روز خیام

دکتر مسعود میری نویسنده

وکیل ملت: خیام نمادی از بیداری غربی ست که غربیان ما را با ان نام آشنا کردند . هنوز بر این باورم که خیام با اندیشه ی تقدیری ما سازگار نیست و غمخواهی نهفته در اندیشه های پس از اسلام ما را حمایت نمی کند

تاریخ انتشار: 29ارديبهشت1398|01:03

روز خیام
| کد خبر: 293075

. خوش باشی و این جهانی بودن یا به زبان امروزی دنیوی شدن جهان شعر در خیام خودنمایی غریبی دارد . آنچه به خیام یا ابن خیامی منسوب است ، چه آن شصت هفتاد رباعی ای که چنین گمان داریم که قطعا از آن اوست ، و چه انبوهی از رباعیات خیامی که بعدها به نام او ملصق شده ، همه به سویه ای اشاره دارد که غریبه است با جهان مالوف فرهنگ هزار ساله ما .   شاید این نوع از سرایش بیشتر به بن مایه های فرهنگ خیابان و بیابان ما نسبتی بیابد . به فرهنگ غیر رسمی ، غیر درباری ، عوامانه ، و هزار و یک شبی ی ما . آنچه عوفی ها ، ثعالبی ها ، ابن مقفع ها ،  بدیع‌الزمان همدانی ها و دیگران از بطون جماعات شعوبی ی روزگار خود تحصیل کرده اند و در حکایات و تمثیل ها و روایات و در نهایت در نثر سامانی به آن داده اند ، در شعر ، در استعاره‌ی ادبیات جدی تر ، خود را در رباعی‌های خیامی به نمایش می‌گذارد .   شاید بتوان گفت در نثر مقامات بدیع الزمان ، هزار افسان ، کلیله و دمنه‌ی ابن مقفع ، جوامع الحکایات و لوامع‌الروایات سدیدالدین عوفی جامعه‌ی زیردستان و فرومایگان را لایه برداری کرده‌اند و در شعر اگر از شاهنامه بگذریم ، این خیام است که آرمان و آرزوی خوش باشی و زندگی باوری را از این طبقات فرودست اخذ کرده است . این مختصر را نوشتم تا حرمت نام خیام را در روز منسوب بدو حرمت گذارده باشم .  

اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top