9 اشتباه دردسر ساز در شبکه های اجتماعی

وکیل ملت: بیشتر صاحبان کسب و کار در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند و از این پلتفرم ها به عنوان بازار کارآمد برای بازاریابی محصولات، تبلیغات گسترده، ارتباط نزدیک با مشتری و... استفاده می کنند.

تاریخ انتشار: 30آبان1394|10:30

9 اشتباه دردسر ساز در شبکه های اجتماعی
| کد خبر: 54716

نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داد 92 درصد مراکز بازاریابی جهان شبکه های اجتماعی را برای پیشبرد فعالیت های خود مهم ترین ابزار می دانند و معتقدند این پلتفرم ها روی کسب و کار آنها تاثیر مستقیم بر جا می گذارد.

اگر شبکه های اجتماعی به صورت گسترده توسط کاربران خانگی و سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند و همکاران از مزایای آنها تعریف می کنند، ولی کاربران به واسطه اشتباهاتی که در این پلتفرم ها انجام می دهند می توانند برند یا کسب و کار خود را تخریب کنند. به عبارت دیگر، اگر اصول حضور در شبکه های اجتماعی رعایت نشود، سازمان ها به جای آنکه بستر لازم برای پیشرفت خود را مهیا کنند، ارزش آنها را نزد مشتریان کاهش می دهند.
 

9 اشتباهی که نباید در شبکه های اجتماعی انجام داد

بر همین اساس کارشناسان مرکز Entrepreneur مطالعه گسترده ای را انجام دادند تا بزرگ ترین اشتباهات کاربران در شبکه های اجتماعی را شناسایی کنند. براساس نتایج حاصل از این بررسی اعلام شد که کاربران نباید 9 اشتباه زیر را انجام دهند.

انتشار یک محتوا بارها و بارها

تاکنون به محتوای آنچه در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید فکر کرده اید؟ آیا شما جزو آن دسته از کاربران هستید که هر روز حجم وسیعی از اطلاعات را به اشتراک می گذارید یا آنکه به ندرت یک مطلب را منتشر می کنید؟ شاید هم هر روز مطلبی را که روی وبلاگ خود می گذارید برای کاربران اجتماعی هم منتشر می کنید؟
 

9 اشتباهی که نباید در شبکه های اجتماعی انجام داد

به هر حال، اینکه چه مطلبی را با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک می گذارید و از چه منبعی استفاده می کنید تا مطالب مورد نظر خود را روی صفحات اجتماعی منتشر کنید، باید توجه داشته باشید که یک نوع محتوا نباید از سوی شما چند بار منتشر شود. این کار می تواند محبوبیت شما را پایین بیاورد و موجب شود مخاطبان بدون آنکه مطلب شما را بخوانند، آن را کنار بگذارند. انتشار یک مطلب تکراری بارها و بارها در نهایت موجب می شود تاثیر آنچه گفتیم پایین و پایین تر بیاید. باید توجه داشته باشید که اگر یک محتوای خاص را در اختیار دارید، بهتر است شکل آن را برای انتشار مجدد تغییر دهید و در قالب های مختلف ارایه دهید.

انتقال ندادن هواداران به دیگر فضاها

کارشناسان بر این باورند که در عصر دیجیتالی امروز، مهم ترین سرمایه ای که هر کاربر در اختیار دارد فهرست ایمیل های دوستان و اطرافیان او است. شاید این مطلب را قبلا هم شنیده باشید، ولی فراموش نکنید که ایمیل شما اهمیت فراوانی دارد و اطلاعات داخل آن از مهم ترین اموال معنوی شما محسوب می شود.

برای آنکه بتوانید این سرمایه را غنی تر کنید، بهتر است فهرست دوستان و هواداران خود در شبکه های اجتماعی مختلف را به فهرست دوستان حاضر در پست الکترونیکی انتقال دهید.

این کار فهرست ایمیل شما را غنی تر می کند و البته فرصت های جدید را برای ارتباط با اطرافیان تا تبلیغ محصول جدید فراهم می آورد. به گفته کارشناسان، این روش علاوه بر غنی سازی اصلی ترین سرمایه شما در دنیای مجازی، می تواند نتایج قابل قبول در کوتاه مدت را هم در اختیارتان بگذارد.

پاسخ ندادن به کامنت ها

انتشار مطلب روی شبکه های اجتماعی کافی نیست. در حقیقت به اشتراک گذاری مطالب، توییت کردن، پین کردن یا... گام نخستین در این زمینه محسوب می شود و باید اتفاقات دیگر صورت بگیرد تا فرایند لازم انجام شود. شما باید برای صفحه خود در شبکه های اجتماعی مختلف وقت بگذارید و با آن درگیر باشید. برای هر مطلبی که منتشر می کنید کاربران کامنت می گذارند و آن را لایک می کنند. اگر به عکس العمل های آنها توجه نکنید، به مرور زمان محبوبیت خود را نزد مخاطبان از دست خواهید داد.
 

