ورزش کوتاه ترین و مهم ترین راه در درمان کبد چرب

وکیل ملت: متخصصین بیماری های کبد و گوارش معتقدند اولین و مهمترین قدم در درمان این بیماری ورزش کردن است و بیمار باید سبک و روش زندگی خود را تغییر بدهد.

تاریخ انتشار: 1آبان1394|21:10

ورزش کوتاه ترین و مهم ترین راه در درمان کبد چرب
| کد خبر: 36035

مجموعه‌ای از عوامل باعث رسوب مزمن چربی در کبد و التهاب و نارسایی مزمن در کبد می‌شوند در بین این عوامل دیابت یک علت مهم و شناخته شده در ایجاد کبد چرب می‌باشد و هر چه طول مدت ابتلا به دیابت طولانی باشد و یا درمان آن ناقص انجام گیرد احتمال ابتلا به کبد چرب در این افراد بیشتر است و در آنها ابتلا به التهاب ناشی از کبد چرب بیشتر از افراد عادی است. تغيير الگوي غذايي در دهه هاي اخير و بخصوص افزايش مصرف غذاهاي چرب و آماده و نداشتن تحرک و فعاليت فيزيکي منظم باعث افزايش وزن و چاقي در بيشتر افراد شده است. يکي از عوارض اين تغيير الگوي زندگي شيوع بيماري هاي مختلف و از جمله بيماري کبد چرب است.

اغلب بیماران مبتلا به کبد چرب بین ۴۰تا۶۰ سال سن دارند و بیماری در زنان شا یع تر است. کبد چرب در کودکان با سن بالاتر از ۱۰سال نیز می‌تواند ایجاد شود .این اختلال کبدی مزمن بوده وبرای سالها پایدار خواهد ماند .

چاقی به تنهایی می‌تواند زمینه ساز کبد چرب باشد و عوامل ژنتیکی در کنار دیگر عوامل در ایجاد کبد چرب  دخیل است، در برخی بیماران افزایش چربی خون جزء LDL کلسترول در بیماران مبتلا رویت می‌شود که در درمان این افراد کم کردن LDL نقش موثری خواهد داشت. برخی افراد هستند که در آنها بیماریهای زمینه منجر به ابتلای آنها به کبد چرب غیر الکلی می‌شود مثل اختلال در متابولیسم و برخی هپاتیتهای مزمن مثل هپاتیت Bو C هم ممکن است همرا با کبد چرب دیده شود .

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب
همانطور که اشاره شد چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس، داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز توصیه می شود. اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین نمایید.حواستان باشد که ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز، از بهترین راه‌های درمانی برای بهبود بیماری کبد چرب است.

نقش ورزش در درمان کبد چرب
با توجه به معرفی عللی (چاقی، دیابت)  که باعث بروز بیماری کبد چرب می شود، در همین ابتدای گزارش مشخص شد که با انجام دادن ورزش می توان از عللی که خطر بروز بیماری کبد چرب را افزایش می دهد ، جلوگیری کرد.در واقع بهترين روش و آسان ترين راه درمان کبد چرب حذف عوامل ايجادکننده بيماري است. به عنوان مثال فرد چاقي که دچار کبد چرب شده است با انجام ورزش بصورت مستمر (دست کم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقيقه پياده روي يا دويدن آهسته)، و همچنین با اصلاح شيوه تغذيه از طريق يک رژيم غذايي سالم و متعادل، کم کالري و کم چرب می تواند اضافه وزنش را کاهش دهد ویا فرد ديابتي با کنترل ديابت خود که پیش از این اشاره شد که فرد دیابتی علاوه بر درمان دارویی توسط پزشک و رژیم غذایی با فعاليت هاي بدني و ورزش منظم می تواند دیابت خود را کنترل کند و با کنترل این بیماری از  بيماري کبد چرب نیز رهايي پيدا مي کند.

دکتر مهدی پزشکی مدرس متخصص گوارش در خصوص درمان بیماری کبد چرب معتقد است: این بیماری درمان دارویی و قطعی ندارد و تنها با ورزش می توان این بیماری را بهبود بخشید.
داشتن یک  رژیم غذایی صحیح ، کاهش وزن و ورزش را موثرترین راه های درمان کبد چرب است .اما شناخته شده‌ترین و معروف ترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است و حتی دیده شده در بیمارانی که کاهش وزن نداشته‌اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است و در آخر استفاده از داروهای کاهنده قند خون در بیماران دیابتی و استفاده از داروهای کاهنده LDL در بیماران مبتلا به کلسترول از راه‌های مفید در کنار ورزش و کاهش وزن برای درمان کبد چرب است.

هرچند احتمال وقوع مرگ يا از کار افتادن کامل کبد در پي بروز عارضه "کبد چرب" بسيار نادر است، اما به دليل عملکرد حياتي که کبد در تصفيه و پالايش خون، تنظيم هورمون هاي بدن، ذخيره گلوکز (قند)، ترشح صفرا و کمک به هضم غذا و... دارد، توجه به درمان بموقع آن بسيار اهميت دارد.
 
  ورزش های مناسب در درمان کبد چرب
برای درمان کبد چرب ورزش خاصی توصیه نشده است و این افراد ممنوعیتی برای ورزش کردن ندارند اما طبق توصیه پزشکان به بیماران مبتلا به کبد چرب این افراد يا باید هر روز 20 دقيقه ورزش کنند يا يک روز درميان يک ساعت به انجام فعاليت‌هاي ورزشي بپردازند. بيماران بايد بدانند که ورزش بايد مداوم انجام شود تا تاثيرگذار باشد نه اينکه 2 روز آن را انجام دهند و 3 روز انجام ندهند. ضمن اينکه لازم نيست اين 20 دقيقه يا يک ساعت، مداوم باشد، بيمار مي‌تواند 2 تا 10 دقيقه يا 4 تا 15 دقيقه ورزش کند. اين توصيه به‏خصوص براي افرادي است که به دليل مشکلات اسکلتي‌-عضلاني قادر به ورزش طولاني نيستند. فرد يا بايد سريع راه برود يا از سربالايي بالا برود و... تا به بدن فشار بيايد و عرق کند، ضربان قلبش تند شود و به نفس‌نفس زدن بيفتد. چنين ورزش‌هايي هم وزن را پايين مي‌آورد و هم کبد چرب را بهبود مي‌بخشد.
 
(طیبه خزاعلی)

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دسته بندی خبر روز ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top