ابعاد فقهی حضور بانوان در ورزشگاهها

امید دوستبانی

وکیل ملت: در بررسی انچه در مقررات فقهی و به عبارتی _ انچه هست نه انچه باید_ وجود دارد حول دو محور کلی است درواقع مخالفت مراجع معظم تقلید دو گونه است محور اول ،نگاه حرام زن به مرد نامحرم محور دوم ،حضوربانوان در ورزشگاه به دلیل مفاسد احتمالی

تاریخ انتشار: 16اسفند1396|10:23

 ابعاد فقهی حضور بانوان در ورزشگاهها
| کد خبر: 260214

در مورد محور اول    قاطبه فقهای معظم نگاه همراه با ریبه و هوس الود به اندام متعارف بدن را حرام دانسته اند ولی در نگاه به بدن مرد نامحرم نظرات متفاوتی وجود دارد بنظر حضرت امام،مقام معظم رهبری و اقای صافی نگاه زن به بدن نامحرم جایز نیست اقای بهجت به احتیاط واجب انرا جایز نداسته اند و ایات عظام،تبریزی،سیستانی،فاضل،مکارم،نوری همدانی ووحید خراسانی معتقدند اگر نگاه بدون قصد لذت و ترس از افتادن به گناه باشد اشکال ندارد،البته همان اجزای بدن که متعارف است والا اجزای غیر متعارف که حرمت دارد   مبنای این حکم ایه 31سوره نور است که می فرماید «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم ...و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن    ...برداشت حقیر این است که فقهای معظم نگاهی را حرام می دانند که همراه با ریبه و هوس الود باشد بعبارتی فقه ما یک ضابطه شخصی و نوعی معین فرموده و فقها با توجه به موضوع ،حکم قضیه را برای مکلفین اعلام می فرمایند انچه به ذهن متبادر می شود ،هر نگاهی حرمت ندارد و با قیود بالا جایز نیست بنابراین این حکم مختص ورزشگاه نمی تواند باشد و در همه مکان های عمومی،خیابان،دانشگاه و.....جاری است  سوالی که مطرح است ایامی توان صرف اینکه ممکن است برخی نگاهها الوده به گناه است حکم به محرومیت همه بانوان از فعل مباح حضور در اجتماعات و فعالیت ورزشی و اجتماعی،صادر نمود؟   واما محور دوم   این مورد هم به تبع مورد اول است با این تفاوت ،که ممکن است به دلیل اختلاط زن و مرد و انجام رفتارهای غیر متعارف برخی تماشاگران و...مقدمه گناه و فعل حرام فراهم گردد لذا در این مورد هم غالبا فقها حکم به احتیاط داده اند     در این مورد باید گفت این فرض وجود دارد که حضور بانوان در میان مردان مقدمه فسادهای بعدی و اثار سو ءدیگری باشد   بنظر می رسد طراحان این موضوع نظرشان اختلاط نبوده و مخالفت مراجع محترم شاید ناظر بر اختلاط به معنای واقعی کلمه باشد لذا چنانچه مکانی مجزا در استادیوم برای بانوان در نظر گرفته شود و ورودی و خروجی ها مراعات گردد اساسا اختلاط، موضوعا منتفی است   نکته مهم دیگر اینکه اصولا فقه ما مشحون از قواعد و اصول کلی است که موضوعات جدید«مستحدثه»را به ان عرضه می کنند و حکم ان ،معین می شود   طرح مباحث اسلامی به گونه ای خشک و به دور از مقتضیات زمان و مکان موجب ازردگی خاطر مکلفان خواهد شد    از جمله دغدغه های فقه پویا توجه به واقعیات عینی و عملی است قاعده کلی حرمت تنفیر از دین که مستند ان نتیجه ای از ادله عقلی و نقلی است ارتکاب هر عملی که مایه دین گریزی مردم شود را حرام می داند مفاد این قاعده نه تنها بر ادله احکام مباح که بر ادله احکام الزامی نیز حاکمیت دارد قاعده مورد بحث در بسیاری از ابواب فقهی از جمله تنظیم روابط مسلمانان،اجرای احکام و امربه معروف و....کاربرد دارد   مطابق این حکم اجرای احکام شریعت باید در بستر مقبولیت عمومی و در یک تعامل منطقی و معقول با جامعه،بویژه اینکه زمینه های فکری و فرهنگی ان باید فراهم گردد تا مورد پذیرش قرار گیرد اگر چنانچه اجرای یکی از احکام شریعت مایه دین گریزی بخش قابل توجهی از جامعه شود و  اصل دین مواجه با تردید و تشکیک واقع گردد ایا دین همچنان بر اجرای ان اصرار می ورزد؟؟  یا انکه تا فراهم شدن زمینه های فکری و فرهنگی لازم خواستار توقف ان میگردد؟   قابل توجه اینکه این قاعده فقهی هرگز به معنای تجویز تبعیت کامل دین از عرف و عادت های رایج که در جوامع شکل می گیرد نیست لکن برای اجرای احکام دینی همواره نوعی امادگی و پذیرش نسبی از سوی مردم ضروری است   در مانحن فیه بخش قابل توجهی از مطالبات جدی بانوان ودغدغه مندی نهادهای مدنی و  فرهنگی بشمار می اید و شایسته است، حاکمیت پاسخی در خور بدهد   باید قبول کرد که تغییرات فرهنگی در جامعه شکل گرفته و نمی توان صرفا با چنین نظریات فقهی که نوعی و شخصی است بدون توجه به واقعیات موجود قضاوت دقیقی کرد چه اینکه اثاران باعث شکاف هرچه بیشتر مردم بویژه نسل جوان با احکام فقهی خواهد شد   اینکه گفته شود محیط استادیوم فوتبال به لحاظ اخلاقی مناسب زنان نیست ضعیف ترین پاسخی است که ذهن پرسشگر جوانان امروز را قانع نمی کند   ..در یاپان عرایضم تاکید می کنم بازخورد احکام فقهی در جامعه باید طوری باشد که عملا در جامعه جنبه اجرایی و عملیاتی به خود بگیرد والا به تدریج بر روی کاغذ و رساله های عملیه باقی خواهد ماند شرایط جامعه بیان ایسر الاقوال است   و از سوی دیگر اگر شرایط ورزشگاه ها برای رفتن زنان مهیا نیست باید امکان و زیرساخت های ان فراهم گردد، نباید با بهانه های غیر اصولی رابطه جوانان را با اسلام عزیز و احکام نورانی ان گل الود و دین را خرج بی تدبیری هاوبی مسولیت های خود نماییم والسلام

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

پر بازدیدترین اخبار

Top