یک وکیل دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه در گفت و گو با وکیل ملت:

سه طلاقه نوعی مجازات برای مرد است تا طلاق را بازیچه قرار ندهد/ وجود مرد دوم حسادت و غیرت مرد اول را بر می انگیزد

گفت و گو از عارف واحد ناوان

وکیل ملت: در قانون و شرع انواع ازدواج از دائمی گرفته تا موقت داریم در مورد طلاق هم همین موضع صدق می کند یکی از انواع طلاق ها هم سه طلاقه است که در فقه و قانون به آن اشاره شده است.

تاریخ انتشار: 9آذر1394|02:57

سه طلاقه نوعی مجازات برای مرد است تا طلاق را بازیچه قرار ندهد/ وجود مرد دوم حسادت و غیرت مرد اول را بر می انگیزد
| کد خبر: 60660

همه موارد مربوط به سه طلاقه را از تینا عقبائی ، وکیل دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه به گفت و گو نشسته ایم انچه در پی می آید حاصل این گفت و گو است:

 

این ماجرای طلاق سه طلاقه چیست؟!

ببینید این طلاق ریشه در قران در سوره مبارکه بقره آیه 229 دارد خداوند در این آیه می فرماید:طلاق فقط دوبار است آنگاه می گوید پس از آن یا باید زن را به خوبی نگاه داشت یا به شایستگی آزاد کرد. ماده 1057 قانون مدنی نیز برگرفته از همین آیه می باشد.

حالا اگر زنی سه طلاقه شد چه اتفاقی می افتد؟

کاملا ساده است اگر مردی برای نوبت سوم زنش را طلاق داد دیگر آن زن برآن مرد حلال نمی شود مگر آنکه ، آن زن با مرد دیگری ازدواج کند.

مجازات  تا این حد چرا سخت در نظر گرفته شده است ؟!

نه! سخت نیست بلکه لازم نیز است بنا به دلایل گوناگونی از جمله اینکه سه طلاقه نوعی مجازات عاطفی است و تدبیری است از مجرای احساسات برای جلوگیری از تکرار طلاق و وجود این قانون به کاهش طلاق در جامعه کمک می کند زیرا در این مورد مرد نگاه عمیق تری به طلاق برای بار سوم می اندازد زیرا می داند که ان صورت رجوع در این حالت فقط با تصمیم شخص او محقق نمی شود و به وجود یک محلل احتیاج است و این قانون از اینکه طرفین طلاق را بازیچه خود قراردهند جلوگیری می نماید.

حالا این اتفاق افتاد و مردی از عمل خود پشیمان شد سازو کار قانونی بازگشت دوباره این زن و شوهر چیست؟

ببینید موضوع آن اندازه که شما تصور می کنید آسان نیست. سه طلاقه در فقه شیعه در یک مجلس و یکباره درست نیست بلکه باید در سه مجلس باشد حکم سه طلاقه به این معنا است که یکبار زوج زوجه را طلاق می دهد و رجوع می نماید و برای بار دوم طلاق می دهد و رجوع می نماید ولی برای مرحله سوم دیگر رجوعی ممکن نیست مگر با وجودمحلل.هنگامی که مرد بخواهد اقدام به طلاق سوم نماید اگر به موضوع محلل توجه کند و بداند که ازدواج چهارم منوط به این است که این زن باید ابتدا با شخص دیگری ازدواج کند و بعد از ازدواج با مرد دیگر از آن مرد طلاق بگیرد تا او دوباره بتواند با همسرش ازدواج کند ممکن است از اصل طلاق منصرف شود زیرا اقدام زن و مرد به طلاق معمولا توام به امید برگشت است در حالی که این امید در طلاق سوم بکلی منتفی است چون هیچ مقامی نمی تواند شخص دوم (محلل)را مجبور به طلاق سازد چون ممکن است روح طرفین آنچنان با هم آمیخته شود که مایل به ادامه زندگی و ازدواج باشند و شوهر دوم(محلل)حاضر به طلاق نشود.

همین جا این پرسش پیش می آید که مرد دوم اگر اصرار بر زندگی با همسر قانونی خود بکند و نخواهد زن اش را طلاق بدهد تکلیف مرد اول چیست؟!

قانون گذار با تاسی از فقه و قران به درستی همه پیش بینی ها را در نظام خانواده کرده است بنابر این ، این مطلب که شاید محلل دیگر زن را طلاق ندهد در بسیاری از افراد موثر افتاده است تا مردان را از اقدام به طلاق زنان خود برای بار سوم باز دارد.از طرفی لزوم وجود محلل در ازدواج چهارم چه بسا حسادت و به تعبیر دیگر عواطف و غیرت مرد را تحریک می کند تا فکر طلاق را از ذهن خود بیرون سازد .جامعه در اصل از یک اصل مهم و اساسی پیروی می کند و آن مسئله غیرت مردان جامعه ماست بنابر این غیرت و عاطفه خاص زناشویی مانع از آن می شود که مردان جامعه ما اینگونه بیندیشند که چرا زنی که مدتی با او زندگی می کرده است حتی پس از طلاق و از طریق مشروع در اختیار مرد دیگری قرار گیرد.

به نظر من قانونگذار از این طریق عواطف مردان را به نفع زنان و برای بقای زناشویی تحریک کرده است و از یک راه درست و منطقی  از افزایش طلاق جلوگیری می نماید.

کلید واژه ها سه طلاقه - قران - فقه - قانون
دسته بندی گفتگو , حقوقی ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top