گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی وکیل ملت با نماینده دماوند و فیروزکوه

میرزایی نیکو : ریشه اصلی فساد وجود ساختار چند مدیریتی در کشور است

مهدی مرزبان سردبیر

وکیل ملت: ریشه اصلی فساد، ساختار چند مدیریتی در برخی بخش های دولتی است و مفسدان اقتصادی از این شکافی که وجود دارد سو استفاده می کنند و سر افراد و سازمان هان را کلاه می گذارند ، با دقت نگاه کنید در شهرستان و استان ها چه کسانی حاکمند ؟ آیا واقعا یکی حاکم است ؟ استاندار حاکم مطلق است ؟ اصلا این طور نیست امام جمعه حاکم است قوه قضاییه حاکم است ، دستگاه های امنیتی حاکم است و در سطح کل کشور هم همینطور است

تاریخ انتشار: 1آبان1396|01:43

میرزایی نیکو : ریشه اصلی فساد وجود ساختار چند مدیریتی در کشور است
| کد خبر: 247444

 تیتر یک خبر ها فساد های میلیاردی هست مجلس برای مبارزه با فساد چه اقداماتی انجام داده است .؟

به نظر من فساد در کشوربه دلیل رها شدن شرایط اجتماعی - سیاسی و منطقه ای مان  نهادینه شده است  و دلیل ان  ایجاد رانت های مختلف  و نبود ارز و همچنین  وجود جریان های فروش قاچاقی نفت و آوردن پول ها به داخل  در غالب سپرده هایی که نمی توانستند در بانک مرکزی بیاورند است .  
در زمان اقای هاشمی به جای اینکه ارز را به بانک ها ارایه دهند اما  به دلال ها  دادند و پس از ان صراف ها را گرفتند و همین اشتباه در دوره ی احمدی نژاد اتفاق افتاد و شاید یکی از منابع اصلی فساد همین موضوع باشد .

فساد بخواهیم یا نخواهیم وجود دارد اما اگر بخواهیم با ان مبارزه کنیم مبارزه اش هم عده و هم غده می خواهد و بهتر بگویم  باید  کمی و کیفی نیرو گذاشت و هم سرمایه عظیمی را باید هزینه کرد زیرا سیتسم های امنیتی ،  اطلاعاتی ،  نظارتی و بازرسی بخواهند کار کنند باید با تلاش بسیار شبکه های مختلف ایجاد کنند تا مطالب را در بیاورند اما به جای این مورد باید مهندسی معکوس انجام داد یک شفاف سازی را در کشور رشد دهیم .

چرا شبکه دولت شکل نمی گیرد ؟ چرا شبکه ی انفورماتیک دولت راه اندازی نمی شود و قسمت های جزیی ثبت و پست راه اندازی شده است اما چرا مابقی ان از جمله بانک ها و شهرداری ها  راه اندازی نمی شود ؟ و این شفاف سازی باید برای مردم روشن باشدو همچنین در حقوق و دستمزد مانند همه ی دنیا از بالاترین مسوول تا پایین ترین مسوولان شفاف باشد که اگر نه همه ی مردم لااقل دستگاه های نظارتی و خبرنگار ها مجموعه ی این اطلاعات  را بتوانند ببینند و در کشور ما حقوق و دستمزد چرا معلوم نیست ؟  
نماینده مجلس وقتی وارد مجلس می شود تا وقتی که از مجلس بیرون می رود باید اموالش ارزیابی شود که متاسفانه هیچ ارزیابی نمی شود .

در مثال سوم در رابطه با بانک ها و مجوز هاست چرا مجوز هایی که صادر می شود فقط یک عده ی خاص از آنها استفاده می کنند و همین الان استخدام وزارت نیرو چند صد نفر بوده است که هیچ کجا متوجه نمی شوند از کجا و با چه روشی استخدام شده اند و از هیچ ازمونی هم گرفته نشده است  هشت نفر ان در حوزه ی انتخاباتی من دماوند و فیروزکوه مشغول به کار شده اند که اصلا نمی دانیم از کجا و به چه شکلی استخدام شده اند و این سوال پیش می آید چطور این ها را استخدام کرده اند و چه ارگانی این مجوز ها را صادر کرده است بنابراین اگر می توانستیم کمک کنیم همه با هم دیگر ان ظرف بلورین که اقای رییس جمهور می گفت برای انتخابات ایجاد کنیم برای مسایل مالی هم  انتخاب کنیم

اگر معلوم  شود موسسه اعتباری x داراییش چقدر است و چقدر بدهی دارد و دارای چه وضعیتی است مردم دیگر نمی روند سرمایه و پولشان را در انجا بگذارند چرا شفاف سازی نمی شود ؟ و بعد نتیجه اش می شود همه به قوه ی قضاییه مراجعه کنند تا پول مردم را دهند و این شدنی است .

 

راهکارهای مجلس در مبارزه با فساد  چیست ؟

مجلس دو ابزار دارد یکی کمسیون اصل 90 که می تواند مانند رییس جمهور و روسای قوای دیگر مکاتبه کند و خیلی از اطلاعات را از سیستم ها دریافت کند از سازمان بازرسی گرفته تا وزارت اطلاعات و ناجا و هرکجای دیگر در خواست کند باید به این کمیسیون جواب دهند و کمسیون اصل نود به عنوان نهاد نظارتی باید نقش ویژه ای ایفا کند و روزمررگی را کنار گذارد و یک برنامه ی مشخص داشته باشد که اقای دکتر لاریجانی 25 مورد را مشخص کردند از جمله بانک ها ، سپرده ها ، موسسات اعتباری  ، کالای قاچاق ،اصل 44 و  .. بود ...

