طرح یک ادعای جدید درباره «مونالیزا»

وکیل ملت: یک دانشمند فرانسوی از کشف یک تصویر پرتره دیگر در زیر نقاشی معروف «مونالیزا» با استفاد از فناوری جدید نور انعکاسی خبر داد.

تاریخ انتشار: 17آذر1394|16:43

طرح یک ادعای جدید درباره «مونالیزا»
| کد خبر: 66741

«پاسکال کوته» دانشمند فرانسوی اعلام کرد که 10 سال را به بررسی نقاشی معروف «مونالیزا» با استفاده از فناوری‌های جدید صرف کرده و دریافته است که یک تصویر پرتره در زیر این نقاشی پنهان شده که در واقع چهره مونالیزای واقعی است.

او ادعا کرد: در زیر نقاشی مونالیزا که اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود، تصویری از فرد دیگری وجود دارد که برای 500 سال از نگاه هنردوستان پنهان مانده است.

این دانشمند فرانسوی که یکی از بنیان‌گذاران تکنولوژی لومیر در پاریس است، تکنیکی را تحت عنوان «روش تقویت لایه» ابداع کرده و در سال 2004 توسط موزه لوور اجازه دسترسی به نقاشی «مونالیزا» و بررسی آن را یافت‌، اما موزه لوور درباره ادعای جدید «پاسکال کوته» اظهار نظری نکرده است.

نقاشی معروف «مونالیزا» اثر «لئوناردو داوینچی» در طول 50 سال گذشته، هدف بررسی‌های علمی گوناگونی بوده است که از جدیدترین آن‌ها می‌توان به استفاده از تکنیک‌های فروسرخ و اسکن چندطیفی اشاره کرد.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، «پاسکال کوته» معتقد است، تکنیک او قابلیت نفوذ عمیق‌تری در نقاشی دارد و با استفاده از آن می‌توان با دقت، به آنچه درون لایه‌های نقاشی مونالیز است پی برد و درست شبیه یک پیاز می‌توان لایه‌های گوناگون آن را جدا و بررسی کرد.

بحث‌های فراوانی درباره هویت مونالیزا وجود داشته، اما به احتمال زیاد این نقاشی تصویرگر «لیزا جراردینی» همسر یکی از تاجران ابریشم در فلورانس است. این در حالی است که «پاسکال کوته» - دانشمند فرانسوی - ادعا کرده که یافته جدید او این تئوری را به چالش کشیده و معتقد است، تصویری که او در زیر نقاشی مونالیزا کشف کرده در واقع مونالیزای واقعی است و تصویری که مردم برای 500 سال آن را مونالیزا می‌خوانند، تصویر زن دیگری است و کاملا با زنی که از این نقاشی می‌شناسیم، متفاوت است.

داوینچی، مخترع و نقاش ایتالیایی 15 سال وقت گذاشت تا شاهکار عمرش را خلق کند. «لبخند ژکوند» تا اوخر قرن هجدهم در موزه‌ «لوور» به‌صورت دائمی نمایش داده می‌شد، اما سال 1911 بود که «مونالیزا» توسط یک ایتالیایی به سرقت رفت و دو سال بعد پیدا شد.

اگرچه اندازه‌ کوچک این تابلو موجب شگفتی بازدیدکنندگان موزه «لوور» می‌شود، اما «مونالیزا» همچنان اصلی‌ترین عامل جذب گردشگر به این مکان است. تا کنون حدس و گمان‌های بسیاری درباره هویت اصلی مدل داوینچی مطرح شده است. شباهت بسیار زیاد بین صورت «مونالیزا» و خودنگاره‌ای که این نقاش ایتالیایی سال‌ها پیش به تصویر کشیده، موجب شده برخی «لبخند ژکوند» را خود داوینچی بدانند.

ادعاهای جدید این دانشمند فرانسوی موجب اختلاف نظر میان متخصصان آثار داوینچی شده است.

دسته بندی خبر روز , فرهنگ و هنر ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top