قانون و اخلاق در تبلیغات انتخاباتی

علیرضا محمدنژاد داریانی

وکیل ملت: با نزدیک شدن زمان آغاز تبلیغات رسمی انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی، شور عمومی پر رنگ تر می شود. با داغ شدن مباحث انتخاباتی و سیاسی تر شدن فضای عمومی جامعه، از منظر حقوقی و اخلاقی چند نکته را به شرح زیر عرض می کنم:

تاریخ انتشار: 18بهمن1394|15:34

 قانون و اخلاق در تبلیغات انتخاباتی
| کد خبر: 97877

با نزدیک شدن زمان آغاز تبلیغات رسمی انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی، شور عمومی پر رنگ تر می شود. با داغ شدن مباحث انتخاباتی و سیاسی تر شدن فضای عمومی جامعه، از منظر حقوقی و اخلاقی چند نکته را به شرح زیر عرض می کنم:
1. انتخابات، کارزاری سنجیده و منطقی برای نهادینه کردن دموکراسی است تا ملت بتواند حق بر تعیین سرنوشت خویش را اعمال کند. پس ابتدای امر بر تمامی نامزدهای انتخاباتی، هواداران آنان و نیز نهادهای برگزار کننده انتخابات، شایسته است با ملاک عمل قرار دادن قانون، کلیه فعالیت های خویش را منطبق با قانون نموده و از هر اقدام فراقانونی که منجر به نقض حق بر تعیین سرنوشت ملت است، خودداری نمایند.
2. انتخابات، عرصه ای برای رقابت در کارزاری قانونی است. بدیهی است که در این عرصه نامزدها می بایست با جدیت وارد شده و انتظار نیز بر آن است که هر یک از آنان تمامی توان خویش را با رعایت قانون و اخلاق در این مسیر صرف نمایند.
بحث تبلیغات انتخاباتی هرچند در قانون انتخابات ایران دارای نقص های عمده ای، هم در بازه زمانی آن و هم در ساز و کار اجرایی می باشد، اما اصل حاکمیت قانون ایجاب می کند در چارچوب تعیین شده توسط قانون، این عمل صورت گیرد. بنابراین شایسته می نماید:
الف) هریک از نامزدها با ورود تمام عیار به عرصه تبلیغاتی، به ارایه بیوگرافی علمی و کاری خویش پرداخته و توانمندی های شان را در عرصه قانون گذاری به مخاطبان معرفی نمایند. نامزدها برای این معرفی می توانند از تمامی ساز و کارهایی که قانون برای تبلیغات مجاز دانسته است، استفاده کنند.
در تبلیغات انتخاباتی نامزد باید به صورت صریح موضع گیری خود را در قبال سیاست و اقتصاد و فرهنگ اعلام نماید و از طفره رفتن و کلی گویی بپرهیزد و آنچه را که نماد معرفی توانایی های خویش است، با رعایت قانون و اخلاق و در نهایت صداقت عرضه کند.
ب) عرصه انتخابات، کارزار رقابت قانونی است. بنابراین برگزاری مناظره ها و نقد برنامه های نامزدهای دیگر، از ساز و کارهای قانونی است که متولیان ستادهای انتخاباتی و اقشار مختلف مردم می توانند ترتیب چنین مناظرات محلی را بدهند. در این نوع از ساز و کار تبلیغاتی، نامزدها با کمال جدیت و احترام و رعایت قانون و اخلاق در زمانی مساوی می توانند به طرح دیدگاه های خود پرداخته و برنامه نامزدهای دیگر را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند.
پ) در تبلیغات انتخاباتی هر نامزد باید خود را معرفی کند و برای تجلی رقابت، قدرت نقد برنامه های دیگران را داشته باشد. اما در این نقد، افشای اسرار خصوصی نامزدها، اهانت و هتاکی، دروغ و شایعه سازی به صورت مطلق باید ممنوع باشد و هیچ نامزدی نباید مبادرت به این کارها کند. هم چنین در نقدها باید قانون و مبانی اعتقادی محترم شمرده شود و از طرح هرگونه شایعه و تشویش افکار عمومی برای جلب منفعت فردی باید خودداری شود.
ت) نامزدها و هواداران شان باید قانون را مراعات کنند و بدیهی است که رفتار غیر قانونی هواداران به خود نامزدها منتسب خواهد شد. بنابراین شایسته می نماید، کلیه نامزدها در انتخاب و چینش افراد در ستادهای تبلیغاتی نهایت دقت را به عمل آورند تا نقض قانون توسط هواداران به حساب تخلف نامزدها گذاشته نشود.

