها با برنامه ریزی و بر طبق نیازمندی و ضرورت احداث گردیده و یا در دست ساخت است. مهمترین دلایل آن را این گونه برشمرد:
– در مراکز شهرها به لحاظ مصائبی چون مشکلات ترافیکی و ایجاد آلودگی های زیست محیطی و صوتی نسبت به احداث مجتمع های تجاری در خارج از مراکز شهرها که شاید مهمترین عامل باشد انجام می گردد.
– هزینه پرداخت بابت اخذ مجوزهای ساخت با قیمت های ارزان و مناسب تراز مرکز شهرهاست.
– زمان ساخت در خارج از شهر سریعتر و در حداقل زمان انجام می شود.
– با توجه به قیمت مناسب زمین مراکز تجاری اکثر به صورت سالن های یک طبقه احداث می شود
– بازگشت سرمایه گذاری سریعتر از مراکز شهرها است
– فروش بیشتر با توجه به قیمت های ارزانتر از واحدهای تجاری مراکز شهرهاست
– و اینکه سرمایه گذار قادر است زمین را با قیمتی ارزان و مناسبتر خریداری نماید.
وی در ادامه افزود: لذا طی یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می بایست اداره کل راه سازی، شورای اسلامی شهر و شهرداری با هماهنگی بخش های خصوصی، انجمن های صنفی و اتحادیه ها نسبت به جابجائی و خارج نمودن صنوف مزاحم در بدو امر و سپس سایر صنوف از جمله نمایشگاه های اتومبیل، مبل، مصالح ساختمانی، تعمیرگاه های اتومبیل، فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل، انبارهای تجاری، کارگاه های تولیدی و صنعتی و … اقدام نمایند.

این صنعت برای رشد نیازمند قوانین، زیرساخت ها و حمایت مسئولین
مهندس مختارزاده عضو هیأت مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی و مدیر عامل گروه مهندسی آسمان نیز در ادامه تأکید کرد:
با توجه به حضور گسترده زائران در مشهد مقدس و شرایط خاص این شهر قبل از احداث این مراکز در هر منطقه می بایست مطالعات اقتصادی روی ظرفیت بازار کالا و خدمات و کشش در سمت تقاضا برای توسعه مراکز تجاری انجام داد و صرفا با اتکا به تجربه فروش مجتمع های قدیمی منطقه وارد حوزه ساخت نشد. اگر احداث مراکز تجاری در مرکز شهر بیش از نیاز و تقاضا باشد اکثر این واحدهای تجاری خالی می ماند و در قیمت فروش آنها تأثیر بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه مجتمع های تجاری در کشور ما نوپا هستند افزود: شرایط رشد در این صنعت به تازگی مهیا شده به همین دلیل مجتمع های تجاری بزرگ و موفق محدود می باشند صنعت احداث مراکز تجاری در دنیا سال هاست که به عنوان یکی از صنایعی که باعث رونق و توسعه کشورها می شود دارای اهمیت ویژه ای می باشد در ایران اسلامی یک دهه است که این صنعت رشد روزافزونی داشته ولی این صنعت هم مانند صنایع دیگر احتیاج به قوانین و زیرساخت هایی برای رشد و حمایت مسئولان مربوطه و اهدا تسهیلات ویژه را دارد.

لزوم ایجاد مجتمع هایی برای تأمین تمام نیازهای زایرین و مجاورین
مهندس نوروزی در پاسخ سؤال ما پیرامون توجیه اقتصادی ساخت این تعداد مجتمع های تجاری در مشهد و آینده آن گفت: اگر پروژه ای خوب برنامه ریزی شود، مطالعات بازار داشته باشد، نوع صنوفی که برای استقرار انتخاب می شود حساب شده و مناسب با نیاز و بورس باشد، هنوز بازار کشش دارد. مشهد از نظر تجاری های خطی به اشباع رسیده است ولی به لحاظ مجتمع های تجاری ما هنوز نیاز به بورس های مختلف کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان داریم.
وی افزود: با توجه به پتانسیل بسیار قوی حضور میلیون ها زایر از ایران و جهان، ما نیازمند وجود مجتمع های تجاری هستیم که برای تأمین خدمات مورد نیاز زایرین و اوقات فراغت آنها و مجاورین برنامه ریزی کرده باشند. هم اکنون ما چند مجموعه در مشهد داریم که تمامی این نیازها را برآورده کنند. از سوی دیگر با توجه به پتانسیل زایرین و اعلام معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر بازار 500 میلیارد تومانی کالای چینی به عنون سوغات در بازار مشهد، باید ما با ایجاد مجتمع های بزرگی که علاوه بر ارایه سوغات داخلی کارگاه های صنایع دستی را در معرض دید زایرین و مجاورین قرار دهد باعث رغبت خرید در مردم شویم.

