ده نکته راهبردی درباره سیل

دکتر علی دارابی عضو هیات علمی تهران مرکز

"امید به ناامیدى"

پدرام سلطانی

نود بدون عادل، خنثی و تهی می شود

شهرام اصغری نویسنده و روزنامه نگار
ادامه...
نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از بطحایی

وزارت آموزش و پرورش به یک بنگاه سیاسی تبدیل شده است/ سر معلمان را شیره نمالید

زهرا کورانی /خبرنگار پارلمانی

وکیل ملت: امروز وکلای ملت در خانه ملت از وزیر آموزش و پرورش دو سوال پرسیدند. یکی از آن ها سوالش را پس گرفت و دیگری پایش را در یک کفش گذاشت که دیگر حرف های خسته کننده برای معلمان نزنید.

تاریخ انتشار: 16دي1397|19:57

وزارت آموزش و پرورش به یک بنگاه سیاسی تبدیل شده است/ سر معلمان را شیره نمالید
| کد خبر: 285652

به تعبیر برخی خبرنگاران وقتی نماینده ای سوالش را پس می گیرد یعنی از صحبت های پاسخ دهنده قانع شده است. ولی حسین مقصودی نماینده مرد سبزوار معتقد است: چون پاسخ به سوالم از حیطه اختیارات وزیر آموزش وپرورش خارج است در قالب سوال از رئیس جمهور مسئله را مطرح می‌کنم.
سوال اول را مقصودی از بطحایی می پرسد و به اصل سی قانون اساسی اشاره می کند.
اصل سی ام قانون اساسی می گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد».
این قصه سر دراز دارد و چالش رایگان است ولی پول می گیرند را از سال 62 همچنان داریم؛ اینکه قانون می گوید دولت موظف به فراهم کردن تحصیلات رایگان است ولی در مدارس از دانش آموزان پول می گیرند.
آن زمان نخست وزیر برای رفع این چالش و تفسیر دقیق قانون به شورای نگهبان نامه می نویسد که پاسخ نامه این است: « اصل‌ سی ام قانون‌ اساسی‌ و بعض‌ اصول‌ مشابه‌ آن‌ مسير سياست‌ كلی‌ نظام‌ را تعيين‌ می نمايد و مقصود اين‌ است‌ كه‌ دولت‌ امكاناتی‌ را كه‌ در اختيار دارد، در كل‌ رشته‌هايی‌ كه‌ در قانون‌ اساسيی پيشنهاد شده‌، به ‌طور متعادل‌ طبق‌ قانون‌ توزيع‌ نمايد، بنابراين‌ آموزش‌ رايگان‌ در حد امكان‌ كلاً يا بعضاً بايد فراهم‌ شود. و با عدم‌ امكانات‌ كلی‌ دولت‌ با رعايت‌ اولويت ها مثل‌ ترجيح‌ مستضعفان‌ و مستعدان‌ بر ديگران‌ اقدام‌ می نمايد. لازم‌ به‌ تذكر است‌ كه‌ مستفاد از اصل‌ سی ام قانون‌ اساسی‌ دولتی بودن‌ آموزش‌ و ممنوعيت‌ تأسيس‌ مدارس‌ و دانشگاه های‌ ملی‌ به‌ موجب‌ قوانين‌ عادی‌ نمی ‌باشد. عليهذا مادام‌ كه‌ دولت‌ از امكانات‌ فراهم‌ كردن‌ وسايل‌ آموزش‌ رايگان‌ برخوردار نيست‌، عمل‌ به‌ مصوبه‌ شورای‌ انقلاب‌ مغاير با قانون‌ اساسی‌ نمی ‌باشد.»
مصوبه شورای نگهبان این بوده که از دانشجويانی‌ كه‌ توانایی پرداخت‌ دارند شهریه دریافت کنند ولی این بخش از پاسخ شورای نگهبان مقصود مقصودی نیست او تأکید بر تحصیل رایگان دانش آموزان تا دوره متوسطه را دارد.