3. در هر انتخابات، مردم در سه گروه مختلف تقسیم بندی می شوند:
گروه اول هواداران خود نامزدها هستند که مستقیم در ستادهای آنان فعال اند. گروه دوم، هواداران نامزدهای دیگر هستند که در نقطه مقابل واقع می شوند. گروه سوم نیز مردمی هستند که به دنبال انتخاب شایسته می گردند. طیف گروه اول و دوم از نظر تعداد، کمترند، اما طیف سوم، جامعیت داشته و در حقیقت شاخص اصلی تعیین کننده در سرنوشت انتخابات، همین طیف می باشد.  
خوشبختانه با افزایش آگاهی های عمومی جامعه و به مدد نهادینه شدن ابزارهای پیام رسان و گسترش رسانه های اجتماعی و مجازی، طیف سوم در حال رصد دو طیف اول و دوم بوده و رفتارها و برنامه های شان را زیر نظر دارد. اصطلاح بد موج سواری در زمان تبلیغات، تصور باطلی است که بر روی گروه سوم توسط نامزدها صورت می گیرد تا با انواع روش ها، در صدد صید رای مردم برآیند.
باید در نظر گرفت که اکثریت جامعه ما مسلمان اند و هرگونه دروغ و شایعه و اهانت و افشای اسرار خصوصی دیگران، حتی برای رای بردن در انتخابات، به منزلت دموکراسی صدمه می زند و نزد خداوند نیز گناهانی نابخشودنی هستند.
باید به مخاطبان گروه سوم احترام گذاشت و فقط با رعایت قانون و مراعات اخلاق و آرامش، برنامه های نامزدها به این گروه ارایه شود. حق تعیین سرنوشت از حقوق طبیعی ملت است و ملت بهتر می داند و می فهمد که این حق را چگونه اعمال کند. باید به خواست ملت احترام گذاشت و در کارزار انتخاباتی برای برنده شدن، محترمانه به میدان آمد و نباید مردم را احساساتی فرض نمود. احترام به همه در نهایت با احترام به نامزد همراه خواهد شد، چه این نامزد برنده شود، چه رای را برای ورود به مجلس کسب نکند. این موضوع برای هواداران نیز کاملا صادق است.
4. انتخابات نیز تمام خواهد شد و این چرخ، بار دیگر پس از چهار سال خواهد چرخید و اما آنچه که گفته و نوشته و خوانده می شود، همیشه در ذهن ها خواهد ماند. مهم برای همه، انتخابات و همیاری برای اعمال حق بر تعیین سرنوشت ملت است. هر نامزدی که بتواند در تجلی این حق والا، موثر باشد، برای همیشه نزد ملت محترم است، اگر وارد مجلس شد، با مسوولیتی مضاعف روبرو خواهد بود و مهم تر از همه در برابر خدای خویش و ملت باید پاسخ گو باشد و اگر وارد صحن پارلمان نشد، خاطری خوش از او در ذهن ملت نقش خواهد بست.
باید بدانیم زمامداری سیاسی، دارای زمان است و پس از گذشت هر دوره، انتخابات باعث چرخش این زمامداری می شود. هیچ زمامداری نیز همیشه بر اریکه قدرت نخواهد ماند و قهرمان نیز نخواهد بود، بلکه مدال قهرمانی از آن ملتی است که بتواند در عرصه انتخابات، حق بر تعیین سرنوشت خویش را به زیبایی متجلی کند.
کمک کنیم تا در اوج کارزار رقابت انتخاباتی، دوستی ها و مهرو ادب را بیشتر از پیش برای توسعه ایران عزیزمان تقویت و قانون و اخلاق را بهتر از گذشته، نهادینه سازیم.

 

 

دسته بندی یادداشت , حقوقی , تلگرام + ,
اشترک در گوگل اشترک در گوگل پلاس اشترک در استامبل آپن دیگ اشترک در کلوب اشترک در فیس نما اشترک در تویتر اشترک در فیسبوک

نظرات بینندگان

تعداد نظرات منتشر شده : 0

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید

بازدید کننده گرامی پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است
Top