به گزارش وکیل ملت اصغر فخریه کاشان  قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره دستاوردهای سفر به ایتالیا و فرانسه گفت: با همکاری شرکت‌های فرانسوی قرار شد در فرودگاه امام خمینی (ره) تا یک سال از شروع قرارداد ترمینالی را بسازیم که بتواند 3.5 میلیون نفر را به جمعیت مسافران هوایی اضافه کند. ضمن این‌که ایران و ایتالیا در زمینه بنادر و دریانوردی همکاری‌های فنی مشترکی خواهند داشت.
 
وی افزود: دکتر آخوندی تاکید زیادی بر ایجاد شبکه هوایی داخلی بین شهری دارد تا فرودگاه‌های کوچک رونق بیشتری بیابند. این فرودگاه‌ها به هواپیمای کوچکی نیاز دارد که ایتالیایی‌ها به طور مشترک با فرانسوی‌ها تولید می‌کنند.
 
اصغر فخریه کاشان برای تامین این هواپیماها مذاکراتی با ایتالیایی‌ها داشته‌ایم و امیدواریم این هفته به تهران بیایند و بتوانیم این تفاهم‌نامه‌ها را نهایی کنیم.
 
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره جزئیات این مذاکرات گفت: با ایتالیا مذاکراتی را برای خرید هواپیمای کوچک و استفاده از آن‌ها در فرودگاه‌های منطقه‌ای داخل کشور انجام دادیم تا به جای این‌که مسافران در مسیرهای کوتاه مانند گرگان ـ ساری، مشهد - بجنورد یا بجنورد ـ سبزوار به مرکز استان بروند بتوانند در این شبکه هوایی داخلی بین‌شهری رفت و آمد کنند. یعنی خطوط جدیدی به وجود خواهد آمد و در مسیرهای کوتاهی که پرواز نداشتیم هم این تردد هوایی صورت می‌گیرد.
 
وی درباره مذاکرات در حوزه حمل و نقل ریلی توضیح داد : مذاکرات مقدماتی نیز برای خرید واگن و احداث خط‌راه‌آهن با شرکت‌های ایتالیایی داشتیم که باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد.
 
* خواهرخواندگی‌هایی بین بنادر ایران و ایتالیا در ماه‌‌هایی آینده اجرایی می‌شود
 
فخریه کاشان درباره وضع حمل و نقل دریایی و جایگاه آن در مذاکره با طرف ایتالیایی توضیح داد : خواهرخواندگی‌هایی بین بنادر ایران و ایتالیا با هدف ایجاد همکاری‌های فنی بین دو کشور انجام شده است که در ماه‌های آینده به قرارداد‌های اجرایی تبدیل خواهد شد.
 
 * تحویل 118 فروند هواپیمای نو ایران را به جایگاه مطلوب چشم‌انداز توسعه می‌رساند
 
وی درباره محور اصلی مذاکرات در سفر را به فرانسه را مربوط به حمل و نقل هوایی دانست و اظهار کرد: مذاکره‌هایی که با ایرباس از ماه‌های گذشته آغاز شده بود به نتیجه رسید و 118 هواپیمای نو از انواع آن از جمله ایرباس 320، 330، 350 و 380 خریداری می‌شود که تا سال 2023 به تدریج تحویل ایران می‌شود.

خرید این هواپیماها کشور را در جایگاهی قرار می‌دهد که در چشم‌انداز توسعه ایران در نظر گرفته شده است. یعنی ایران به هاب منطقه و کشور اول منطقه تبدیل می‌شود و امیدواریم در بخش هوایی به این جایگاه برسیم.
 
* شبکه هوایی کشور برای بهره‌برداری از امکانات جدید آماده می‌شود
 
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل خرید هواپیماها را مستلزم تامین زیرساخت‌ها، مسائل فنی، آموزش و نکات دیگری دانست که در بخش بهره‌برداری وجود دارد و افزود: همزمان با نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، باید در بخش‌هایی مانند زیرساخت و مسائل فنی نیز پیشرفت‌هایی به دست بیاید لذا آن‌چه با ایرباس توافق شد شامل دو بخش است. بخش نخست مربوط به خرید هواپیما و بخش دیگر آماده کردن شبکه هوایی کشور برای بهره‌برداری هر چه بهتر از این موقعیت است. 
 
فخریه کاشان درباره مهمترین نکات مذاکره با ایرباس در این سفر گفت: قرار شد شرکت ایرباس شرکت‌های داخلی ایران را که در حوزه ساخت قطعات هواپیما و ارائه خدمات بخش مهندسی، نرم افزار و ساخت قطعه مربوط به هواپیما فعال هستند بررسی کند و درجه کیفی آن‌ها را ببیند تا آن شرکت‌هایی که از کیفیت لازم برخوردار است بتواند گواهینامه‌های بین‌المللی را دریافت کنند و ایرباس از قطعات و خدمات این شرکت‌ها در سایر کشورها استفاده کند.
 
*ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام در مدت یک سال
 
وی افزود: همزمان مذاکراتی با شرکت ا.د.پ فرانسه برای فعالیت در فرودگاه‌امام خمینی (ره) نیز انجام شد که شامل سه بخش است.  
 
قرار شد در فرودگاه امام خمینی (ره) به سرعت و ظرف یک سال از شروع قرارداد ترمینالی را بسازیم که بتواند 3.5 میلیون نفر به جمعیت مسافران هوایی اضافه کند. شرکت ا.د.پ متعهد شده یک سال بعد از شروع قرارداد این ترمینال را به پایان برساند و بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم. برنامه دیگر بازسازی ترمینال موجود است و پروژه دیگر ترمینال جدیدی است که ظرفیت 45 میلیون مسافر را داشته باشد.
 
*شیطنت برخی شرکت‌های هواپیمایی در پیش‌خرید هواپیماها
 
وی درباره زمان عملیاتی شدن قراردادهای منعقد شده در سفر به ایتالیا و فرانسه پیش‌بینی کرد: امیدواریم یک یا دو هواپیما را قبل از عید نوروز بتوانیم تحویل بگیریم. هواپیما بر خلاف کالاهای دیگر است که بتوان به راحتی انتقال دارد.

هواپیماهای مدنظر باید ساخته شود و معمولا شرکت‌های سفارش دهنده از 4 تا 5 سال پیش سفارش می‌دهند. رقبای ما نیز برای این‌که مبادا ما بتوانیم قرارداد خوبی منعقد کنیم شیطنت‌هایی می‌کنند و حتی در مواقعی که به هواپیمای جدید نیاز نداشته باشند سفارش می‌دهند و رزرو می‌کنند. در نتیجه زمانی که کشورهای دیگر به هواپیما نیاز دارند باید رزرو آن‌ها را خریداری کنند که سودی نیز از این راه به دست می‌آورند.
 
وی در پایان گفت: در بسیاری از این کشورها که پرواز مستقیم نداشتیم اما در برخی دیگر از مسیرها دلیل اصلی که سبب دو بخشی شدن پروازها می‌شد مشکل سوخت بود که این مشکل رفع شده است و از حدود یک هفته پیش تاکنون پروازها از شهرهایی مانند پاریس، فرانکفورت و لندن مستقیم به تهران انجام می‌شود.

دسته بندی خبر روز ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است

جدید ترین اخبار

Top