نیما خسروی با اشاره به رای گیری الکترونیکی در انتخابات

اعتماد شهروندان مهم است

وکیل ملت: پویان حسین زاده:در سال های اخیر پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن مراکز و سازمان های دولتی و خصوصی، رشد قابل توجهی داشته است.سیستم های الکترونیکی مانند دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، شهر الکترونیکی و اخیرا" رای گیری الکترونیکی روز به روز در حال نفوذ در زندگی روزمره مردم است.

تاریخ انتشار: 18آبان1394|03:01

اعتماد شهروندان مهم است
| کد خبر: 48086

انتخابات الکترونیکی یعنی جایگزین کردن سیستم دستی رای گیری با سیستم های مکانیزه رای گیر که در همین خصوص نیما خسروی وکیل پایه یک دادگستری می گوید که هنگامی که بحث رای گیری الکترونیک مطرح می شود بحث اعتبار این سیستم و تضمین صحت نتایج حاصل از آن کانون توجه قرار می گیرد. از آنجایی که رای دهندگان به سیستم رای گیری کاغذی عادت کرده اند، زمانی که از سیستم های رای گیری الکترونیک استفاده می کنند چون برایشان ملموس نیست موجب تشکیک می شود و این مسائله زمانی که برای اولین بار شکل بگیرد موجب بدگمانی و مفروضاتی قبل از اجرای آن می شود.
کشورهای پیشرفته هم از رای گیری الکترونیکی استفاده نمی کنند
از جهتی دیگر این نکته هم قابل توجه است که، در تمامی کشورهایی که سابقه استفاده از رای گیری الکترونیکی وجود دارد در وادی امر در عالی ترین سطح رای گیری از آن استفاده نمی کنند بلکه بصورت مرحله ایی و ابتدا از انتخاب های کم اهمیت تر شروع می کنند و پس از ارزیابی نتایج به عمل آمده و عملکرد این سیستم در انتخاب های بعدی و مهم تر از این آن استفاده می کنند.
یعنی استفاده از رای گیری الکترونیک در انتخابات باید بصورت تدریجی و مبتنی بر ارزیابی عملکرد این روش در سطوح پایین تر باشد زیرا در انتخابات ملی به واسطه حساسیت های که وجود دارد هرگونه نارسایی در دستگاه می تواند اعتبار کل نظام سیاسی را تحت تاثیر قرار بدهد و پیامدهای چشمگیر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و امنیتی می تواند برای دولت ها بوجود آورد.
این وکیل دادگستری سابقه ایران در استفاده از فناوری اطلاعات در برگزاری اتنخابات الکترونیک را به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می داند و می گوید که دو مورد را می توان از دلایل سابقه کوتاه در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتخابات دانست که مورد اول اشاره می کند به اینکه استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات نیازمند قانون گذاری دقیق و متناسب است در صورتی که مقررات منظم و دقیق در ایران وجود ندارد و قوانین و مقرارت ایران امکان استفاده از روش های الترونیک را برای انتخابات نپذیرفته و جامعیت لازم را ندارد.
تضمین امنیت رای گیری مهم است
برای مثال می توان به ماده 9 قانون انتخابات ریاست جمهوری اشاه کرد که عنوان می کند: چنانچه در همه یا بعضی از شهرستانهای یک استان شمارش آراء با دستگاه شمارش گر صورت پذیرد سیستم ( کامپیوتری انتخابات ) باید به نحوی طراحی و اجرا شود که دسترسی به نرم افزارها و سخت افزارهای آن در کلیه مراحل انتخابات بدون حضور نمایندگان شورای نگهبان میسر نباشد .
تصمیمات لازم جهت حفظ نرم افزارها و سخت افزارها مشترکاً توسط شورای نگهبان و وزارت کشور اتخاذ می شود و کلیه نسخه های نرم افزاری قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان رسیده و مهر و موم ( قفل نرم افزاری ) می شود تا در زمان مورد توافق با حضور نمایندگان شورای نگهبان و وزارت کشور روی سیستم های کامپیوتری هر حوزه انتخاباتی نصب و راه اندازی گردد . هرگونه تغییر در نرم افزارها باید با اطلاع و تأیید شورای نگهبان انجام گیرد .
نیما خسروی در ادامه می گوید که در سیستم انتخابات ایران در چارچوب قانون اساسی، کلیه انتخابات به جز انتخابات شورای شهر تحت نظارت شورای نگهبان است و متولی اصلی برگذاری انتخابات شورای نگهبان، بعنوان نهاد ناظر و وزرات کشور بعنوان دستگاه متولی اصلی است.
پس از انتخابات 88 به بعد متوجه افزایش اهمیت انتخابات الکترونیکی در ایران هستیم که همچنین میان سخنگوی وزارت کشور و سخنگوی شورای نگهبان مطالبی عنوان شد که نشان از توجه به استفاده از رای گیری الکترونیک دارد.
تضمین امنیت رای گیری و حقوق رای دهندگان مسئاله ایی است که باعث می شود تا رویکرد شورای نگهبان محافظه کارانه باشد.
در سال 88 در دو یا سه قسمت انتخابات بصورت الکترونیک برگذار شد. اولین مرحله تکمیل پرسشنامه اعلام نامزدی بصورت الکترونیک و تحویل برگه پرینت آن به وزارت کشور بود.
در مرحله بعدی در رابطه با احراز هویت و صلاحیت رای دهندگان از این مسائله استفاده شد که از طریق خواندن شماره کارت ملی اشخاص بواسطه دستگاه بارکد خوان امکان پذیر بود که برای اولین بار وزارت کشور موفق به دسترسی به بانک آماری دقیق و کامل در خصوص رای دهندگان در انتخابات شد.
این وکیل دادگستری در ادامه می افزاید که مرحله بعدی بحث تجمیع آرا است که در واقع در روز انتخابات وزارت کشور موفق به دستیابی به آرا  رای دهندگان بصورت لحظه به لحظه می شد و استفاده از این سیستم موجب شد تا نتایج حاصل از انتخابات در کمتر از 12ساعت اعلام گردد در صورتی که در دوره های گذشته بیش از 72 ساعت زمان نیاز بود علاوه بر این اختلالی در نحوه برگزاری و امنیت انتخابات به وجود نیامد که از این حیث بسیارقابل توجه است.
وی در پایان گفت که در حال حاضر این بحث استفاده از دستگاه های ثبت مستقیم الکترونیک رای در انتخابات مجلس بین شورای نگهبان و وزارت کشور مطرح است و نکته قابل توجه حرکت به سوی استفاده از ارتباطات و اطلاعات در امر رای گیری در کشور است و در استفاده از این فناوری با توجه به اهمیت مقوله انتخابات بعنوان مقوله ایی که دارای آثار سیاسی مهم و حساس است نباید عجله کرد بلکه باید با معرفی تمامی جوانب از این فناوری بگونه ایی استفاده گردد که اعتبار و امنیت این مسئاله خدشه دار نشود تا اعتماد شهروندان به این سیستم از بین نرود بنابراین از این حیث رویکرد محافظه کارانه شورای نگهبان نسبت به استفاده از این سیستم قابل درک است.

دسته بندی حقوق سیاسی , حقوقی ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top