طرحی که رئیس‌جمهوری وقت هدف از اجرای آن را کاهش مصرف سوخت و کاهش حجم ترافیک اعلام کرد، اما در عمل حواشی این طرح هم مانند هدفمندسازی یارانه‌ها، مسکن مهر و ... بیش از اهداف اصلی نمود داشت. با اجرای این برنامه نه‌تنها مصرف سوخت کاهش نیافت، بلکه با دونرخی‌شدن بنزین، فضا برای فعالیت دلالان و سودجویان مهیا شد. این روند هشت سال ادامه پیدا کرد، تا اینکه در سوم خرداد 94 بنزین تک‌نرخی و در عمل استفاده از کارت‌های سوخت متوقف شد. از سوی دیگر، نمایندگان مجلس پس از کش‌وقوس‌های فراوان در روزهای پایانی اردیبهشت سال 95 طی مصوبه‌ای استفاده از کارت سوخت در زمان سوخت‌گیری را الزامی اعلام کردند. با این حال، مشاهدات نشان می‌دهد که برخی جایگاه‌های سوخت نوسازی‌شده در قالب طرح برندینگ، با نازل‌های بدون ورودی کارت سوخت تجهیز شده‌اند که این اتفاق نشان از حذف تدریجی استفاده از کارت سوخت دارد. این در شرایطی است که با توجه به رشد قیمت دلار و بالارفتن نرخ بنزین در فوب خلیج‌فارس، پیش‌بینی می‌شود بازار قاچاق بنزین و گازوئیل داغ‌تر شود و اعمال مکانیزم‌های کنترل مصرف، به‌ویژه کارت سوخت، بیش از گذشته ضروری باشد. زمانی که در سوم خرداد ۱۳۹۴ بنزین تک‌نرخی شد، عد‌ه‌ای طرح حذف کارت‌های سوخت بنزین را کلید زدند و اعلام کردند با حذف سهمیه‌بندی و تک‌نرخی‌شدن بنزین دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های سوخت نیست. پیش از آن، همزمان با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و تصمیم‌گیری به منظور سهمیه‌بندی سوخت و تخصیص یارانه مضاعف به سوخت سهمیه‌ای، استفاده از کارت سوخت نیز الزامی شد. کارتی که بدون وجود آن سوخت‌گیری از جایگاه‌های سوخت امکانپذیر نبود، اما در دولت یازدهم، با یکسان‌سازی نرخ بنزین درعمل استفاده از کارت توجیه منطقی خود را از دست داد و به همین دلیل مجلس شورای اسلامی سال ۹۵ الزام استفاده از آن را لغو کرد. به‌گفته کارشناسان، با وجود لغو ضرورت استفاده از کارت سوخت، اما به‌دلیل پابرجا‌بودن سامانه سوخت‌رسانی که روی دستگاه نازل جایگاه‌های سوخت وجود داشت، میزان قاچاق خرد تا حدی کمتر و قابل‌کنترل‌ بود. ضمن اینکه همچنان آمار دقیقی از میزان مصرف توسط این سامانه در اختیار سیاستگذاران و برنامه‌ریزان قرار می‌گرفت. در همان روزها، معاون وزیر نفت با تکذیب در دستور کار داشتن سهمیه‌بندی مجدد بنزین اعلام کرد که مشکلی در تامین بنزین و انواع سوخت وجود ندارد.

ورود دلالان به بازار بنزین

تا قبل از سال 1385 قیمت بنزین به قدری پایین بود که هر مصرف‌کننده‌ای را به مصرف بیشتر و هر قاچاقچی سوختی را به قاچاق بیشتر بنزین به کشورهای همسایه ترغیب می‌کرد. ترکیب این دو مورد با یکدیگر کار را به جایی رسانده بود که دولت باید برای جبران افزایش مصرف بنزین سال به سال واردات بیشتری را انجام می‌داد و این امر باعث تحمیل هزینه‌های سنگینی به دولت می‌شد. در آن زمان دولت وقتی به جای اتخاذ راهکاری عملی برای کاهش مصرف و قاچاق سوخت صورت‌مساله را پاک کرد و با دونرخی‌کردن قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن، در واقع راهی را برای ورود دلالان به بازار بنزین گشود. با این حال نمایندگان مجلس در اردیبهشت سال 96 خواستار حذف کارت سوخت برای مصرف آن شدند که این امر می‌تواند تا حدی مصرف بنزین را افزایش دهد. برخی کارشناسان معتقدند این افزایش مصرف، بالارفتن قیمت را هم به‌دنبال دارد. طبق طرح جدیدی که بر‌اساس اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، استفاده از کارت سوخت برای استفاده از بنزین و گازوئیل الزامی است و مصوبه جدید با قانون قبلی که کارت سوخت تنها یک اولویت در دریافت سوخت در بخش حمل‌و‌نقل، صنعت و کشاورزی بود، جایگزین شد.

 

استفاده از نازل‌های بدون ورودی کارت‌سوخت

بعد از گذشت بیش از سه سال از حذف سهمیه‌بندی و خارج‌شدن کارت‌های سوخت بنزین از چرخه مصرف، حال شاهد افزایش روزافزون مصرف بنزین هستیم. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که برخی جایگاه‌های سوخت نوسازی‌شده در قالب طرح برندینگ، برخلاف قانون با نازل‌های بدون ورودی کارت سوخت تجهیز شده‌اند. همزمان با اجرای طرح برندینگ، انتظار می‌رفت که در جایگاه‌هایی که توسط برندهای مجوزگرفته، بازسازی‌شده یا می‌شوند نیز نازل‌های سوخت به ورودی کارت سوخت مجهز باشند که چنین نشده است. به گزارش مهر، چندی پیش یکی از جایگاه‌های سوخت تهران، واقع در خیابان آزادی، که با هدف اجرای طرح برندینگ بازسازی شده بود، با حضور محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افتتاح شد. جایگاهی که استانداردهای حداکثری را داراست درحالی افتتاح شد که برای سوخت‌گیری از آن نیازی به کارت سوخت نیست و دستگاه‌های نازل آن مدخلی برای استفاده از کارت سوخت ندارند. این نقص قانون و تخلف محدود به این جایگاه نمی‌شود و طبق گفته استفاده‌کنندگان از جایگاه سوخت شهرک شهیدباقری، جنب پارک آبشار و همچنین جایگاه جنب مترو استادیوم آزادی، با نازل‌هایی بدون ورودی کارت سوخت، بازسازی و تجهیز شده‌اند. این جایگاه‌های نوساز و تازه احداث‌شده، از نازل‌هایی استفاده می‌کنند که تنها پایانه فروش متصل را داراست و از ورودی برای کارت سوخت خبری نیست. کارت سوختی که به‌گفته ناصر سجادی، مجری طرح استفاده از کارت هوشمند در سال ۸۶، رقمی معادل ۷۰‌میلیارد تومان هزینه در برداشت. حال با اجرای طرحی نو به‌نظر می‌رسد جایگاه‌داران بدون توجه به قانون به تجهیز جایگاه‌ها پرداخته‌اند و درعمل کارت سوخت را از چرخه سوخت‌رسانی حذف کرده‌اند.

 

کلید واژه ها کارت سوخت - حذف
منبع خبر آرمان
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

پر بازدیدترین اخبار

Top