قالیباف باتلاقی مملو از مصائب ریز و درشت را تحویل می‌دهد

علی نظری سردبیر روزنامه مستقل

وکیل ملت: حدود دو هفته پیش شورای پنجم با اجماع محمد علی نجفی را به‌عنوان گزینه اصلی شهرداری تهران برگزید.

تاریخ انتشار: 8مرداد1396|22:29

قالیباف باتلاقی مملو از مصائب ریز و درشت را تحویل می‌دهد
| کد خبر: 238936

12 سال مدیریت سرهنگی، نابه‌سامانی‌هایی را برای پایتخت به ارث گذاشت.
در 12 سال گذشته رویه مدیریتی قالیباف به گونه‌ای بود که وضعیت زیست محیطی تهران به جای پیشرفت و بهبود امور به سوی قهقرا حرکت می‌کرد. تهرانی که کمربند سبزش را از دست داده و حریم شهر و حومه در آن معنا ندارد، دچار آسیب‌های اجتماعی پیچیده‌ای شده است که در آینده آثار مهلک آن گریبانگیر شهر خواهد شد.
شاخص کیفیت هوای تهران در طول دهه گذشته و در قیاس با 30 کلانشهر جهان به دفعات مرحله خطرناک را پشت سر گذاشت.


در کلان شهرهای جهان بخش اعظم بودجه شهری را صرف ناوگان عمومی حمل و نقل می‌کنند تا مشکل ترافیک و آلودگی هوای شهری مرتفع شود و در عین حال سیستم حمل و نقل شهر قفل نمی‌شود.
اما اشکال کار قالیباف در 12 سال گذشته این بود که به جای پرداختن به امور زیر بنایی به ساخت و ساز روی آورد تا عرصه‌ای برای نمایش پیدا کند. البته این بعد خوش‌بینانه ماجرا است و اگر هدف وی نمایش توانایی‌هایش در ساخت و ساز نباشد علی‌الاصول وی برای کسب سود هنگفت از قراردادهای مشکوک و غیرشفاف دست به ساخت و سازهای عظیم و پرهزینه می‌زند تا در پرتو جلوه و رنگ و آب این بناهای مجلل و نورانی رانت و سود غیر قانونی و نجومی کسب کند.


تجربه ثابت کرده است شهرداران سازه هیچگاه قابل مقایسه با شهرداران شهر نیستند. تهرانی که فردا قالیباف تحویل نجفی می‌دهد مغروق در باتلاق همین مصائب ریز و درشت است.
محض نمونه معضل بازیافت زباله در تهران که هرگز مطابق با استانداردهای متوسط بین المللی نیست. درحالیکه اگر قبول کنیم از 200 هزار میلیارد تومان هزینه 12 ساله شهرمان ده درصد آن معادل 20 هزار میلیارد تومان در یک بازه زمانی ده ساله به بازیافت زباله تخصیص می‌یافت، ما امروز سیستم مکانیزاسیون بالای استاندارد کشورهای رو به رشد را در تهران داشتیم.


نجفی ایثار می‌کند که شهری را با متجاوز از 20 هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده و حدود 40 هزار میلیارد تومان" دیون" از قالیباف تحویل می‌گیرد.
اما چرا از آمدن نجفی و رفتن قالیباف خوشحالیم؟ برای اینکه قالیباف برخلاف نجفی برنامه محور نبود اگرچه در اجرا یک مدیر پروژه محور بود. تجربه هم نشان داده است افراد فاقد استراتژی مدیریتی در شهرداری تهران هیچگاه موفق به حل مشکلات زیر بنایی شهر نشده‌اند!


 امروز تهران بزرگ نیازمند مدیریت برنامه محور است.
نگاه علمی نجفی که در وزارت آموزش و پرورش منجربه توفیقات بزرگ او دراین وزارتخانه شد در شهرداری جواب می‌دهد.
قالیباف فاقد نگاه جامع برنامه ریزی دراز مدت بود و این نقیصه مدیریتی را تحت لوای شعار "مدیریت جهادی" پنهان کرد.


به اعتقاد نگارنده اصلاح طلبان در پرتو عقلانیت و تدبیر توانستند زیرک‌ترین و برجسته‌ترین مدیر ارشد خویش را روانه بهشت کنند تا نابسامانی‌های این شهر بی دفاع را سامان دهند.
برای دکتر نجفی که شخصیتی ملی است آرزو داریم روزی که شهرداری تهران را ترک می‌کند ارزیابی شهروندان تهرانی همین نگاه امروز معلمان شریف باشد که یک‌صدا می‌گویند: موفق‌ترین وزیر آموزش و پرورش در 38 سال گذشته محمد علی نجفی است.

 

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 3

رسول
|
21مرداد ماه 1396
0
0
این همه در تهران خدمات انجام شده است، خیلی بی انصافید، روز جزایی هم وجود دارد.
رسول
|
21مرداد ماه 1396
0
0
با این متن، پروژه دولت یازدهم در فرار از مسئولیتها و ناتوانی ها، در شهرداری تهران هم کلید خورد، هرجا کار گره بخورد بیاندازید گردن شهردار قبلی تا دوره شهرداری آقای نجفی تمام شود.
حجت اله مشرفی
|
23مرداد ماه 1396
0
0
هر کس میتونه از دیدگاه خودش به مسایل نگاه کنه ولی این نگاه باید منصفانه باشه نه مغرضانه تو متن از عدم پرداختن به حمل و نقل عمومی گفته شده ولی یاداوری میکنم در زمان تحویل کلید شهر به اقای قالیباف میزان مسیر مترو چهل کلیومتر بوده که در زمان تحویل به اقای نجفی این مقدار به سیصد کلیومتر رسیده و هر هفت مسیر مترو افتتاح شده و میزان مسافرتها با مترو از بیست و پنج میلیون نفر در سال به هشتصد میلیون در سال رسیده که طبق امار به ازای هر مسافرت با مترو به میزان سیزده سنت در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی میشه و به همین میزان الودگی هوا کمتر بوجود میاد و اینکه گفته میشه شهر تهران الودترین هست به دلیل وجود جمعیت شهری بیش از ظرفیت که طبق امار بالای هشت برابر ظرفیت تهران جمعیت وحود دارد و هر سال به این میزان جمعیت و به طبع میزان الودگی های ناشی از این افزایش افزوده میشه حالا منصفانه اگر نگاه کنیم خواهیم دید با توجه به این میزان از کارها در رابطه با حمل و نقل عمومی از جمله مترو که امار اون ذکر شد و همچنین بی ار تی چه میزان از فاجعه ای که مبتونست بوجود بیاد جلوگیری شده و این تنها نمونه ای از خدمات هستن و البته به نظاره خواهیم نشست و مدیریت شهری بعدی رو البته با نگاه منصفانه نه مغرضانه مورد بررسی قرار خواهیم داد

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top