یک وکیل دادگستری در گفت و گوی اختصاصی با وکیل ملت:

من هم از هزینه های گزافی که صرف تبلیغات انتخابات می شود شگفت زده ام

وکیل ملت: زهره محمد حسین پور/با نزدیک شدن به انتخابات مجلس بحث تبلیغات های غیر مجاز و هزینه های گزافی که کاندیدها بابت ورود به بهارستان می پردازند افکار عمومی را به خود مشغول کرده است سئوال ساده اما مهم این است که این همه ریخت و پاش برای چیست و چقدر برای نامزدها مهم است؟!

تاریخ انتشار: 10آذر1394|02:31

من هم از هزینه های گزافی که صرف تبلیغات انتخابات می شود شگفت  زده ام
| کد خبر: 61529

همین سئوال را با نبی الله احمدلو وکیل دادگستری و کارشناس ارشد حقوق در میان گذاشتیم احمد لو در رابطه با نحوه برخورد با تبلیغات غیرمجاز و اینکه چه نوع تبلیغی طبق مصوبه ستاد انتخاباتی تبلیغات غیرمجاز محسوب می شود می گوید که بحث جدیدی در خصوص شبکه های اجتماعی  مطرح شده است که قبل این وجود نداشته است به طور مثال در بعضی از کمسیون ها این موضوع مطرح می شود که آیا یک خبر، گزارش، اطلاع یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی یا در محافل خصوصی و خانوادگی تبلیغات محسوب می شود و نحوه برخورد با آن چگونه باید باشد.به صراحت در قانون به این مساله اشاره نشده است که به ماده خاصی مستند کنیم تا مجرمانه بودن این اقدام را تایید کنیم. اما من فکر می کنم در آینده این مساله حتما قانونی خواهد شد. ولی بحث کلی که در قوانین داریم و چیزی که باعث می شود افراد نسبت به یک عملی تشویق یا ترغیب کند بعنوان عمل مجرمانه محسوب می شود.

به طور مثال در یک جمع یا مراسم خاصی که خانوادگی نیست پوستری از کاندیدی در آن مراسم وجود داشته باشد یا سخنرانی انجام بپذیرد و نیت هم برای تبلیغات باشد این عمل مشمول تبلیغاتی می شود که قانون آن را خلاف می داند. ولی گاهی در مراسمی، جلسه ایی یا شبکه های اجتماعی صحبتی می شود ولی بحث تبلیغ نیست و افرادی که در جمع حضور دارند تصور نمی کنند که تبلیغی صورت گرفته این مشمول خلاف تبلیغ نمی شود.

نبی الله احمدلو می گوید به نظر بنده معرفی شخصی بعنوان کسی که تبلیغاتی خلاف قانون انجام داده است خود بهترین نوع تبلیغ است چون باعث می شود شخص در بین مردم مطرح شود. به طور مثال کاندیدی در جمعی خصوصی و اندک سخنرانی می کند و هیچ کس هم متوجه نشده است اما پیگیری این قضیه و کشاندن آن به دستگاه قضایی باعث علنی شدن تبلیغات و معروف شدن شخص مذکور می شود. به نظر بنده بهتر است اجازه دهند تا مردم صحبت هایشان را بکنند نه جهت تبلیغ بلکه برای گفتن توانای ها و پتانسیل هایی که در جهت خدمت به جامعه دارند.

این وکیل دادگستری در ادامه و در رابطه با هزینه های گزافی که صرف تبلیغات می شود و اینکه این مساله چه سودی برای کاندید ها می تواند داشته باشد می گوید که بنده از بابت این مساله بسیار شگفت زده ام که این همه هزینه چه سودی دارد که بابت این تبلیغات صرف می شود. قطعا سود دارد چون این افراد که کاندید می شوند نخبه هستند و جز افراد عادی نیستند و کار ابلهانه انجام نمی دهند و برداشت های سیاسی و اقتصادی از این قضیه دارند و منافعی را در نظر می گیرند چه معنوی چه مادی که من فکر نمی کنم کسی برای منافع معنوی همچین هزینه هایی پرداخت کند چون اگر معنوی بود می توانست به خانواده های مستضعف کمک کند یا کارهای دیگری که طبعا نتایج خوبی هم دارد. به نظر بنده قطعا این سود بیشتر از اینکه معنوی باشد مادی است.

احمدلو در رابطه با کنترل بر روی هزینه های صورت گرفته برای تبلیغات می گوید که هنوز قانون خاصی وجود ندارد و کاندید ها می توانند تا هر میزانی که می خواهند هزینه کنند و کسی از آنها در این رابطه سوالی نمی پرسد مگر اینکه منبع و منشا این پول مشکل و با قوانین مغایرت داشته باشد.

 

 

دسته بندی حقوقی ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top