9 اشتباهی که نباید در شبکه های اجتماعی انجام داد

شما به عنوان صاحب یک صفحه شخصی در شبکه اجتماعی باید تمام کامنت هایی را که منتشر می شود بخوانید و به آنها پاسخ دهید. توجه داشته باشید زمانی که برای پاسخگویی به کامنت ها می گذارید باید از زمانی که به خواندن مطالب مختلف اختصاص می دهید بیشتر باشد.

رفتارهای ریاکارانه

ممکن است به این نتیجه برسید که بهتر باشد اطلاعات واقعی و شخصی خود را روی شبکه اجتماعی به اشتراک نگذارید. ممکن است تصمیم بگیرید خود را در قالب یک شخصی غیرواقعی معرفی کنید یا مشخصات خود را با بزرگنمایی به انتشار برسانید. این قبیل رفتارها در شبکه های رسانه ای زیاد دیده می شود، ولی توجه داشته باشید برای جلب اطمینان و برقراری ارتباط مناسب این یک استراتژی مناسب نیست و می تواند مشکلات فراوانی به همراه داشته باشد.

 به جای آنکه اطلاعات غیرواقعی منتشر کنید و توضیحات شخصی را با بزرگنمایی به اشتراک بگذارید، سعی کنید خودتان باشید. افکار و عقاید واقعی خود را منتشر کنید و به شخصیت خودتان اجازه دهید همان طور که هست، معرفی شود. کارشناسان تضمین می کنند این اتفاق بازخورد بسیار بهتری نسبت به انتشار اطلاعات غیرواقعی داشته باشد. با این کار می توانید خود واقعی تان را بسازید و به بهترین شکل آن را به نمایش بگذارید.
 

9 اشتباهی که نباید در شبکه های اجتماعی انجام داد

انتشار بی هدف مطالب

زمانی که یک مطلب را منتشر می کنید، توییت می کنید یا به هر شکل دیگر با دوستان خود به اشتراک می گذارید، باید این تفکر در ذهن تان وجودداشته باشد که با مطلب مذکور چه می خواهید بگویید و پشت این نوشته ها یا تصاویر چه حرفی برای گفتن موجود است. شما هم چنین موظف هستید پیش از آنکه مطلبی را روی شبکه های اجتماعی منتشر کنید، هدف گذاری کنید و دقیقا بدانید که با این مطلب به چه چیز می خواهید برسید. از این طریق حتی می توانید بازخورد مخاطبان خود را هم تشخیص دهید و هدف خود را آن طور که می خواهید محقق سازید.

بهتر است هر چند وقت یک بار به شخصیت اجتماعی خود در شبکه های اجتماعی فکر کنید. مطالب و تصاویری که به اشتراک می گذارید از شما یک شخصیت ویژه در نظر مخاطبان ایجاد می کند و آنها به واسطه همین مطالب در مورد شما برداشت می کنند. از خود بپرسید که اگر این مطالب را روی صفحات اجتماعی ببینید، در مورد فرد منتشرکننده چه تصوراتی خواهید داشت.

تبلیغ کالا یا خدمات به صورت مداوم

این یکی از مهم ترین مواردی است که باید رعایت کنید. اگر صاحب کسب و کار هستید و می خواهید خود را به بهترین شکل به مشتریان معرفی کنید، بهتر است هر آنچه را دارید یکجا ارایه ندهید. اینکه بتوانید محصول یا خدمات خود را به صورت مداوم و آهسته آهسته معرفی کنید تاثیر بیشتر بر جا می گذارد. اگر به این مساله توجه نکنید و اشتباهی را در این زمینه انجام دهید، یکی از بزرگ ترین خسارت ها را به کسب و کار خود وارد کرده اید.



9 اشتباهی که نباید در شبکه های اجتماعی انجام داد

به خاطر بسپارید که قرار نیست از طریق شبکه های اجتماعی به صورت مداوم به فروش کالای خود بپردازید، بلکه باید سیاستی را در اختیار بگیرید که به طور مستمر و مداوم فعالیت ها و محصولات شما به مردم معرفی شود و به عبارت دیگر، به صورت غیرمستقیم خود را به آنها معرفی کنید تا کالای مربوطه را از طریق دیگر کانال ها خریداری کنند.