عدم سوددهی مناسب بخش های صنعت، کشاورزی و معدن دلیل افزایش فضاهای تجاری در کلان شهرها
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی نیز خاطرنشان ساخت: رشد قارچ گونه مجتمع های تجاری بدون مطالعه در جای جای شهر مشهد چه در هسته مرکزی و حاشیه ای ( میادین، حاشیه خیابان های اصلی، کوچه و پس کوچه ها) و شهرهای همجوار بدون بررسی و ضرورت نیازمندی، مازاد بر ظرفیت و بدون در نظر گرفتن کاربری و پذیرش احداث گردیده و در حال احداث می باشد.
مهمترین عامل افزایش فضاهای تجاری در کلان شهرهای کشور و از جمله شهر مشهد فعال نبودن بخش های صنعت، کشاورزی و معدن یعنی عدم تولید و جذب نقدینگی و بازده سود مناسب در این بخش ها بوده و در نتیجه به لحاظ فراهم شدن ایجاد اشتغال سریع و با سرمایه کمتر، ریسک پذیری کمتر و بازگشت سرمایه سریع تر در بخش های خدماتی تنها فضایی است که توانسته تا حدودی جذب سرمایه و سرمایه گذاری را از جاذبه بیشتری برخوردار نماید و ادامه این روند رکود تولید را در کشور موجب شود.

دادن مجوزهای بی رویه تجاری برای تأمین منابع مالی شهرداری ها
وی یکی از دلایل عمده آن را دادن مجوزهای تجاری به منظور تأمین بخشی از درآمدها توسط شهرداری دانست و گفت: با اخذ مبالغی قابل توجه موجبات رشد این مجتمع ها در داخل شهر فراهم نموده و موافق می باشد و از این رو محل احداث مجتمع های تجاری و به تبع آن خدمات شهری کمتر مورد توجه و عنایت قرار گرفته است و نتیجه همین که امروز امکان تردد در هسته مرکزی شهر ممکن نمی باشد و آلایندگی هوا در مرز هشدار گزارش می شود و سلامت شهروندان را نشانه رفته است هزاران ساعت اوقات شهروندان در ترافیکی که خود باعث آن هستیم به هدر می رود به نحوی که تأثیرات منفی و مخرب آن در سلامت روحی و روانی شهروندان بر کسی پوشیده نیست. به راستی چه باید کرد اگر امروز چاره کار نشود فردا خیلی دیر خواهد بود.

عدم برنامه ریزی و مطالعه قبل از ساخت، نقطه ضعف ساختاری اکثر مجتمع های تجاری
رئیس کمیسیون اقتصادی و مشارکت های سرمایه گذاری و کلان اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد نقاط ضعف پروژه های تجاری سازی گفت:
عدم برنامه ریزی و مطالعه قبل از ساخت مجتمع ها یکی از نقاط ضعف ساختاری این مجتمع ها می باشد. ولی نکته ای که در این مجتمع ها وجود دارد که شاید هنوز به آن به خوبی پرداخته نشده است، این است که پس از ساخت، این مجتمع ها، فضاهایی می شوند برای فروش محصولات خارجی که منجر به افزایش واردات می شود که این باز خود ضربه به اقتصاد ملی و به تبع آن شهر می زند که همچنین با روح سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که رویکردی درونزا دارد، در تضاد می باشد.

شکست پروژه های تجاری با عدم توجه به مدیریت بهره برداری در این مجتمع ها
مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان منطقه شرق در همین رابطه تأکید کرد: پروژه های تجاری در مشهد متاسفانه بدون یک برنامه ریزی مناسب و مطالعات بازار انجام می شود و بعد از ساخت دنبال بازار برای این مجموعه ها می باشیم. در حالی که باید ابتدا با نیازسنجی منجر جامعه و زایرین به سمت برنامه ریزی حرکت کنیم. لازم به ذکر است تورم لجام گسیخته در حوزه املاک و مستغلات باعث شده که ضعف مدیریت ها را پوشش دهد و بسیاری که وارد این حوزه شده اند سودهای آنچنانی ببرند و ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در شرایط ثبات قیمت ها و عدم وجود تورم نیز بتوان ارزش افزوده و بازار را فراهم کند.
وی افزود: ما در حال حاضر از نظر کمیت رشد داشته ایم ولی از نظر کیفیت مجموعه های ساخته شده با مشکلات فراوانی از نظر نوع خدمات و تناسب بین کالا و واحدها و مدیریت بهره برداری مواجه هستیم. هنوز در جامعه ی ما مدیریت بهره برداری به عنوان یک علم و یک فعالیت مورد لزوم به رسمیت شناخته نشده است و این می تواند موجب شکست خیلی از این مجتمع ها شود.

