افزایش جریمه ها مسکنی موقت

دکتر علی نجفی توانا*

وکیل ملت: تخلفات راهنمایی و رانندگی همانند همه جرایم، ناشی از عوامل درونی و بیرونی مشخص است. عوامل بیرونی مربوط به فرهنگ حاکم بر جامعه، نظم گریزی عریان، مشکلات اقتصادی و معضلات فرهنگی حاکم بر محیط اجتماعی است.

تاریخ انتشار: 24دي1394|22:21

افزایش جریمه ها مسکنی موقت
| کد خبر: 84311

عوامل درونی عمدتاً مربوط به استفاده از وسایل حمل و نقل، سن راننده، عصبیت های فردی، میزان تربیت خانوادگی یا عوارضی مانند اعتیاد، استفاده از محرک ها و مخدرها و مسکرها است. مجموعه ای که موجب شده آمار حوادث رانندگی ما دارای معدل قابل قبولی در جهان نباشد. این نوع ناهنجاری های غیر متعارف نباید صرفاً به دلیل پایین بودن واکنش های انتظامی، کیفری و قانونی تلقی شود زیرا تجربه سال های گذشته نشان داده است که تشدید مجازات و کیفر برای جرایم به طور عام و در واکنش به تخلفات رانندگی به طور خاص هر چند به طور موقت به عنوان یک عامل مسکن موجب مهار موقتی پدیده بزهکاران و تخلفات می شود اما بعد از مدتی اثر این واکنش ها تضعیف شده و رفتارهای نابهنجار به علت تبعیت از عوامل خاص اعاده می شوند.
بنابراین باید از خود پرسید در چنین حالتی چه باید کرد؟ آیا کماکان بر طبل کیفرگرایی بکوبیم؟ مجازات ها را افزایش دهیم یا آنکه با آسیب شناسی عوامل و علل این ناهنجاری ها و رفتارها را شناسایی کنیم و با اقدامات کنشی و پیشگیرانه برای مبارزه با پدیده قانون گریزی در رانندگی اقدام کنیم؟ تجربه اول بارها تکرار شده و نه تنها در خصوص تخلفات راهنمایی و رانندگی در رابطه با بسیاری از جرایم دیگر مانند استفاده از ماهواره، مواد مخدر و غیره کارآمدی نداشته است. البته چاره ای نداریم جز آنکه با روش های منطقی و علمی ضمن حفظ تعادل در اعمال واکنش ها رویکرد کنشی نیز داشته باشیم و تعادل در عملکرد و سیاست مبارزه با تخلفات راهنمایی را در پیش بگیریم. همچنین راهکار دیگری نیست جز اینکه قانون تعرض به نظم ترافیکی و گریز از قوانین مذکور را شناسایی کنیم و متناسب با آن از ساز و کارهای سخت افزاری و نرم افزاری یا حتی روش های پیشگیری استفاده کنیم. مثلاً در این میان اصلاح جاده ها، مهندسی شهر، تقویت تجهیزات مرتبط با علائم رانندگی، آموزش رانندگان، دقت در صدور گواهینامه های رانندگی، آموزش مردم از طریق صدا و سیما، فرهنگ سازی و همچنین استفاده بیشتر از پلیس راهنمایی و رانندگی در هدایت درست شهروندان مؤثر خواهد بود، چرا که بارویکرد ارشادی و آموزشی و نه مجازات و واکنشی می توان بهره بیشتری برد و مهم تر اینکه در رویکرد آموزشی نسبت به مرتکبان تخلفات راهنمایی و رانندگی از جایگزین ها استفاده کنیم. مراد از جایگزین ها یعنی به جای استفاده از جریمه و اعمال کیفرهای سالب حق، تدابیری مانند اجبار به گذراندن دوره های آموزشی یا محرومیت موقت از رانندگی به عنوان جانشین ها بیشتر استفاده کنیم. واقعیت این است که اغلب رانندگان دارای رفتار شرطی شده اند یعنی با حضور پلیس رفتار خود را با مقررات وفق می دهند و در غیبت او آداب و ترتیبی را رعایت نمی کنند.
البته خوشبختانه در چند سال اخیر بر تعداد رانندگانی که به قوانین رانندگی احترام می گذارند، افزوده شده و این امر نشان می دهد که جهت گیری نیروی انتظامی به سوی سیاست جدید برای ایجاد نظم ترافیکی از بعد فرهنگ سازی می تواند مؤثر واقع شود به همین دلیل با تأیید این بخش از فعالیت های نیروی انتظامی در مورد فرهنگ سازی در استفاده از روش های جدید باید یادآوری کنیم که پیچیدگی روابط اجتماعی و به دنبال آن تغییر کمی و کیفی تخلفات ایجاب می کند که سیاست تقنینی اجرایی و انتظامی ما باید به سوی رویکردی علمی تر و کارآمدتر تغییر یابد. استفاده از تجربه برخی از کشورهای خارجی مانند انگلیس می تواند یاری رسان باشد و به عنوان الگو مورد بهره برداری قرار گیرد. در این کشورها ضمن فرهنگ سازی اقدامات پیشگیرانه را افزایش داده اند و همین اقدامات پیشگیرانه یعنی حضور پلیس و استفاده از تجهیزات جدید از جمله برگزاری دوره های آموزشی برای متخلفان از عوامل اصلاح کننده رفتارها بوده است.


*رئیس کانون وکلای مرکز-**روزنامه ایران

دسته بندی یادداشت , حقوقی ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top