این مساله اهمیت زیادی دارد تا به صورت ماهرانه و بدون تبلیغ مستقیم بتوانید کاربر را مشتاق کنید مطلب منتشر شده از جانب شما را خوانده و آنها را لایک کند. به ازای هر لایکی که در این بخش می گیرید، می توانید ده ها مشتری جدید جذب کنید. مطالب از جانب شما باید به گونه ای منتشر شوند که به کمک آن بتوان کسب و کار یا کالای مورد نظر شما توجه مخاطب را جلب کند. کسب و کار شما همیشه اولویت اصلی نیست تا تمام مطالب اجتماعی خود را به آن اختصاص دهید. مطالب منتشر شده از جانب شما باید به نیاز مخاطب پاسخ دهد تا اینکه صرفا یک معرفی نامه از جانب شما باشد.

داشتن انتظارات غیرواقعی

مراکز بازاریابی که این روزها به صورت ویژه روی شبکه های اجتماعی متمرکز شده اند، سیاست های ویژه در این زمینه به کار گرفته اند. ممکن است شما هم بخواهید سیاست های این مراکز را دنبال کنید یا آنکه برای حضور خود در شبکه های اجتماعی تصمیم گیری ویژه انجام داده باشید. به هر حال، در حالت کلی این احتمال وجود دارد که به دنبال حضور خود در شبکه های اجتماعی برای کوتاه مدت نتایج قابل قبول دریافت کنید. ولی مزیت اصلی زمانی برای شما حاصل می شود که بتوانید به صورت دایمی در شبکه های اجتماعی حضور موفق داشته باشید.

این موضوع اهمیت زیادی دارد که از شبکه های اجتماعی انتظارات غیرواقعی نداشته باشید. توقع نداشته باشید که به محض حضور در شبکه های اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گیرید. در برخی مواقع باید ماه ها یا حتی سال ها منتظر ماند.

برقرار نکردن ارتباطات دوستانه
 

9 اشتباهی که نباید در شبکه های اجتماعی انجام داد


اگر شما در قالب یک کاربر معمولی روی شبکه های اجتماعی حضور دارید، می توانید با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید و با آزادی عمل بیشتر مطالب مورد نظر را به اشتراک بگذارید. ولی اگر صفحه اجتماعی را در قالب شناسنامه یک شرکت یا کسب و کار راه اندازی کرده اید، بهتر است در این زمینه دقت بیشتری انجام دهید. استفاده تخصصی از شبکه اجتماعی به این معنی نیست که پیام های خصوصی را به هواداران و اطرافیان خود بفرستید.

این پلتفرم یک بازار ویژه برای انتقال آگاهی یا تفکرات شما محسوب نمی شود. تئودور رزولت در این زمینه می گوید: «برای مردم مهم نیست چه اطلاعاتی دارید، زمانی اهمیت پیدا می کنید که آنها متوجه شوند به مسایل مختلف توجه می کنید». به جای آنکه بخواهید با تک تک هواداران خود ارتباط دوستانه و خصوصی برقرار کنید، سعی داشته باشید یک فضای دوستانه و قابل اعتماد برای همه آنها به وجود آورید. این مساله می تواند رمز موفقیت شما باشد.

انتشار حجم زیاد اطلاعات

یکی از مهم ترین دلایلی که مردم صفحات اجتماعی مربوط به برندهای مختلف را دنبال نمی کنند این است که هر روز حجم گسترده اطلاعات، آگهی ها و مطالب از جانب این صفحات منتشرشده ببینید. اگر می خواهید برند خود را در شبکه های اجتماعی موفق کنید، این اتفاق را در حجم گسترده مطالب نبینید. مطالب کوتاه و با فاصله زمانی طولانی تر اثر بیشتری نسبت به مطالب طولانی و پشت سر هم بر جا می گذارند. در این زمینه بررسی جدیدی انجام شده است که نتایج آن جالب به نظر می رسد.

کارشناسان می گویند اگر روزانه در توییتر بیشتر از سه مطلب منتشر کنید، دیگر کسی به شما توجه نمی کند، در فیس بوک روزانه دو مطلب کفایت می کند، برای لینکدین روزی یک مطلب را تدارک ببینید، در پنترست می توانید تا روزی پنج مطلب را هم به اشتراک بگذارید، برای اینستاگرام روزی 1.5 مطلب توصیه شده است. در وبلاگ ها هفته ای دو مطلب کافی است و...

به هر حال شبکه های اجتماعی علاوه بر تمام مزایای خود می توانند تاثیر منفی هم بر جا بگذارند و اگر ناآگاهانه و بدون تفکر حاضر شوید، ممکن است محبوبیت کنونی خود را هم به خطر بیندازید.

دسته بندی حقوق اجتماعی , خبر روز ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top