بررسی حقوقی وعده رییس جمهور درباره ﺭﺩ ﺻﻼﺣﯿﺖ ها

ﺑﻬﻤﻦ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯ

وکیل ملت: ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺩﺭ ﻧﺸﺴﺖ ﺧﺒﺮﯼ ﺭﻭﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺳﻮﺍﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﺩ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺑﺮﺧﯽ ﻧﺎﻣﺰﺩﻫﺎﯼ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ‏« ﻣﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺗﻢ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩ‏» .

تاریخ انتشار: 29دي1394|01:07

بررسی حقوقی وعده رییس جمهور درباره ﺭﺩ ﺻﻼﺣﯿﺖ ها
| کد خبر: 86797

ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺩﺭ ﻧﺸﺴﺖ ﺧﺒﺮﯼ ﺭﻭﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ
ﺳﻮﺍﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﺩ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺑﺮﺧﯽ ﻧﺎﻣﺰﺩﻫﺎﯼ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ
ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ‏« ﻣﻦ ﺑﻪ
ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺗﻢ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﺧﻮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩ‏» . ﺍﯾﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺭﺩ
ﺻﻼﺣﯿﺖﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺎﻡ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ
ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺪﻗﯿﻖ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﯿﺮﺩ . ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺑﺮ
ﻃﺒﻖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺠﺮﯼ ﻫﻤﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮﻥ
‏« ﻧﺤﻮﻩ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ‏» ﻣﺼﻮﺏ ﺳﺎﻝ ١٣۶٣ ، ﺍﯾﻦ
ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻗﻮﺍﯼ ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﺗﺬﮐﺮ ﻭ ﺍﺧﻄﺎﺭ ﺑﺪﻫﺪ ﻭ
ﺗﻘﺎﺿﺎﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺻﻮﻝ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﺧﻄﺎﺭ ﺑﻪ ﻗﻮﺍﯼ ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ . ﺍﯾﻦ ﻗﻮﺍ
ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﻣﯽﺩﺍﻧﯿﻢ ﺍﺯ ﻗﻮﻩ ﻣﺠﺮﯾﻪ، ﻣﻘﻨﻨﻪ ﻭ ﻗﻀﺎﯾﯿﻪ ﺗﺸﮑﯿﻞ
ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ . ﻗﻮﻩ ﻣﺠﺮﯾﻪ ﺗﺤﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﺍﻣﺮ ﺷﺨﺺ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ
ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﮔﺮ ﮐﺞﺭﻭﯼ ﯾﺎ ﺳﻮﺀﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ
ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﮐﺮﺩ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ
ﺗﻌﻮﯾﺾ ﻭ ﺟﺎﺑﻪﺟﺎﯾﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺗﻼﺵ ﺑﺮﺍﯼ
ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺗﺪﺍﺑﯿﺮ ﺍﺩﺍﺭﯼ ﻣﺸﮑﻞ ﺭﺍ ﺣﻞ ﮐﻨﺪ . ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ
ﻗﻮﻩ ﻣﻘﻨﻨﻪ ﻃﺒﻌﺎ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﺑﻪ ﺟﺰ
ﻗﺎﻧﻮﻥﮔﺬﺍﺭﯼ ﺻﺮﻑ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ
ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﻮﻩ ﻣﻘﻨﻨﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ
ﺭﺍ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﻮﻩ ﻗﻀﺎﯾﯿﻪ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﺍﺕ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ
ﺑﺮﻣﯽﮔﺮﺩﺩ ﮐﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﺧﺺ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﯾﺎ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ
ﺩﺭ ﺍﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻗﺼﺪ ﺍﺧﻄﺎﺭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ
ﻗﻮﺍﻋﺪﯼ ﺍﺯ ﻗﻀﺎ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻓﺼﻞ ﺳﻮﻡ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﻓﺼﻞ
ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻗﻮﻩ ﻗﻀﺎﯾﯿﻪ، ﺭﻭﺡ ﺁﻥ ﺍﺻﻮﻝ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ
ﻣﻌﻄﻞ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﺧﻄﺎﺭ ﻭ ﺗﺬﮐﺮ ﺩﺍﺭﺩ . ﺍﻣﺎ ﺑﺮ
ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺻﻮﻝ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ، ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﻘﺴﯿﻢﺑﻨﺪﯼ ﺍﯾﻦ
ﻗﻮﺍ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﯽﮔﯿﺮﺩ . ﺍﯾﻦ ﺷﻮﺭﺍ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺗﺸﮑﯿﻼﺗﯽ ﻣﺠﺰﺍ ﺍﺯ
ﻗﻮﺍ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ
ﺍﺷﺮﺍﻑ ﺑﺮ ﻣﺠﻠﺲ ﻭ ﻫﻤﯿﻦﻃﻮﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻧﺎﻗﺾ ﻗﺎﻧﻮﻥ
ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﺷﻮﺩ، ﺩﺍﺭﺩ .
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻤﯽﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ
ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺤﻮﻩ ﻋﻤﻞ ﻭ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﻧﻤﺎﯾﺎﻧﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ
ﺩﻫﺪ . ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﺋﺎﺗﯽ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩ . ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺜﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ
ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﺩﻟﻪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺭﺩ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﻋﻠﺘﯽ
ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺳﻮﻡ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺣﻘﻮﻕ
ﻣﻠﺖ، ﺑﻪ ﻧﺤﻮﯼ ﮐﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻄﺮﺡ ﻧﯿﺴﺖ ﯾﺎ
ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺩ، ﺁﻥﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﺼﻞ ﺳﻮﻡ ﻗﺎﻧﻮﻥ
ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺿﻤﺎﻧﺖ ﺍﺟﺮﺍ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﺨﺪﻭﺵ ﺷﺪﻩ
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺷﻪ ﻭ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﯾﺠﺎﺩ
ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺑﺎﺑﺖ ﺁﻥ ﻭ ﻫﻤﯿﻦﻃﻮﺭ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﯾﻦ ﺧﺪﺷﻪ، ﺣﺴﺐ
ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﮐﻨﺪ . ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﻣﻮﺍﺭﺩ
ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﻧﻪ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ
ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ .
 

دسته بندی یادداشت , حقوقی ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top