سرمایه‌گذاری چینی‌ها و اروپایی‌ها روی بناهای تاریخی ایران

وکیل ملت: مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره درصد مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در این پروژه‌ها، توضیح داد: سهم این مشارکت زیر 50 درصد و در زمان بهره برداری تعیین شده است، ضمن آن‌که مالکت این بناها معمولا با صندوق حفظ و احیا و یا اوقاف است که ما در مزایده آن‌ها را برنده می‌شویم ویا اجاره می‌کنیم.

تاریخ انتشار: 20دي1394|19:45

سرمایه‌گذاری چینی‌ها و اروپایی‌ها روی بناهای تاریخی ایران
| کد خبر: 82004

به گزارش وکیل ملت ، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از مشارکت چهار کشور ایتالیا،‌ فرانسه‌، سوئیس و چین برای سرمایه‌گذاری در اقامتگاه‌های تاریخی ایران و ساخت هتل خبر داد.

ابوالقاسم ایرجی در نشست خبری که ظهر امروز (یکشنبه 20 دی‌ماه) در کانون جهاگردی و اتومبیلرانی برگزار شد،‌ با اشاره به سرمایه‌گذاری در تعدادی از بناها و کاروانسراهای تاریخی با هدف تبدیل آن‌ها به مراکز اقامتی و جلب مشارکت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، اظهار کرد: ساخت هتل زمان زیادی را صرف می‌کند، برای همین تصمیم گرفتیم با انتخاب بناهای تاریخی ضمن مرمت و نگهداری آنها، به ظرفیت اقامتی کشور اضافه کنیم.

او از کاروانسرای عباسی کرج یاد کرد که قرار است تا 20 روز آینده به عنوان مرکز پذیرایی گردشگری آماده بهره‌برداری شود و درباره آن توضیح داد: کانون پس از کناره‌گیری سرمایه‌گذار قبلی اداره این بنا را به‌عهده گرفت. این کاروانسرا 30 هزار متر مربع فضای پذیرایی دارد و روزانه می‌تواند از یک‌هزار نفر پذیرایی کند و قرار است مرکز آموزش آشپزی غذاهای ایرانی شود.

به گفته‌ ایرجی، کاروانسرای عباسی کرج که تاکنون برای آن 3 میلیارد تومان هزینه شده با ارائه منوی غذاهای صفوی، قرار است یک مکان پذیرایی و محل عرضه صنایع دستی باشد.

کاروانسرای قدمگاه نیشابور طرح بعدی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است. به گفته‌ ایرجی، کانون تا کنون موفق شده مزایده‌ حجت‌آباد وزیر یزد، دیرگچین، عمارت چلپی اوغلو و حمام سالار زنجان را به نام خود تمام کند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره درصد مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در این پروژه‌ها، توضیح داد: سهم این مشارکت زیر 50 درصد و در زمان بهره برداری تعیین شده است، ضمن آن‌که مالکت این بناها معمولا با صندوق حفظ و احیا و یا اوقاف است که ما در مزایده آن‌ها را برنده می‌شویم ویا اجاره می‌کنیم.

او همچنین با اشاره به مشکلات بانکی ایران برای سرمایه گذاران خارجی به خاطر تحریم‌ها، اظهار کرد: تا وقتی مساله برجام حل نشود انتقال منابع مالی به ایران مشکل است. ما باید از طریق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و بانک مرکزی بازگشت سرمایه را برای آنها محقق کنیم. برای همین تا آن زمان کانون کار را معطل نمی‌گذارد و شروع به سرمایه‌گذاری کرده است.

ایرجی در ادامه گفت: برای جلب سرمایه‌گذار کشور خاصی مورد نظر ما نیست، اما قرار است بسته سرمایه‌گذاری در این بناها را در اسپانیا ارائه کنیم. قبلا هم با ایتالیایی‌ها صحبت کردیم. با فرانسوی‌ها مذاکره داشتیم و شرایط کلی بررسی شد. ما در کاشان به انتخاب آنها کمک کردیم و چینی‌ها را که قصد دارند هتل در ایران بسازند هدایت کرده‌ایم.

در همین حال «عبادرضا اسلامی»، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی توضیح داد: مذاکره با ایتالیایی‌ها اولین بار در فلورانس صورت گرفت. قرار شد وارد بحث‌های حقوقی شویم، اما تا مطالعات تکمیل نشود امکان بستن قرارداد نیست، آنها علاقه‌مندند در طراحی‌ها و تورگردانی مشارکت کنند و نماینده صنایع دستی این کشور در کاروانسراهای ایرانی مستقر شود.

وی همچنین گفت: دو عمارت تاریخی در نزدیکی خانه عامری‌های کاشان توسط سرمایه‌گذار ایرانی فرانسوی خریداری شده که علاقه‌مند است این دو عمارت را به هتل موزه تبدیل کند.

به گفته‌ او، سوییسی‌ها نیز در سفر به اردکان یزد تصمیم گرفتند برند یک هتل مشهورشان را در یکی از خانه‌های سنتی این شهر اجرا کنند.

او درباره تصمیم چینی‌ها نیز گفت: آنها هتلی را در نیاوران تهران دارند که برای اقامت تجار این کشور از آن استفاده می‌کنند، اما برای ساخت هتل در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. ما با چینی‌ها در مرحله حقوقی هستیم و هنوز مذاکراتمان به قرارداد منتهی نشده است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در بخش دیگری از سخنانش به قرارداد کانون با استاندار مازندران برای ساخت تاسیسات گردشگری در منطقه "باداب سوت" خبر داد و افزود: تفاهم انجام شده، تشریفات انتقال بین سازمان جنگل‌ها و اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی این استان در حال انجام است تا کانون امکانات گردشگری را ایجاد کند.

وی در پاسخ به اعتراض خبرنگاران درباره تخریب محیط طبیعی باداب سوت و کنار گذاشتن جامعه محلی با اجرای چنین طرحی اظهار کرد: بنایی که قرار است در این منطقه ساخته شود باید با محیط و طبیعت تطبیق داشته باشد، ضمن آنکه سازمان جنگل‌ها به همین راحتی مجوز ساخت نمی‌دهد.

او با رد هرگونه امکانات مورد نیاز گردشگران در منطقه باداب سوت بیان کرد: در این منطقه غیر از چند وانت نیسان امکانات دیگری برای مسافران در خدمت نیست. ماهم در اجرای پروژه‌هایمان از ظرفیت جامعه محلی حتما استفاده می‌کنیم، ولی فکر می‌کنیم امکانات حال حاضر در این منطقه مناسب گردشگران نیست.

ایرجی تاکید کرد: از الگوهای بوم‌گردی و طرح‌های اداره کل طبیعت‌گردی برای اجرای سازه‌ها حتما استفاده خواهیم کرد، این طور نیست که بی مهابا وارد طبیعت شویم.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپس به برنامه‌های کانون برای ایمنی سفر اشاره کرد و افزود: تاکنون سه کارگاه کاهش سوانح رانندگی ناشی از خواب آلودگی در شهرهای تهران‌، مشهد،‌ تبریز ‌ و شیراز برگزار شده و در مذاکره با سازمان راهداری هستیم تا این کارگاه‌ها برای رانندگان خودروهای سنگین برگزار شود. همچنین مطالعاتی برای ایجاد مرکز سنجش و آموزش رانندگان خودروهای عمومی با هماهنگی وزارت راه انجام شده است و طرح دیده شدن کودکان در ترافیک جاده‌ای با همکاری وزارت آموزش و پرورش در سه استان شمالی به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

  انتهای پیام/  

دسته بندی خبر روز ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top