رفع بسیاری از مشکلات با انجام مطالعات بازار قبل از احداث مجتمع های تجاری
مهندس جوادی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با رفع نقاط ضعف پروژه های تجاری گفت: به نظر می رسد در اولین اقدام باید اندیشمندان، صاحب نظران و صاحبان فن در جلسات مختلف هم اندیشی به این موضوع بپردازند که چگونه می توان این نقاط ضعف را کاهش و نقاط قوت را افزایش دهیم. در این رابطه بنده به تنهایی جلسات مختلفی نیز با سرمایه گذاران داشته ام و هم از نظرات آنها بهره ها بردم و هم به ارائه دیدگاه های خود پرداختم که این خود قدم مثبتی بوده است و بازخوردهای خوبی نیز مشاهده شد، و لیکن کافی نیست. همچنین همانطور که بیان شد، انجام مطالعات بازار به عنوان یکی از مطالعات پایه قبل از ساخت این مجتمع ها می تواند یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه باشد.
مهندس رئیسی در پاسخ سؤال ما پیرامون مهمترین مشکلات فراروی ساخت مراکز تجاری، به موارد زیر اشاره کرد:
– از بين رفتن و کم رونق شدن بازارهاي قديمي و داراي ارزش فرهنگي و سابقه تاريخي در مشهد
– ايجاد ترافيك در بافت پيرامون به دليل عدم تامين جاي پارك كافي و مورد نياز اين مراكز
– عدم مكان يابي درست و صحيح بر اساس طرح جامع و تفضيلي ملاك عمل در انتخاب زمين براي ساخت اين مراكز
– ناديده گرفته شدن هويت و فرهنگ بومي مشهد در طراحي حجم و نما و انتخاب مصالح اين فضاي شهري
– ضعف موجود در معماري سازه هاي اين بنا ها و عدم توجه به پيوستگي بافت و زمينه پيرامون آنها
– فاصله گرفتن از مفهوم سنتي بازار و تبديل شدن صرف به فضاهاي اقتصادي مدرن و…

مهندس عباسی نیز در انتها عمده ترین مشکلات فراروی مدیریت بهره برداری مراکز تجاری را چنین برشمرد:
– عدم وجود قوانین مناسب راهبردی و مدیریت در این مجتمع های تجاری
– عدم پوشش قوانین جاری کشور بر نیازهای این مراکز( قانون تملک آپارتمانها، رابطه مالک و مستأجر، قانون نظام صنفی، اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی و … )
– عدم توجه جدی به نیازهای بهره برداری مراکز تجاری در فرایند طراحی، ساخت و فروش
– عدم اطلاع کافی کارفرمایان از نیازهای واقعی حوزه بهره برداری و همچنین نسبت نیازها به زیربنا
– عدم توجه دانشگاه های مدیریتی کشور به مقوله مدیریت مراکز تجاری در ایران که می بایست با سرفصل های کاملاً کاربردی نسبت به تربیت مدیران و کارشناسان و پرسنل شاغل در این مراکز اقدام نمایند.
– ضرورت ایجاد اتحادیه مستقل برای مراکز تجاری با هدف استانداردسازی در گزینش، بکارگیری و فعالیت مدیران و آشنایی آنها با ضوابط و مقررات والزامات نظام های حوزه بهره برداری و نیز برنامه ریزی و سیاستگذاری در نحوه عملکرد آنها خصوصاً توجه به برنامه های کلان اقتصادی کشور
– ورود برخی مؤسسات بازاریابی و فروش به پروژه ها با هدف کسب درآمدزایی از محل فروش و واگذاری واحدها که نهایتاً به دلیل عدم توجه به الزامات حوزه بهره برداری و صرفا با هدف جذب سرمایه نارضایتی خریداران را باعث شده که نهایتاً این نارضایتی ها در انتهای کار و اتمام پروژه به دوره بهره برداری و کارفرما منتقل می شود و تمامی وعده ها و قول های داده شده به خریداران برای آنها توقع ایجاد می کند.
– عدم توجه کارفرمایان به مقوله بهره برداری و عدم فعال سازی این حوزه در زمان طراحی، ساخت و فروش این مجتمع ها به شکلی است که بعضا پس از فعال سازی مراکز به چالش جدی تبدیل شده و خسارت سنگینی را از بعد سرمایه گذاری در خرید زمین و ساخت و احداث بنا و عدم امکان فروش و اجاره محصولات به کارفرمایان تحمیل می کند.
– تنوع و کثرت ادارات و نهادهای مرتبط راهبردی مراکز تجاری که در واقع یک شهر تجاری محسوب می گردند و همچون یک موجود زنده نیازمند رسیدگی و تأمین و نگهداری دائمی هستند. سرعت ساخت مراکز تجاری خیلی بیشتر از تعداد پرسنل و عوامل نهادها و ادارات دولتی است که بایستی در امر فرایند کنترل، نظارت و سرکشی باشند و این موضوع نیازمند تعامل جدی از طریق راهکارهای پیشنهادی مناسب است.

برچسب ها : - - -

منبع خبر اقتصاد آسیا
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top