 

ایا برای این موارد ی گفتند شکل عملایتی برایش تدوین کرده اید ؟
متاسفانه یک سال گذشت انقدر کارهای اجرایی برای نمایندگان ایجاد شده که به دلیل همین سپرده گزاران و موسسه کاسپین ، حقوق نجومی تهیه گزاراشات شدند و نتوانستند شکل عملایتی کاملی تدوین کنند.

اما ابزار دیگر ان تک تک کمیسون ها هستند که می توانند وزیر کشور و وزیر اطلاعت و ... را ملزم به ارائه ی اطلاعات کنند اما کاش می توانستیم برنامه ای تدوین کنیم با شفافیت گفته شود به عنوان مثال وزیر نفت در حین قرارداد های نفتی با شرکت ها خارجی طبق چه اصولی ان قرار داد را انجام دهد

و سومین مورد طرح ها و لایحه ها است ، ما ضعف ها و تداخل های قانونی در هر کجا که وجود دارد را پالایش و کم کنیم این ابزاری هست که تکلیف مردم روشن می شود مثلا به خاطر همین موارد وزیر نفت باید به چند جا از جمله مجلس ، وزارت اطلاعات ، قوه قضاییه و ... پاسخگو باشد که باید این شکل را عوض کنیم چون بابک زنجانی با تمام این نظارت ها باز دو و نیم میلیارد دلار رو برداشت ...

اما چهارمین مورد و مهمترین مورد که ریشه اصلی فساد است  ساختار چند مدیریتی  نظام ما است  و مفسدان اقتصادی از این گپی که بین این نظام ساختاری ما وجود دارد سو استفاده می کنند و سر افراد و سازمان هان را کلاه می گذارند ، با دقت نگاه کنید در شهرستان و استان ها چه کسانی حاکمند ؟ آیا واقعا یکی حاکم است ؟ استاندار حاکم مطلق است ؟ اصلا این طور نیست امام جمعه حاکم است قوه قضاییه حاکم است ، دستگاه های امنیتی حاکم است  و در  سطح کل کشور هم همینطور است و این مشکل ساختاری باعث می شود با  یک رابطه در یک ارگان و قوه و یا سازمان کارهای ممنوعه انجام  شود و در نتیجه فساد شکل گیرد . و تنها راه حل ان هم این است که وحدتی بین نیروهای امنیتی ، نظارتی و اجرایی باشد و یک برنامه ی جامع مبارزه با فساد دهند ..



شما به شفاف سازی اشاره کردید اما تا رسانه ها استقلال نداشته باشند شفاف سازی معنی نمی دهد در این مورد  توضیح دهید

برای این مورد باید بگویم دو کار اساسی باید شکل بگیرد

یک اینکه  احزاب  باید به شکل واقعی  تشکیل شود و همچنین از آنها حمایت شود احزاب مثل گردشگران شده اند یکی می گوید باشد یکی می گوید نباشد و تکلیفشان معلوم نیست  حزب داریم هر روز انها را تحت فشار قرار می دهند و به محض اینکه یک حزبی طرفدار پیدا می کند فوری با آن مخالفت می کنیم و با انها برخورد می شود که اینها از جمله مشکلاتی است که ما داریم

در دنیا پارلمان وجود  دارد و این پارلمان ازغرب امده و یک ساختار جدیدی است که پایه اصلی ان حزب است اما در کشورمان مجلس شکل گرفته و حزب هر روز تحلیل رفته است اگر حزب واقعی شکل بگیرد فرد دیگر مهم نیست بلکه حزب پاسخگو هست اما الان تحت عنوان فراکسیون مطرح است که هیچ ضابطه ی اجرایی ندارد که هر روز نامش هم عوض می شود و هر کسی هم دلش بخواهد در جلسه ی فراکسیون ها شرکت کند و یا اگر پشیمان شود به فراکسیون دیگر برود که این حزب نمی شود . اما اگر حزب واقعی باشد همه چیز معلوم می گردد و برنامه و پی گیری های حزب مشخص می گردد .

 

دوم رسانه ها هستند

یکی از رکن اصلی دموکراسی رسانه هست که بتواند آزادانه وارد کند  نقد کند من نمی گویم که رسانه ها نا هنجاری ایجاد کنند و یا از خط قرمز ها بگذرند  اما دلیلی ندارد که رسانه نتواند رییس جمهور را نقد کند دلیلی ندارد رسانه نتواند بنیاد های زیرمجموعه رهبری را و یا وزارت اطلاعات را نقد کند .

 اصلا کسی نمی تواند برخی دستگاه ها را نقد کند اما هزار ها فیلم بر علیه سازمان های امنیتی در کشور های دیگر ساخته می شود و شاید خود همان سازمان ها تولید می کنند و یکی از رکن اصلی دموکراسی که رسانه است اگر ازادانه نقد کند خیلی از مشکلات موجود رفع خواهد شد.

 

منبع خبر وکیل ملت
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top