وزیر: امکان اداره نداریم
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به نماینده سوال کننده پاسخ می دهد: آموزش و پرورش بنا ندارد به دلیل کمبود اعتبارات سرانه مدارس مردم را تحت فشار بگذارد یا به اجبار از دانش آموزان کمک های مالی دریافت کند.
بطحایی اذعان می کند: گرفتن هرگونه وجه اجباری از دانش آموزان به نحوی که در برخی مواقع نتیجه آن ترک تحصیل شود، ممنوع است.
وی با اعتقاد بر اینکه اگر کمک های مردمی نباشد، امکان اداره مدارس وجود ندارد می گوید: مدیران تلاش کردند این وجه فقط در حد کمک و توانایی ولی دانش آموز باشد.
او از نمایندگان می خواهد: اگر دریافت پول از دانش آموزان باعث شده تا تعدادی از آنها که ضعف مالی دارند، ترک تحصیل کنند، به آموزش و پرورش اعلام کنید تا رسیدگی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه می دهد: سال گذشته تخصیص سرانه مدارس در کل 12 ماه معادل 30 درصد اعتبارات مورد نظر بود در حالی که امسال علاوه بر آن تخصیص اعتبارات، سازمان برنامه و بودجه 120 میلیارد تومان دیگر منظور کرد و البته 200 میلیارد تومان دیگر نیز در راه است.


 مردم به ما می خندند
این صحبت های بطحایی مقصودی را قانع نمی کند؛ سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد: اینکه ما پول نمی گیریم توهین به شعور مردم است. با این حرف ها مردم به ما می خندند.
این نماینده سوال کننده معتقد است: اصل سی ام قانون اساسی در حال از بین رفتن است و وزارت آموزش و پرورش به یک بنگاه سیاسی تبدیل شده است.
مقصودی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش تبدیل به دفتر حزبی خاص شده است اظهار می کند: بخاطر عزل و نصب ها باید تأسف بخوریم و به این رفتار آموزش و پرورش باید گریه کرد.
وی ادامه می دهد: اوضاع مدارس ما اسفناک است و با این حرفا معلوم است روزهای آینده پول های بیشتری از دانش آموزان می گیرند؛ باید نگاه به کلاس و درس عوض شود و صدای معلم در کلاس درس شنیده شود نه در زندان.
این طراح سوال به سرانه تحصیل در نروژ اشاره و می افزاید: سرانه تحصیل هر دانش آموز در کشورهای توسعه یافته 150 میلیون تومان در سال است در حالیکه که سرانه سالانه هر دانش آموز در ایران سه میلیون تومان است.

او سوالش را از هیأت رییسه پس می گیرد و اعلام می کند: این سوالم را از رییس جمهور پیگیری می کنم.

نماینده: مگر ما علاف هستیم
سوال دوم را نماینده مردم اصفهان از بطحایی می پرسد. او به طرح نظام رتبه بندی معلمان انتقاد دارد و معتقد است که این طرح سال هاست عنوان می شود ولی عمل نمی شود.
صحبت های وزیر صد و دوازده نماینده را قانع می کند ولی حسن کامران دستجردی تأکید می کند: نظام رتبه بندی معلمان از سوی دولت های مختلف مطرح شده ولی اجرا نشده است؛ با این حرف ها سر معلمان را شیره نمالید.
کامران ادامه می دهد: از ششم شهریور ماه لایحه نظام رتبه بندی معلمان در دفتر دولت و پیچ و خم کمیسیون ها قرار گرفته است؛ در این شرایط کلاس دایر است یا بایر؟
او معتقد است: همه شعار می‌دهند که معلم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است در حالیکه دولت هنوز لایحه نظام رتبه ‌بندی معلمان را به مجلس نداده است.
این نماینده با تأکید بر اینکه بودجه سال آینده شفاف نیست اذعان می کند: مشخص نیست دو هزار میلیارد بودجه‌ ای که برای رتبه ‌بندی معلمان در وزارت آموزش و پرورش از آن صحبت می‌شود در کدام بخش قرار است هزینه شود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان می گوید: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف به تحول در نظام تعلیم و تربیت شده اما برای افزایش بهره‌ وری هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی اعتقاد دارد: در وزارت آموزش و پرورش هیچ اراده ای برای عمل نیست و صحبت از اجرای نظام رتبه‌ بندی به یک سراب برای معلمان تبدیل شده است.

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top